بااقتصاد
1400/07/03
13:45
استارت ۳۵ هزار واحدی شاخص بورس در پاییز ۱۴۰۰/ دلگرمی معامله‌گران حقیقی و بازگشت به صف‌های خرید سهام

گزارش بازار/ شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ معامله‌گران سهام امروز در بورس تهران با دلگرمی از سخنان اخیر رییس سازمان بورس مبنی بر تغییر نکردن نرخ بهره، تعیین نرخ مناسب خوارک پتروشیمی‌ها و همچنین تاکید دهقان دهنوی بر پشتیبانی وزیر اقتصاد از بازار سرمایه، به صف‌های خرید بازگشتند و صعود ۳۵ هزار و ۶۵۳ واحدی شاخص کل را رقم زدند. به‌این‌ترتیب شاخص کل دوباره به کانال ۱.۴ میلیونی برگشت. شاخص کل هم‌وزن نیز با معاملات مثبت حقیقی‌ها ۷۴۴۲ واحد رشد و به نقطه ۴۲۲ هزار و ۹۴۱ واحد رسید. ۲۹۳ واحد مثبت هم به شاخص کل فرابورس افزوده شد و این شاخص بورسی نیز در ارتفاع ۲۰ هزار و ۸۵۷ واحدی ارتقا یافت.

تاثیر ۱۴ هزار واحدی نمادهای بزرگ بورس تهران بر شاخص کل


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۳ مهرماه، معاملات بازارهای سهام تهران در مدار کاملا مثبت رقم خورد و از روند ریزشی هفته گذشته فاصله گرفت. نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز فولاد، فملی، فارس، کگل، پارسان، شستا و تاپیکو با بیش‌ترین میزان تاثیرگذاری مثبت در بورس تهران، حدود ۱۴ هزار واحد سبز به شاخص اثر گذاشتند. رشد شاخص فرابورس هم با بیش‌ترین میزان معاملات مثبت در نمادهای آریا، زاگرس، هرمز، صبا و شگویا به ثبت رسید و دو نماد بپاس و فرابورس، سرخ‌پوشان اصلی فرابورس بودند.


نقل‌وانتقال سهام روی ۶۱۷ نماد با مثبت ۳ درصدی برای ۲۹۱ سهم


با بازگشت روند صعودی به معاملات بازارهای سهام تهران امروز، معامله‌گران روی ۶۱۷ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند و طی آن، برای ۲۹۱ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۹۸ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


رشد ۲.۵۷ درصدی شاخص بورس تهران


در روزی که نماگر تابلو بورس تهران پس از یک‌هفته پیاپی سرخ‌پوشی، به رنگ سبز درآمد، رشد ۲.۵۷ درصدی شاخص ثبت شد. دادوستدهای بورس تهران با جابجایی سهام در ۳۴۶ نماد شرکتی رقم خورد که برای ۲۷۸ سهم، معادل ۸۰ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۶۵ سهم، معادل ۱۹ درصد، قیمت نهایی منفی رقم خورد. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۱۱۱ نماد به ارزش ۸۵ میلیارد تومان ایستادند و درمقابل، فروشندگان این بازار ۲۱ نماد را در صف فروش ۳۹۰ میلیارد تومانی گذاشتند.


۷۴ درصد از معاملات فرابورس در مدار مثبت


تابلو معاملات بازار اول و دوم فرابورس ایران نیز رشد ۱.۴۲ درصدی شاخص آیفکس را نشان داد و از ۱۴۵ نماد معامله شده در این بازارها، ۱۰۷ سهم، معادل ۷۴ درصد در مدار مثبت و ۳۷ سهم، معادل ۲۶ درصد در مدار منفی قرار گرفتند. در این بازارها ۳۸ نماد، معادل ۲۶ درصد، صف خریدی به ارزش ۱۶۰ میلیارد تومانی تشکیل شد و برای ۱۲ نماد (۸درصد) صف فروشی به ارزش ۱۴۲ میلیارد تومان شکل گرفت.


تشکیل صف خرید ۳۷ میلیارد تومانی در بازار پایه


روند معاملات مثبت به بازار پایه هم تسری یافت و با دادوستد ۱۲۶ نماد به پایان رسید. در این بازار ۵۲ سهم، معادل ۴۱ درصد، مثبت و ۷۱ سهم، معادل ۵۶ درصد در دامنه منفی به ثبت رسید. برای ۲۳ نماد بازار پایه‌ای، صف خرید ۳۷ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۴۸ نماد نیز در صف فروش ۲۳۶ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، ‌‌‌‌شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برگ سهم به ۲۵ هزار میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۶۸۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۶ هزار میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۳۳۰۰ میلیارد تومان برگ سهم و محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی بیش از ۱۸۷۰۰ میلیارد تومان بود. ارزش کل معاملات بورس و فرابورس بدون احتساب اوراق دولتی، ۶ هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان با حجم معاملاتی بیش از ۸۸۰۰ میلیارد تومان رقم خورد.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به حدود ۶۵۰۰ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۲۷۵ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران حقیقی‌ها به حقوقی‌ها انجام شد. حقیقی‌ها امروز بیش از ۷۰ درصد از خرید سهام را انجام دادند.


در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای پالایشی شپنا، شتران و شپدیس اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای فجهان، فسبزوار و میدکو متمرکز کردند.


بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه‌های فلزات اساسی، فراورده‌های نفتی و خودرو به ترتیب با ۹۱۴ ، ۵۱۱ و ۴۷۱.۴ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱.۴۲۲.۱۰۴.۷۵ (۳۵۶۵۳.۹۷افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۲.۹۴۱.۱۶ (۷۴۴۲.۰۱افزایش)


ارزش معاملات: ۶.۰۷۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۸ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فولاد، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۰.۸۵۷.۵۳ (۲۹۳.۴۳افزایش)


ارزش معاملات: ۱۸.۷۷۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۳.۳ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، زاگرس و هرمز


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0