بااقتصاد
1401/07/09
13:54
بورس تهران به نقطه اضطرار رسید!/ فعالان بازار سرمایه خواستار توقف معاملات در روزهای آینده

گزارش بازار/ ‌شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ کاهش قیمت پایانی بیش از ۹۰ درصد معاملات سهام در بازار امروز که با منفی شدن ۶۱۷ نماد شرکتی رقم خورد، به نظر می‌رسد بورس تهران را به نقطه اضطرار رسانده است. بر همین اساس برخی از فعالان بازار سرمایه خواستار اجرای قانون بورس در شرایط اضطرار و توقف موقت معاملات شده‌اند.

سقوط شاخص‌های بورس و فرابورس در نخستین روز معاملاتی هفته



به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه نهم مهرماه، جریان کاملا منفی بر معاملات بازارهای سهام تهران حاکم بود و تابلوهای معاملاتی بورس تهران و فرابورس، بیش از ۹۰ درصد نمادها را به رنگ قرمز نمایش دادند. شاخص کل بورس تهران، با ثبت ۱۵۶۸۴ واحد منفی به ارتفاع یک‌میلیون و ۳۳۰ هزار واحدی سقوط کرد و شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۶۳۶۰ واحدی، به رقم ۳۸۶ هزار و ۱۳۷ واحدی تنزل یافت. ۲۰۱ واحد منفی، نتیجه معاملات بازار فرابورس برای شاخص کل آیفکس بود که حالا به کف کانال ۱۸ هزار واحدی رسیده است و تنها ۱۶۰ واحد با سقوط به کانال ۱۷ هزار واحدی فاصله دارد.


فولاد و آریا، منفی‌سازان اصلی شاخص کل


در ریزش شاخص کل بورس تهران، امروز هم نمادهای بزرگ و لیدرهای سنتی بازار نقش اصلی را بر عهده داشتند. فولاد، شبندر، فملی، شپنا، شستا و خودرو نمادهای بورسی بودند که بیش‌ترین تاثیر منفی را بر شاخص کل اعمال کردند. فارس، تک نماد سبز در این جدول بود. خساپا، خودرو و شستا نیز بالاترین حجم تراکنش منفی بورس را به خود اختصاص دادند.


افت ۲۰۱ واحدی شاخص کل آیفکس با بیش‌ترین منفی‌سازی از سوی نمادهای پتروشیمیایی رقم خورد. آریا، زاگرس، شراز و شگویا با همراهی فرابورس و کگهر، منفی‌سازان اصلی شاخص کل آیفکس لقب گرفتند. دماوند هم تک نماد سبز در جدول شاخص‌سازان فرابورس بود. دی، فرابورس و کرمان هم پرتراکنش‌ترین نمادهای این بازار در مدار منفی بودند.


رشد تقاضا در معاملات روز چهارشنبه گذشته، امیدواری اندکی را برای تداوم این روند در بازار امروز داده بود اما، تشدید جریان فروش و افزایش حجم عرضه در نمادهای بزرگ و کوچک، به‌ویژه توسط حقیقی‌ها، وضعیت بازار سرمایه را در روزهای آینده مبهم‌تر کرده و بر نگرانی فعالان بازار افزوده است.


۱۷۳ نماد شرکتی در صف فروش!


کاهش قیمت پایانی برای ۶۱۷ نماد شرکتی، معادل ۹۱ درصد از معاملات بازار، نشانه خوبی برای بورس تهران نیست. در چنین شرایطی، معامله‌گران امروز برای ۲۳ نماد شرکتی، صف خرید ۷۲ میلیارد تومانی تشکیل دادند و در مقابل، ۱۷۳ نماد را به ارزش ۳۴۵ میلیارد تومان در صف فروش، حراج کردند.


عرضه اولیه اوراق «گام» به روش گشایش در فرابورس


اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) بانک رفاه کارگران با نماد معاملاتی «گام ۰۲۰۳۱۳۱» با تاریخ سررسید ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، فردا یکشنبه (۱۰ مهرماه) در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس به روش گشایش عرضه می‌شود.


رییس هیات‌مدیره بورس کالای ایران به خودروسازان هشدار داد


رییس هیات‌مدیره بورس کالای ایران، به خودروسازان هشدار داد که در عرضه خودرو از طریق بورس کالا، متعهد به تحویل خودرو در زمان مقرر هستند و به علت انجام معاملات بر اساس قوانین بورس و شفافیت معاملات، هرگونه تاخیر با پرداخت جریمه به خریداران جبران می‌شود.


نرخ سود بین بانکی پس از ۶ هفته اندکی افت کرد!


بانک مرکزی نرخ سود سپرده بین بانکی را طی هفته جاری ۲۰,۹ درصد اعلام کرد. این نرخ نسبت به هفته قبل تنها ۴ صدم درصد کمتر شده است و به نظر می‌رسد تمایلی برای کاهش جدی نرخ بهره و اجرای قانون بودجه ۱۴۰۱ از سوی تیم اقتصادی دولت وجود ندارد!


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱


حجم کل دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز به حدود ۷۸۰۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به معاملات چهارشنبه گذشته تغییر چندانی نداشت. ارزش این حجم از سهام معامله‌شده بیش از ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. از این میزان ۳۴۰۰ میلیارد تومان به ارزش معاملات بورس و ۵۵۰۰ میلیارد تومان به معاملات فرابورس اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق‌های قابل معامله در بورس و فرابورس، رقم ۲۳۶۴ میلیارد تومان را ثبت کرد و طی این نقل و انتقالات، ۵۸۵ میلیارد تومان تراز منفی برای معاملات حقیقی‌ها با تغییر خالص مالکیت سهام از حقوقی‌ها انجام شد که نسبت به چهارشنبه گذشته، حدود ۶۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت. این رقم بزرگ، نشانده تسریع در روند خروج نقدینگی‌های خرد از بورس است.


در جریان داوستدهای امروز، بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات سهام به گروه‌های خودرو، فراورده نفتی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ۳۴۵، ۱۳۴ و ۱۲۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار نزولی و ریزشی شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۳۳۰.۸۷۹.۸۵ (۱۵۶۸۳.۴۲-)


شاخص کل هم‌وزن: ۳۸۶.۱۳۷.۷۷ (۶۳۶۰.۴۳-)


ارزش معاملات: ۳.۴۹۳ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۵ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فولاد، شبندر و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۸.۱۶۰.۸۱ (۲۰۱.۴۷-)


ارزش معاملات: ۷.۱۵۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۲ میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: آریا، زاگرس و شراز


گزارش: مولود غلامی

انتهای خبر

0
0