بورس پرس
1401/03/14
00:00
تحلیلی از درآمدها، سود سرمایه‌گذاری و ارزش روز بازار تامین سرمایه ها

تحلیلگر بازار سرمایه ، درآمد عملیاتی ، سود سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و سپرده های بانکی، دارایی‌های تحت مدیریت و ارزش روز بازار شرکت‌های تامین سرمایه را مورد تحلیل و بررسی قرار داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، الهه ظفری با انتشار مطلبی با عنوان " پتانسیل بنیادی تامین سرمایهها" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: تامین سرمایه‌ها، نهادهای مالی هستند که به‌عنوان واسط بین شرکت های بورسی و فرابورسی و سرمایه‌گذاران قرار گرفته و امکان تامین مالی بخش‌های مختلف از بازار سرمایه را فراهم می‌کنند.


این نهادها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا سهامی عام شوند یا مشاور آنها در فرآیند افزایش سرمایه باشند. تامین سرمایه‌ها درحقیقت روند تخصیص بهینه منابع و تامین مالی بدنه اصلی اقتصاد را تسهیل می‌کنند. این شرکت‌ها درخصوص مدیریت سرمایه خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند یا با کمک ابزارهایی مثل صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری مدیریت تخصصی دارایی انجام می‌دهند.


مجموع درآمد عملیاتی شرکت‌های تامین سرمایه از دو بخش اصلی درآمد ارائه خدمات و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری تشکیل شده است. طبق صورت‌های مالی سال ۹۹، سهم درآمدهای سرمایه‌گذاری متوسط صنعت از کل درآمد عملیاتی شرکت‌های تامین سرمایه ۶۵ درصد بود اما در سال ۱۴۰۰ تقریبا درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری و درآمد ارائه خدمات سهم برابری داشتند.


درآمد ارائه خدمات شامل درآمد تعهد پذیره‌نویسی، درآمد بازارگردانی، درآمد مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری، درآمد سبدگردانی و درآمد خدمات تامین مالی است. در سال مالی ۱۴۰۰، درآمد بازارگردانی با ۴۰ درصد، درآمد تعهد پذیره‌نویسی با ۳۲ درصد و درآمد مدیریت صندوق‌ها با ۲۶ درصد بیشترین سهم از مجموع درآمد خدمات را به خود اختصاص دادند.


بیشترین درآمد بازارگردانی توسط تامین سرمایه تمدن با ۲۲ درصد، امین با ۱۶ درصد و کاردان با ۱۳ درصد محقق شد. در بخش درآمد تعهد پذیره‌نویسی تامین سرمایه‌های لوتوس با ۲۴ درصد، نوین، امین هرکدام با ۱۷ درصد و کاردان با ۱۶ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند و در مدیریت صندوق‌ها تمدن با ۲۱ درصد، لوتوس با ۲۰ درصد و کاردان با ۱۵ درصد بهترین عملکرد را داشتند.


تامین سرمایه‌های لوتوس با ۱۸ درصد، تمدن با ۱۷ درصد، کاردان با ۱۴ درصد، امین با ۱۳ درصد، نوین با ۱۲ درصد، سپهر با ۹ درصد، امید با ۷ درصد، ملت با ۶ درصد و مسکن با ۳ درصد از سهم درآمد، ارائه خدمات در صنعت را محقق کردند.


درآمد سرمایه‌گذاری شامل سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت، صکوک، سود سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها و سود سپرده‌های بانکی است. از مجموع درآمد سرمایه گذاری در صنعت، ۵۶ درصد مربوط به سود سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها است و پس از آن سود سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت با ۲۵ درصد و سود سپرده بانکی با ۱۹ درصد قرار دارند.


بیشترین سود سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها در سال گذشته توسط تامین سرمایه‌های لوتوس با ۲۱ درصد، نوین با ۲۰ درصد و تمدن با ۱۵ درصد محقق شد. بیشترین سهم از سود سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت و صکوک متعلق به تامین سرمایه‌های ملت با ۲۹ درصد، امین با ۲۰ درصد و لوتوس با ۱۵ درصد بود.


در بخش سود حاصل از سپرده‌های بانکی با اختلاف، تامین سرمایه‌های نوین با ۴۰ درصد و سپهر ۲۵ درصد بیشترین سهم از صنعت را به خود اختصاص دادند. همچنین تامین سرمایه نوین ۲۱ درصد ، لوتوس ۱۶ درصد ، سپهر ۱۴ درصد ، ملت، تمدن و امین هرکدام ۱۱ درصد ، امید و کاردان هرکدام ۶ درصد ، مسکن ۳ درصد و دماوند ۲ درصد سهم از درآمد سرمایه‌گذاری محقق‌شده در صنعت را به خود اختصاص دادند.


یکی از جنبه‌های مورد اهمیت در بررسی بنیادی شرکت‌های تامین سرمایه توجه به دارایی‌های تحت مدیریت است که بیانگر خالص دارایی‌های فعالیت‌های سبدگردانی، صندوق‌ها و سایر منابع تحت مدیریت شرکت‌های تامین سرمایه است. مجموع دارایی‌های تحت مدیریت صنعت در سال ۹۹ برابر با ۱.۹ هزار هزار میلیارد تومان بود که با رشد ۴۹ درصدی به ۲.۹ هزار هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ رسید. بیشترین سهم از دارایی‌های تحت مدیریت سال گذشته در مالکیت تامین سرمایه‌های لوتوس و تمدن هرکدام با ۲۲ درصد ، تامین سرمایه نوین با ۱۴ درصد و تامین سرمایه کاردان با ۱۳ درصد بود.


میانگین نسبت جمع درآمدهای عملیاتی بر دارایی‌های تحت مدیریت در صنعت تامین سرمایه در سال گذشته ۳.۷ درصد بود که تامین سرمایه‌های امین با ۱۰ درصد و ملت و امید هرکدام با ۵ درصد بالاترین نسبت را در صنعت محقق کردند. نسبت درآمدهای عملیاتی به دارایی‌های تحت مدیریت در سال ۹۹ برابر ۴.۳ در میانگین صنعت بود که در سال گذشته ۱۴ درصد کاهش پیدا کرد.


از منظر نسبت‌های کفایت سرمایه در بین تامین سرمایه‌ها که بیانگر توانایی این شرکت‌ها در فرآیند تامین مالی آینده‌نگر یا عدم استفاده بهینه از منابع در اختیار گذشته‌نگر بسته به سایر تغییرات صورت‌های مالی است شامل دو نسبت جاری تعدیل شده و نسبت بدهی و تعهدات تعدیل شده است. میانگین نسبت جاری تعدیل‌شده در سال ۱۴۰۰، برابر ۴ واحد است که تامین سرمایه مسکن با ۱۰ واحد ، ملت با ۷.۵ واحد و لوتوس با ۳.۸ واحد بالاترین نسبت جاری تعدیل‌شده را گزارش کردند.


نسبت بدهی تعدیل شده در میانگین صنعت برابر با ۰.۶۲ واحد است که تامین سرمایه‌های ملت، نوین، دماوند هرکدام با ۰.۴ واحد در حد پایین صنعت قرار دارند. تامین سرمایه مسکن با ۰.۶ واحد در میانگین صنعت قرار دارد و تامین سرمایه‌های لوتوس، امید، امین و کاردان با ۰.۷ واحد در کرانه بالا قرار دارند. این نسبت در تامین سرمایه تمدن ۰.۸ واحد است.


تنها بین ۷ شرکت تامین سرمایه بورسی و فرابورسی دارای ارزش بازار، لوتوس پارسیان با ۲۱ درصد از ارزش بازار، ۴۴ درصد سهم از دارایی‌های تحت مدیریت و ۲۸ درصد از کل درآمدهای محقق شده طی سال جاری بین ۷ شرکت را به خود اختصاص داد. تامین سرمایه امین با ۲۳ درصد سهم از ارزش بازار صنعت، ۷ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت و ۲۱ درصد از درآمد عملیاتی سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص داد.


تامین سرمایه امید و نوین هر کدام با ۱۷ درصد از سهم بازار، ۹ و ۲۸ درصد از دارایی تحت مدیریت و ۱۱ و ۲۶ درصد از درآمد عملیاتی سال ۱۴۰۰ را محقق کردند. تامین سرمایه بانک ملت با ۱۱ درصد از ارزش بازار، ۱۰ درصد از منابع تحت مدیریت و ۱۲ درصد از درآمد محقق‌شده را به خود اختصاص داد و در نهایت تامین سرمایه دماوند با ۱۰ درصد از ارزش بازار، ۲ درصد از دارایی‌های تحت مدیریت و درآمد عملیاتی سال ۱۴۰۰ را داشت.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0