همفکران
1401/07/09
10:10
جریان نقدینگی طی هفته اول مهر؛ اقبال دوباره سرمایه گذاران خرد به صندوق های قابل معامله در بازار

این هفته هم مانند ۱۸ هفته گذشته تراز پول خرد بازار منفی ماند. حقیقی ها برای نوزدهمین هفته متوالی اقدام به خروج نقدینگی از بازار سرمایه کردند. با وجود این که شدت خروج پول خرد در هفته اول مهر ماه نسبت به هفته پایانی شهریور حدود ۲۱ درصد کاهش داشت اما ...

جریان نقدینگی طی هفته اول مهر؛ حقیقیها ۱۹ هفته متوالی است که پول از بازار خارج می کنند، اقبال دوباره سرمایه گذاران خرد به صندوق های قابل معامله در بازار


این هفته هم مانند ۱۸ هفته گذشته تراز پول خرد بازار منفی ماند. حقیقی ها برای نوزدهمین هفته متوالی اقدام به خروج نقدینگی از بازار سرمایه کردند. با وجود این که شدت خروج پول خرد در هفته اول مهر ماه نسبت به هفته پایانی شهریور حدود ۲۱ درصد کاهش داشت اما باز هم شاهد بیرون رفتن حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از سرمایه های خرد از بازار بودیم. آنها از ابتدای امسال تا کنون یعنی طی ۲۷ هفته کاری در مجموع بیش از ۲۳،۷ همت نقدینگی از بازار خارج کردند که ۷ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه سال گذشته است. به بیان دیگر به طور میانگین در هر هفته حدود ۸۸۰ میلیارد تومان نقدینگی خرد از بازار کوچ کرده است.


صنایع و نمادهایی که صدرنشین خروج پول خرد شدند


در نخستین هفته از مهر ماه سال جاری که شامل تنها ۳ روز کاری بود، صنعت سرمایه گذاری با بیشترین خروج پول خرد مواجه شد. پس از آن صنایع خودرو و ساخت قطعات، بیمه و صندوق بازنشستگی، محصولات شیمیایی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، فلزات اساسی، شرکتهای چند رشته ای صنعتی، اطلاعات و ارتباطات، فرآورده های نفتی و مواد و محصولات دارویی قرار گرفتند.


در هفته کاری که پشت سر گذاشتیم حقیقیها اقدام به خروج حدود ۲۰۷ میلیارد تومان سرمایه از صنعت سرمایه گذاری کردند. این خروج که موجب شد صنعت سرمایه گذاری در صدر عمده ترین خروج پول خرد در هفته جاری قرار گیرد در حالی اتفاق افتاد که طی هفته قبل تراز پول خرد این صنعت مثبت بود.


خودرو و ساخت قطعات دومین صنعت با بیشترین خروج نقدینگی حقیقی، برای ششمین هفته پیاپی است که پول خرد از دست می دهد. با این وجود شدت این خروج نسبت به هفته قبل بیش از ۲ برابر شده است.


سومین صنعتی که بیشترین سرمایه های خرد را از دست داد بیمه و صندوق بازنشستگی بود. این هفتمین هفته متوالی است که حقیقیها پولهای خود را از نمادهای بیمه ای بیرون می کشند. شدت این خروج تقریبا مشابه هفته قبل و با رشد ۸ درصدی همراه بود.


از بین شرکتها فلات، بپاس، خودرو، حکشتی، های وب، وبملت، خاور و فملی و از بین صندوقها امین یکم و ثبات بیشترین خروج نقدینگی خرد را متحمل شدند.


صنایع و نمادها با بیشترین ورود پول خرد


صنعت صندوق سرمایه گذاری قابل معامله که هفته قبل با تراز منفی پول خرد مواجه شده بود، این هفته با جذب بالغ بر ۸۲۷ میلیارد تومان در صدر بیشترین ورود پول خرد قرار گرفت. پس از آن صنایع بانکها و موسسات اعتباری، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی و نوری، لاستیک و پلاستیک، فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط، رایانه و فعالیتهای وابسته به آن، سایر محصولات کانی غیرفلزی، خدمات فنی و مهندسی و ساخت دستگاه ها و وسایل ارتباطی مورد اقبال حقیقی ها قرار گرفتند.


دومین صنعتی که در هفته اول مهر ماه بیشترین پول خرد را به سمت خود کشاند، بانکها و موسسات اعتباری بود. تراز پول خرد این صنعت برای دومین هفته متوالی مثبت شده است. با این تفاوت مهم که قدرت جذب نقدینگی خرد این صنعت در قیاس با هفته قبل بیش از ۳،۲ برابر شده است.


از بین شرکتها وگردش و صباح و از میان صندوقها افران، همای، کمند، اعتماد، کیان، کامیاب، کارین و کارا نمادهایی بودند که بیشترین جذب نقدینگی خرد را تجربه کردند.










انتهای خبر

0
0