فارس نیوز
1400/11/09
15:54
ورود پول حقیقی‌ها به بورس پس از اعلام برنامه حمایتی دولت/ رشد ۱۶۹ درصدی صف‌های خرید بازار سرمایه

رشد ۲.۴۱ درصدی شاخص کل بازار سرمایه پس از مشخص شدن برنامه دولت جهت حمایت از بورس، نشان می‌دهد سهامداران حقیقی منتظر این مساله بودند تا پول‌های خود را وارد بورس کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، روز چهارشنبه هفته گذشته تصمیم دولت برای تعیین سقف قیمت خوراک پتروشیمی و قیمت گاز صنایع موجب رشد شاخص بورس شد، امروز هم بازار سرمایه رشد کرد تا پس از ۲۵ روز کاری سهامداران پول وارد بازار سهام کنند.


به عبارت دیگر، با ابلاغ سقف قیمتی برای نرخ خوراک پتروشیمی و تصمیم هیئت دولت به الحاق مصوبه ۱۰ بندی ستاد اقتصادی موسوم به حمایت از بازار سهام به لایحه بودجه ۱۴۰۱، بازار در روز چهارشنبه تغییر مسیر داد و شاخص‌ها سبز شدند. امروز نیز پتروشیمی ها جز اولین شرکت هایی بودند که به صف خرید نشستند و پول سهامداران حقیقی نیز بیشتر وارد این صنایع شد.


روند بازار طی معاملات امروز، به سهامداران و معامله گران سیگنال صعود می ‌دهد و بنا بر شاخص‌های عملکردی بورس می ‌توان انتظار رشد قیمت‌ها در روزهای آینده را نیز داشت.


* دولت بی اعتمادی به بازار را درمان کند


برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، گزارش های مالی میان دوره‌ای شرکت ها در این برهه زمانی می تواند به رشد بازار سرعت ببخشد. در ماه های گذشته اثرپذیری بازار سرمایه از اخبار مثبت به شدت کاهش یافته بود و سهامداران توجهی به نشانه های مثبت در عملکرد شرکت ‌ها نداشتند.


البته دولت برای اینکه روند بازار سهام متعادل شود، باید مشکل اصلی بورس یعنی بی ‌اعتمادی را درمان کنند. بازار سرمایه در هفته های گذشته از حمایت دولت نا امید شده بود. اما روند فعلی نشان می دهد بورس تشنه اندکی توجه درست و حمایت دولت است تا ۱۸ ماه گذشته را فراموش کند و به یک بازار پویا و قابل اتکا برای سهامداران، شرکت ها و دولتمردان تبدیل شود.


* رشد شاخص کل و شاخص کل هموزن


شاخص کل بورس در پایان معاملات روز شنبه با رشد ۲۹ هزار و ۵۹۴ واحد رشد به عدد یک میلیون و ۲۵۸ هزار و ۹۶۲ واحد رسید. شاخص کل طی معاملات امروز بازدهی ۲.۴۱ درصد را به ثبت رسانده است. این میزان رشد، بیشترین رشد شاخص در ۲ ماه اخیر است.


شاخص کل هموزن بورس در پایان معاملات روز شنبه، رشد ۶ هزار و ۳۷۸ واحدی در سطح ۳۲۵ هزار و ۱۳۸ واحدی ایستاد. بازدهی شاخص کل هموزن نیز ۲ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۳۲۰ واحد بالا آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۳۵۴ واحد قرار گرفت.


* ورود سرمایه حقیقی پس از ۲۵ روز کاری


آخرین روزی که پول وارد بازار سرمایه شده است، به اول دی ماه باز می‌گردد. امروز پس از بیست و پنج روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و ۱۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد. ورود پول حقیقی نسبت به روز چهارشنبه رشد ۲۳۸ درصدی را تجربه کرده است.


در معاملات روز شنبه بیشترین ورود پول حقیقی مربوط به سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، وکبهمن (شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن) و شپدیس (شرکت پتروشیمی پردیس) و بیشترین میزان خروج پول حقیقی ها از نمادهای میدکو (توسعه معادن و ص.معدنی خاورمیانه)، پاکشو (گروه صنعتی پاکشو) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بوده است.



* افزایش ارزش کل معاملات و ارزش معاملات خرد


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۶ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش کل معاملات نسبت به روز چهارشنبه رشد ۴۳ درصدی داشته است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه هزار و ۷۳ میلیارد تومان بود که ۱۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می ‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام رشد ۶ درصدی داشت و به رقم ۳ هزار و ۱۳ میلیارد تومان رسید که ۴۷ درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می دهد.


* رشد صف های خرید بورس


در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۴۴۰ نماد رشد قیمت داشتند که ۳۱۲ نماد بورسی و ۱۲۸ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۹۰ درصد بازار رشد قیمت داشتند. تعداد سهم های حاضر در صف خرید رشد ۲۰۰ درصدی داشت و به تعداد ۲۴۳ نماد رسید.


در پایان معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۱۶۹ درصد رشد کرد و در رقم ۷۳۴ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای پالایشی با تقاضای بالایی مواجه بودند. نمادهای شتران (شرکت پالایش نفت تهران)، شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) و شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) بیشترین صف خرید را داشتند.


* کاهش تعداد صف های فروش بورس


همچنین ۳۴ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۸ نماد بورسی و ۱۶ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۷ درصد بازار افت قیمت داشتند. تعداد ۱۰ نماد در صف فروش قرار داشتند.


در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه ۳۴ درصد کاهش یافت و ۶۱ میلیارد تومان شد.


بیشترین صف فروش نیز به سهم های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0