اقتصاد آنلاین
1400/05/22
21:00
مروری بر مهم ترین اخبار بورسی هفته

در این گزارش اخبار مهم بورسی هفته بررسی شده و به آخرین اخبار سهام عدالت، بورس کالا، بورس، فرابورس و تغییرات اخیر آن‌ها اشاره می‌شود.

اقتصاد‌آنلاین- سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام ، در پی تداوم سبزپوشی‌ها، شاهد پنج روز سبز بود و شاخص کل بورس تهران ، رشدی ۷۸هزار واحدی را تجربه کرد. همچنین تحولاتی در بورس تهران، فرابورس و بورس کالا رخ داد که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.


ارزش سهام عدالت به چقدر رسیده است؟

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۴ میلیون و ۱۳۰هزار تومان و ۲۶ میلیون و ۶۱۳هزار تومان رسید. همچنین ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۴۷۸هزار تومان رسیده است.


سقف وام با وثیقه سهام عدالت

سمیه محمدی، مدیر طرح کارت‌های اعتباری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: از زمان اجرای طرح توثیق سهام عدالت (اسفندماه ۹۹) تاکنون، بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای دریافت کارت اعتباری ثبت نام کرده اند و مشمولان می‌توانند ۵۰ درصد از دارایی سهام قابل معامله خود را تسهیلات دریافت کنند.


به گفته او مشمولان می‌توانند با داشتن حساب در این دو بانک و بدون مراجعه حضوری اقدام به ثبت‌نام کنند. هدف از اجرای این طرح، افزایش نقدینگی سهامداران سهام عدالت است تا در زمان نیاز به نقدینگی، بدون فروش سهام خود از این کارت‌های اعتباری استفاده کنند. همچنین محمدی بیان کرد: تاکنون ۱۵ بانک دولتی و خصوصی برای اعطای کارت اعتباری مذکور درخواست خود را به شرکت سپرده گذاری مرکزی ارسال کرده اند. به گفته او مشمولان می‌توانند ۵۰ درصد از دارایی سهام قابل معامله خود را تسهیلات دریافت کنند.


عرضه اولیه مدیریت انجام شد

عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشتگی کشوری، با مشارکت دو میلیون و ۸۱۳هزار و ۹۴۴ کد معاملاتی در روز چهارشنبه انجام شد. قیمت سهام این شرکت در ۵۰۲۳ ریال کشف شد و به هر کد معاملاتی ۷۶سهم تعلق گرفت.


جزییات تامین مالی ۶۸۰هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه

دهقان دهنوی گفت: ۶۸۰هزار میلیارد تومان تامین مالی از بورس برای اقتصاد انجام شده است و نباید با تامین مالی دولت اشتباه گرفته شود. او اشاره کرد: درخصوص تعابیر نادرست از گفته‌های وزیر اقتصاد درباره تامین مالی از بورس اشتباهی رخ داد. در سال گذشته سهم دولت از بازار سرمایه بابت فروش سهام شرکت‌های دولتی حدود ۳۲هزار میلیارد تومان بود که البته سال‌های قبل از آن سهم دولت بسیار کم بود. باید در نظر داشته باشیم که در ۵ ماه ابتدای سال گذشته یکی از ابزارهایی که برای کنترل عطش تقاضا در بازار وجود داشت، عرضه سهام بود و سازمان بورس مصرانه از دولت می‌خواست که عرضه‌ها تقویت شود و قرار بر این شد سهام شناوری شرکت‌های وابسته به دولت افزایش یابد. در همان زمانی که مردم تقاضای سهام داشتند باید عرضه افزایش پیدا می‌کرد که فروش سهام شرکت‌های وابسته به دولت هم در آن مقطع بالا رفت.


به گفته او صندوق تثبیت و توسعه بازار برای یک بازار در حال رشد لازم است و در بازار توسعه یافته نهادهای مالی و حقوقی‌هایی که در بازار حضوردارند، همان نقش صندوق را ایفا می‌کنند.


ارائه گزارش عملکرد و پیش‌بینی سود و زیان سناریو محور

ولی‌الله جعفری، رییس اداره نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی سازمان بورس گفت: شرکت‌های دو صنعت محصولات شیمیایی و پالایشگاهی علاوه بر ارائه پیش‌بینی عملکرد مکلف به ارائه پیش‌بینی سود و زیان سناریو محور شدند.


به گفته او نوسانات قیمت ارز و قیمت نفت از مواردی هستند که ممکن است پیش بینی شرکت را تحت تاثیر قرار دهند. براین اساس، به شرکت ها اعلام شده است به دلیلی متغییرهایی که نوسان آنها عملکرد آینده شما را تحت تاثیر قرار می دهد، این موارد را در یک بازه معقول پیش بینی کرده و براساس این عوامل نیز سود و زیان شرکت را پیش بینی کنید.


جعفری گفت: در نظر داشته باشید که وزارت نفت و زیر مجموعه‌های آن باید قیمت خوراک و همچنین قیمت محصولات را به پالایشگاه ها اعلام کند تا آنها بتوانند صورت‌های مالی تهیه کرده و در اختیار استفاده کنندگان قرار دهند. این روند معمولا با تاخیر انجام می‌شود و معمولا شرکت‌های حوزه پالایشگاهی درگیر اعلام قیمت‌های جدید برای گزارش های خود هستند.


راه‌اندازی قرارداد آتی پسته تحویل مهر ۱۴۰۰

سررسید جدید قرارداد آتی پسته تحویل مهر ۱۴۰۰ از سه شنبه ۱۹ مرداد ماه جاری در بورس کالای ایران راه اندازی می شود. براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار مشتقه، این قرارداد آتی تا تاریخ ۲۷ مهر ماه قابل معامله خواهد بود. قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی، با دوره پیش گشایش به مدت ۴۱ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد.


قیمت پایه این قراردادها نیز همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت. بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله در حراج تک قیمتی، قرارداد آتی متوقف و مجددا همین فرآیند، روز کاری بعد تکرار خواهد شد.


۲۷شرکت در انتظار اخذ مجوز شرکت کارگزاری


محمد عطایی، مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ۲۷ درخواست اخذ مجوز تاسیس شرکت کارگزاری تا امروز به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است. به گفته او به زودی نخستین سری از موافقت اصولی مجوز تاسیس شرکت کارگزاری توسط هیات مدیره سازمان صادر می‌شود.


عطایی گفت: متقاضیان دریافت مجوز تاسیس شرکت کارگزاری می توانند بر اساس شرایط مندرج در فراخوان سازمان بورس و اوراق بهادار که در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار در اختیار متقاضیان قرار گرفته است، درخواست های خود را طبق شرایط مندرج در دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.


پرونده نحوه انتخاب و انتصاب رییس بورس به قوه قضاییه ارجاع شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۹ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی با اعمال ماده ۲۳۴ درخصوص بررسی مغایرت‌های قانونی در نحوه انتخاب و انتصاب رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با ۱۸۹ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۶ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند و این پرونده به قوه قضائیه ارجاع شد.


در این گزارش، متخلفین به شرح زیر اعلام شده‌اند: وزیر امور اقتصادی و دارایی، اعضای حاضر در جلسه شورای عالی بورس و اوراق بهادار به جز عضو ناظر مجلس شورای اسلامی، اعضای هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار.


دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابلاغ شد

میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: زیرساخت قانونی توسعه و دسترسی واقعی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تحقق شعار توسعه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم فراهم شد. همچنین فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مختلف می‌توانند شاهراه جذب بازار صندوقهای سرمایه گذاری باشند.


دستورالعمل سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق‌‌های سرمایه‌‌گذاری

سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل اجرایی دریافت و ارسال برخط درخواست‌های صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری را به منظور امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بدون حضور در شعب بانک‌ها و به صورت آنلاین ابلاغ کرد.


این دستورالعمل بر اساس بند ۲ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران با هدف تعیین ضوابط ناظر بر سامانه‌های دریافت و ارسال برخط درخواست‌های صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری تهیه شده و در تاریخ ۱۶ تیر به تصویب هیات مدیره سازمان رسید.


یکی از این موارد مهم در این دستورالعمل، الزام به ثبت‌نام متقاضیان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها در سامانه سجام است. به نحوی که ارائه خدمات برخط، دریافت و ارسال درخواست‌های صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها تنها با احراز سجامی بودن سرمایه‌گذاران انجام می‌پذیرد.


عملکرد قانونمندتر و منظم تر شرکت‌های بورس و فرابورس

رییس اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس با ابلاغ دستورالعمل حاکمیت شرکتی، عملکردی قانونمندتر داشته و ساختارهای نظارت و هدایت شرکت‌ها منظم‌تر خواهد شد. به گفته او براساس این دستورالعمل، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس عملکردی قانونمندتر داشته و ساختارهای نظارت و هدایت شرکت‌ها منسجم تر خواهد شد. این موضوع به شکل‌گیری ساختاری مناسب در راستای حمایت از سهامداران خرد در آینده نزدیک می‌انجامد. او گفت: پیگیری برای اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی در حال انجام است.


تامین ۳۰درصد منابع مورد نیاز سرمایه‌‌گذاری در پتروپالایشگاه از محل بورس

هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: اگر منابع مورد نیاز پترو پالایشگاه‌ها از بورس تامین شود، علاوه بر جمع کردن بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه، ورود این پروژه‌های بزرگ در بورس، امواج متلاطم بورس را آرام کرده و به آن عمق بخشی می‌کند.


به گفته او طرح اصلاح موادی از قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی، در مجلس دهم به تصویب رسید و در مجلس یازدهم به منظور رفع برخی از اشکالات و اجرای بهتر، ۹ تبصره به آن با هدف تقویت اضافه شد که ارائه تنفس خوراک به سرمایه‌گذار مردمی، مهم‌ترین تغییری است که در اصلاحیه قانون حمایت از صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی ایجاد و به نوعی این قانون با اضافه شدن ۹ تبصره مذکور تکمیل شد.


بیگی نژاد گفت: این قانون با هدف جلوگیری از فروش نفت خام، تبدیل آن به فرآورده‌های با ارزش، ایجاد ارزش اقتصادی برای کشور، اشتغال، بی‌اثر کردن تحریم‌ها، افزایش درآمد ارزی، رسیدن به تنوع مشتری و... به تصویب رسیده است.


صدور مجوز بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت

مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در جلسه روز گذشته هیات مدیره سازمان بورس مقرر شد صدور مجوز فعالیت بازارگردانی در اختیار بورس‌ها قرار بگیرد. بر این اساس، از این پس بورس‌ها خود مجوز فعالیت بازارگردانی را به بازارگردان‌ها اعطا می‌کنند.


براساس این دستورالعمل جدید، بورس‌ها برای نمادهای معاملاتی، اقدام به انتشار طبقات نقدشوندگی خواهند کرد و بر اساس شرایط هر طبقه نقدشوندگی، پارامترهای بازارگردانی را به عموم اعلام خواهند کرد. این موضوع علاوه بر مشخص کردن حداقل تعهدات برای شروع فعالیت بازارگردانی کمک شایانی در انجام مذاکرات میان تامین‌کننده منابع و بازارگردان می‌کند.


اگر نمادی با وجود فعالیت بازارگردان، طی ۵ روز متوالی با صف خرید یا فروش مواجه شود، بازارگردان می‌تواند تقاضای برگزاری حراج در دامنه ۴ برابر نوسان عادی سهم، کند. این یک امتیاز بزرگ برای بازارگردان‌هاست تا با این اقدام سهم را سریع‌تر به تعادل برسانند و شرایط نقدشوندگی را برای آن سهم فراهم کنند.


نقره را برای تحویل آبان ماه معامله کنید


مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالا با صدور اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی قرارداد آتی نقره برای تحویل آبان ماه ۱۴۰۰ از روز یکشنبه هفته آینده خبر داد. براساس اطلاعیه، این قرارداد تا ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۰ قابل معامله خواهد بود.


قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی با دوره پیش گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و پس از انجام حراج تک قیمتی راس ساعت ۱۰:۳۰ با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. قیمت پایه قرارداد آتی نیز همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود که مبنای حد نوسان قیمت روزانه برای ادامه معاملات در حراج پیوسته قرار خواهد گرفت.


جزییات قرارداد آتی نقره بیانگر آن است که هر قرارداد معادل ۱۰۰ گرم و استاندارد کالا، ساچمه نقره مطابق استاندارد ۹۹۹ است. حد نوسان قیمت این قرارداد، مثبت و منفی ۵ درصد نسبت به قیمت تسویه روز قبل بوده و قیمت تسویه در روز سررسید بر مبنای قیمت روز جهانی نقره و نرخ ارز سنا است؛ سقف موقعیت‌های باز برای اشخاص حقیقی و حقوقی ۵۰۰ موقعیت در هر کد معاملاتی درنظر گرفته شده است.


حریق در شخارک

به گفته سخنگوی شرکت پتروشیمی خارک ساعت ۲ بامداد به دلیل بروز یک جرقه که دلیل آن مشخص اعلام شد، آتش سوزی در مخزن گسولین روزانه (daily) اتفاق افتاد که در همان دقایق ابتدایی عملیات اطفاء حریق آغاز شد. آتش این مخزن در ساعت اولیه مهار و در ساعت ۶ بامداد نیز به طور کامل اطفا شده و پس از آن مشغول انجام عملیات خنک سازی (Cooling) شدند.


درج نمادهای جدید

نماد فرود متعلق به شرکت فولاد شاهرود در بازار دوم فرابورس و گروه فلزات اساسی، نماد قطران متعلق به شرکت پالایش قطران ذغالسنگ در بازار اول فرابورس و گروه محصولات شیمیایی، نماد درازی متعلق به شرکت پخش رازی در بازار اول فرابورس و گروه مواد و محصولات دارویی و نماد گلدیرا متعلق به شرکت صنایع گلدیران در بازار دوم فرابورس و گروه ماشین آلات و تجهیزات درج شد.


انتقال شپلی به بازار پایه زرد

بنابر اطلاعیه شرکت فرابورس ایران، با توجه به بررسی‌های انجام شده و گزارش میان‌دوره‌ای ۶ماهه شرکت پلی اکریل ایران از تابلوی «پایه نارنجی» به تابلوی «پایه زرد» منتقل شد.


لزوم تامین مالی رسانه‌ها از بازار سرمایه

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران گفت: بحث ‌رسانه و رابطه آن با بازار سرمایه و اقتصاد کشور یک رابطه دوطرفه است. به گفته او برای حمایت از حوزه اقتصاد رسانه، بازار سرمایه باید موسسات بزرگ رسانه‌ای را پذیرش کند تا به تامین مالی این حوزه کمک شود.


هامونی گفت: در این راستا مذاکراتی با موسسات ‌بزرگ رسانه‌ای داشته‌ایم و موسسه همشهری درخواست ورود به فرابورس را داده و امید است در آینده نزدیک شاهد ورود این ‌رسانه به بازار سرمایه باشیم که می‌تواند نقطه عطفی در اقتصاد رسانه کشور باشد.


کشف تخلفات بورسی به کمک گزارش‌های موثق «سوت‌زن»ها

رییس اداره دیده بان سلامت بازار سرمایه گفت: گزارشگران حرفه‌ای بازار سرمایه، با ثبت ناهنجاری عمده‌ای که موثق و همراه مستندات است، می‌توانند از سازمان بورس و اوراق بهادار «پاداش» دریافت کنند.


در راستای ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سازمان بورس و اوراق بهادار توسعه و پیاده سازی سامانه دیده بان سلامت بازار سرمایه (سوت زن) را در دستور کار قرار داد و سامانه dideban.seo.ir به بهره‌برداری رسید.


متناسب با این موضوع، چندی پیش دستورالعملی با محوریت «پاداش» در کمیته تدوین مقررات تدوین شد که پس از طرح و تصویب در هیات مدیره سازمان، هم اکنون در فرآیند ابلاغ رسمی به فعالان بازار است. این دستورالعمل به گزارشگران حرفه‌ای که ناهنجاری عمده‌ای را از طریق سامانه یاد شده گزارش ‌دهند، مشروط به اینکه، گزارش براساس دستورالعمل یاد شده حائز شرایط باشد، پاداش می‌دهد.


به زودی کل سیمان دربورس عرضه می‌شود

محمدصادق مفتح، قائم مقام وزارت صمت گفت: سیمان هم اکنون در بورس به صورت کامل توزیع نمی‌شود که کار را مشکل کرده است، اما در وزارت صمت جلسات متعددی با انجمن سیمان و شرکت بورس برگزار شده است و آن‌ها هم پذیرفته‌اند که کل عرضه و تقاضا در بورس انجام شود، اما مهلت دو هفته‌ای خواسته‌اند تا ساز و کار مناسب را تدارک ببینند.


مفتح گفت: ما تکلیف کرده‌ایم که ظرف دو هفته تمام تولیدات کارخانجات در بورس عرضه شود، اما برخی کارخانجات تمکین نکرده‌اند که در صورت ادامه، به دستگاه‌های نظارتی معرفی خواهند شد. همچنین بیان کرد سازمان بورس هم پذیرفته که در صورت عرضه سیمان در بورس کالا، ساز و کار لازم را ظرف مدت ۴۸ ساعت پیش‌بینی کند. به گفته او این اتفاق بزودی در فولاد هم خواهد افتاد و همه تولیدات کارخانجات از طریق بورس کالا توزیع خواهد شد.


برگزاری ۶ دوره آموزشی بورس کالا در شهریورماه ۱۴۰۰

بورس کالا ۶ دوره آموزشی رایگان در حوزه‌های مختلف معاملاتی و ابزارهای مالی در شهریور ماه ۱۴۰۰ برگزار می‌کند. این کارگاه های آموزشی بورس کالا از تاریخ اول شهریور آغاز می شود و تا ۱۶ شهریورماه ادامه دارد. این کارگاه‌ها با موضوعاتی همچون آشنایی با ساز و کار معاملات بازار فیزیکی، آشنایی با نحوه انجام معاملات به روش مناقصه در بازار فیزیکی و معاملات اموال غیرمنقول (املاک و مستغلات) در بازار فرعی برگزار می‌شود.


آشنایی با سازوکار معاملات بازارهای مالی مانند سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق های کالایی، آشنایی با ساز و کار معاملات بازار مشتقه مانند قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار معامله نیز از دیگر دوره های آموزشی در شهریور ماه است.


تمامی کارگاه های آموزشی بورس کالای ایران به صورت رایگان برگزار می شود و حداقل نفرات برای تشکیل کارگاه ها ۱۰ نفر اعلام شده است. ثبت ‌نام برای حضور در کارگاه‌های آموزشی ضروری است و علاقه مندان می‌توانند جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر با اداره آموزش و ترویج شرکت بورس کالا با شماره ۸۵۶۴۴۰۱۴ تماس حاصل کنند.


آمادگی بورس کالا برای عرضه املاک و مستغلات مازاد بانک‌ها


حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در نامه‌ای به مدیران عامل ۲۷بانک دولتی و خصوصی ضمن اشاره به موافقت بانک مرکزی و توصیه پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی بر استفاده از سازوکار بورس کالا در فروش املاک و مستغلات مازاد بانک‌ها، آمادگی کامل این بورس از نظر زیرساخت‌های نرم افزاری، سخت افزاری و مقرراتی را برای میزبانی از عرضه املاک مازاد بانک‌ها اعلام کرد.


شورای رقابت فروش پسماند از طریق بورس کالا را تصویب کرد

شورای رقابت، دستورالعمل «تنظیم بازار پسماند» را با توجه به انحصاری تشخیص دادن بازار پسماند در حوزه جمع‌آوری و دسترسی فعالان صنعت بازیافت به انواع پسماند قابل بازیافت، مصوب کرد که براساس این دستورالعمل، بورس کالای ایران به عنوان اصلی‌ترین بستر فروش به شیوه مزایده عمومی مواد قابل بازیافت به طور تفکیک شده و قابل فروش معرفی شده است.


شورای رقابت در این جلسه مطابق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرایی سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به دلیل انحصاری تشخیص دادن بازار پسماند در حوزه جمع آوری و دسترسی فعالان صنعت بازیافت به انواع پسماند قابل بازیافت، دستورالعمل تنظیم بازار پسماند را تصویب کرد.


سیمان کارون هم بورس کالایی شد

مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای از پذیرش کالای سیمان شرکت سیمان کارون در بازار اصلی این بورس خبر داد تا شمار شرکت های سیمانی پذیرش شده در بورس کالا به ۵۵ شرکت برسد.


براساس این اطلاعیه، پذیرش محصول این شرکت پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و پنجمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۱۸ مرداد ماه جاری در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت. گفتنی است از ابتدای عرضه سیمان در بورس کالا که به تاریخ ۹ خرداد ماه بر می گردد در مجموع ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۳۸۰ تن سیمان در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ۴ میلیون و ۳۲۴ هزار و ۳۲۰ تنی همراه شد و ۳ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۴۵۰ تن آن در نهایت مورد معامله قرار گرفت.


انتهای خبر

0
0