بااقتصاد
1400/07/25
14:36
چراغ سبز مجلس به ازسرگیری مذاکرات برجام و تلخکامی خریداران بازارهای سهام تهران/ شاخص کل بورس، افت ۱۴۰۰ واحدی را به صعود ۷ هزار واحدی ترجیح داد!

گزارش بازار/ یکشنبه ۲۵ مهر۱۴۰۰ بازار سرمایه امروز نتوانست مسیر روبه‌رشد معاملات دیروز را ادامه دهد و به‌رغم صعود ۷ هزار واحدی در یک ساعت نخست معاملات صبح، دوباره با افزایش عرضه مواجه شد. مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار بر معاملات منفی امروز را می‌توان چراغ سبز مجلس برای ازسرگیری مذاکرات برجامی در وین ارزیابی کرد که البته تلخکامی خریداران سهام را درپی داشت. به‌این‌ترتیب تمامی شاخص‌های بورس‌های تهران افت کردند و به رنگ قرمز درآمدند.

شتاب بیش‌تر شاخص هم‌وزن برای ریزش


به گزارش بااقتصاد از روند معاملات سهام در روز یکشنبه ۲۵ مهرماه، شاخص کل بورس تهران حدود ۱۴۰۰ واحد ریزش کرد و به رقم یک‌میلیون و ۴۳۶ هزار رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با شتاب بیش‌تری عقب نشست و با ثبت ۳۸۶۸ واحد منفی، بازهم کانال ۴۰۰ هزار واحدی را از دست داد. در همین روز، شاخص کل فرابورس با ۱۴۲ واحد سرخ‌رنگ، به رقم ۲۰ هزار و ۴۱۳ رسید.


افزایش تقاضا برای خرید فملی در میان حجم انبوه فروش سهام!


در بازار نیمه سبز و سرخ امروز، نماد فملی با بالاترین میزان تقاضای خریداران مواجه شد و به‌تنهایی بیش از ۲۷۳۰ واحد از ریزش بیش‌تر شاخص جلوگیری کرد. شستا و شپدیس هم جزو نمادهای سبز بورس تهران در میان سرخ‌پوشان بزرگی مانند شپنا، حکشتی و خودرو بودند. در میان شاخص‌سازان فرابورس نیز بجز زاگرس و شراز، سایر نمادهای برتر با پیشتازی آریا، فرابورس، فجهان، دماوند و شگویا در مدار منفی قرار داشتند و بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص اعمال کردند.


کاهش بیش از ۳ درصدی قیمت برای ۳۳۳ نماد شرکتی


معامله‌گران سهام امروز روی ۶۱۹ نماد شرکتی جابجایی سهم انجام دادند که در پایان وقت بازار، برای ۶۶ نماد رشد قیمت بیش از ۳ درصد ثبت شد و ۳۳۳ نماد هم کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی را تجربه کردند.


عرضه سنگین سهم در گروه خودرویی بورس تهران


گروه صنایع خودرویی در معاملات امروز بازار سرمایه که متاثر از خبر نشست غیر علنی دیروز وزیر امور خارجه با نمایندگان مجلس برای بازگشت به مذاکرات وین بود، بالاترین میزان تاثیر منفی را جذب کرد و بسیاری از نمادهای این گروه با فشار فروش و عرضه‌های سنگین مواجه شدند. در همین‌حال، رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی، روی برخی از نمادهای بورس تهران، ازجمله فملی تاثیر مثبت گذاشت و تقاضا برای خرید این نماد را افزایش داد.


نشست وزیر امور خارجه پشت درهای بسته مجلس برای ازسرگیری مذاکرات


در ادامه انتشار خبرهای سیاسی، یکی از نمایندگان مجلس، خبر از احیای مذاکرات برجام تا پایان همین هفته داد. بهروز محبی، در صفحه توییتر خود نوشت: به اذعان وزیر امور خارجه کشورمان، قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها مورد توجه خاص کشورهای موثر جهان قرار گرفته است. همه پیامی روشن و جدی را دریافت کرده اند و دولت با این ابزار قدرتمند مذاکرات را هفته جاری آغاز خواهد کرد.


این توییت نماینده مجلس، به نتیجه نشست غیر علنی و پشت درهای بسته مجلس با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که دیروز برگزار شد، اشاره می‌کند. در این نشست، وزیر امور خارجه گزارشی از تحولات منطقه و مسایل برجام را به نمایندگان ارایه داد.


مداخله دولت در بازار سرمایه با چاشنی افزایش شفافیت


رییس جدید سازمان بورس، دومین بخش از اظهارتش را در روز دوم کاری و معاملاتی رسانه‌ای کرد و گفت که مداخله دولت در بازار سرمایه باید به قصد شفاف‌سازی بازار باشد. عشقی افزود: دخالت دولت در سازوکار تولید و و سودآوری شرکت‌ها هم باید به حداقل برسد، چنانچه طی یک تا دو سال اخیر، دولت از مداخله در قیمت‌گذاری فاصله گرفته است. وی همچنین اطمینان داد که در این مسیر، بازار راه خود را پیدا می‌کند و رسالت اصلی سازمان بورس نیز تجهیز منابع شرکت‌هاست. به گفته عشقی، در صورت توسعه بازار بدهی با ابزارهای بدهی و نهادهای مالی و افزایش میزان نقد شوندگی اوراق، بازار سهام هم منتفع خواهد شد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌یکشنبه‌‌ ۲۵ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش کل معاملات در بازارهای سهام تهران امروز با جابجایی بیش از ۸۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، به ۶۷۰۰ میلیارد تومان رسید. به تفکیک بازارها، ارزش معاملات بورس تهران، با نقل و انتقال ۵۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۴۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد و برای فرابورس نیز پس از جابجایی ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم، ۲۳۰۰ میلیارد تومان ارزش معاملات، روی تابلو نقش بست.


ارزش معاملات خرد امروز از رقم ۳۳۶۸ میلیارد تومان روز گذشته به بیش از ۵۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت و نسبت به دیروز کمی بهبود نشان داد. از این میزان ۵۵۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت سهام از سهامداران عمده به نفع حقیقی‌ها ثبت شد. حقیقی‌ها امروز بیش‌ترین میزان خریدشان را به نمادهای شراز، فملی و زاگرس اختصاص دادند درحالی‌که حقوقی‌ها برنامه‌های خریدهای‌شان را به نمادهای وگردش، شپنا و فولاد متمرکز کردند.


گروه‌های فلزات اساسی، محصولات شیمیایی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۶۰۳ ، ۳۴۵ و ۳۳۱ میلیارد تومان از نظر ارزش و حجم دادوستدها، برترین صنایع لقب گرفتند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۴۳۶,۰۶۷.۰۶ (۱۳۹۸.۶۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۰۲.۱۷۴.۷۷ (۳۸۶۸.۴۹-)


ارزش معاملات: ۴.۳۶۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر منفی: شپنا، حکشتی و خودرو


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: فولاد، شستا و شپدیس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۴۱۳.۷۶ (۱۴۲.۹۳-)


ارزش معاملات: ۲,۳۷۸میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین اثر منفی: آریا، فرابورس و فجهان


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: زاگرس، شراز و اتکای


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0