بااقتصاد
1401/03/25
13:41
نرخ دلار چقدر بر روند بورس تاثیرگذار است؟ / عامل اصلی حرکت‌های نوسانی بورس چیست؟

بازار بورس اوراق بهادار درحالی آخرین روز معاملاتی خود را سپری کرد که با افزایش عرضه‌ها مجددا شاهد افت رقم شاخص بورس بودیم؛ در میان عوامل تاثیرگذار بر بازار سرمایه دلار به عنوان پررنگ‌ترین عامل در این روزها شناخته می‌شود و اختلاف قیمتی که بین نرخ های آزاد و نیما وجود دارد مهم‌ترین مساله شرکت‌های بورسی به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، پس از آنکه در بالاترین حد ممکن طی هفته جاری شاخص کل به رقم ۱ میلیون و ۵۷۴ هزار واحد رسید در معاملات امروز شاهد افت حدود ۱۰ هزار واحدی بودیم.


چه ریسک‌های بورس را تهدید می‌کند؟


مهم‌ترین مساله تاثیرگذار بر وضعیت بازار اوراق بهادار در این روزها نرخ دلار است و تحلیلگران این حوزه معتقدند اختلاف میان نزخ دلار بازار آزاد با دلاری که شرکت‌های بورسی در سامانه نیمه عرضه می‌کنند باعث شده بازار سرمایه همسو با سایر مولفه‌های تورمی رشد نکند. شرکت‌های بزرگ صادرکننده کشور در بورس فعال هستند و الزام اینکه دلار آنها با اختلاف زیاد نسبت به بازار آزاد در سامانه نیما عرضه شود باعث تحت فشار قرار گرفتن آنها و جلوگیری از صعود چشمگیر آن‌ها شده است. رشدی که در چند روز هفته شاهد آن بودیم نیز متاثر از اعلام این خبر بود که صادرکنندگان می‌توانند ارز خود را با قیمت‌های توافقی به فروش برسانند، یعنی قیمتی بالاتر از نیما . اما علت آنکه مجددا شاهد افت تقاضا برای خرید سهم‌های بزرگ و دلاری هستیم این است که نتایج مثبت تصمیم فوق هنوز نمایان نشده و روزهای سبز و صعودی بازار براساس هیجانات بازارهای مالی رقم خورد. از طرفی در بازارهای جهانی شاهد افت قیمت و رکود در قیمت فلزات اساسی و سایر کامودیتی‌ها هستیم بدین جهت سهامداران در بازار داخلی با احتیاط گام برمی‌دارند.


مسئله مهم دیگری که بر سر صنایع سایه انداخته ،قطعی برق است. ادامه‌دار شدن قطعی برق برای شرکت‌های تولیدی بزرگ سبب می‌شود تا در دو سه ماه آینده شاهد گزارش عملکردهای خوبی از آن‌ها نباشیم و این موضوع دیگر یکی از ریسک‌های بازار سرمایه در این روزهاست.


خروج نقدینگی و حجم کم معاملات


در این روزها همچنان شاهد ارزش پایین معاملات هستیم. خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار نیز ادامه دارد. از این رو تا زمانی که ارزش معاملات بازار پایین باشد و شاهد خروج نقدینگی حقیقی‌ها باشیم رشد شاخص کل چشمگیر نخواهد بود و محدود به مدت زمان کوتاهی می‌شود، اتفاقی که در هفته جاری شاهد آن بودیم.


اخبار حاشیه‌ای و تاثیرگذار امروز


۱-انتقاد دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار به قوانین مجلس


دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار درباره اصلاح قانون بازار سرمایه گفت: قانون فعلی بازار سرمایه مصوب سال ۱۳۸۴ بوده و ۱۶ تا ۱۷ سال از تصویب آن می‌گذرد که اصلاح آن به پیشنهاد مجلس به منظور تغییر و تحولاتی و به روسانی آن در دستور کار قرار گرفت.


محمدرضا دهقانی با بیان اینکه موضوع اصلاح قانون در دستور کار مجلس قرار گرفت، افزود: طی رایزنی‌های متعدد، ۱۶ ماده از سوی مجلس به دو کانون کارگزاران و نهادهای سرمایه ارسال شد تا نظر فعالان بازار در خصوص اصلاحات پیشنهادی مجلس اخذ شود.


وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۶ ماده پس از اصلاحات پیشنهادی مجلس از سوی کارگزاران بررسی شد، عنوان کرد: در همین راستا، فراخوانی از سوی کانون کارگزاران به مردم ارائه شد تا نقطه نظرات خود را برای کانون ارسال کنند که متاسفانه بازخورد زیادی نداشت و در نتیجه کانون کارگزاران دست به کار شده و جلساتی اختصاصی با فعالان بازار، مدیران نهادهای مالی، حقوق‌دان‌های زبده، پیشکسوتان و روسای سابق سازمان بورس برگزار کرد.


دهقانی با اشاره به برخی دغدغه‌های موجود برای اصلاح قانون بازار سرمایه، اظهار کرد: با توجه به اینکه مجلس نقطه نظرات خود را ارائه و از نظر خود خواهان اصلاح قانون بازار سرمایه است، اما یکی از دیدگاه‌های اصلی دو کانون این است که فعالان بازار حق بشتری برای ارائه نقطه نظرات داشته باشند زیرا آنها با بازار سر و کار بیشتری داشته و دارند.


وی تصریح کرد: متاسفانه در ۱۶ ماده مجلس، دغدغه فعالان بازار لحاظ نشده و انتظار می‌رود دغدغه فعالان بازار در قالب ۲ یا ۳ ماده و یا بیشتر در قانون بازار سرمایه و اصلاح آن، منعکس شود.


در همین راستا پور ابراهیمی ، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفت: لزوم اصلاح قانون بازار سرمایه از مدت‌ها قبل در دستورکار کمیته تخصصی کمیسیون اقتصادی قرار گرفته بوده که خوشبختانه گزارش نهایی آن روز گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس قرائت شد.


۲-صنایع فولادی و سیمانی محدودیت شبانه برای تولید ندارند


مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق طی نامه‌ای به مدیران عامل شرکت های برق منطقه ای و توزیع نیروی برق اعلام کرد: با توجه به هماهنگی های انجام شده بین وزارت صنعت و نیرو، سهمیه مصرف برق صنایع فولادی و سیمانی تا ۱۰ تیر از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح بدون محدودیت تعیین می شود؛ همچنین سهمیه مصرف از ساعت ۸ صبح تا ۲۴ باید طبق سهمیه‌های ابلاغیه قبلی رعایت شود.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱


مجموع ارزش معاملات خرد در بازار امروز به رقم ۳۵۰۳ میلیارد تومان رسید. اکثریت نمادهای فعال در بازار امروز با افت تقاضا در محدوده قرمز معامله شدند و تعداد نمادهای مثبت در اقلیت قرار داشت.


صنایع خودرو ، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معامله ۲۸۶ میلیارد تومان ، ۲۶۷ میلیارد تومان و ۲۵۵ میلیاردتومان برترین صنایع بازار بودند که بیشترین حجم معامله را رقم زدند. وبملت، خزامیا و سابیک بیشترین ارزش معامله در میان نمادها را داشتند. بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای وبملت ، تاصیکو و فملی و بیشترین خالص خرید حقیقی‌ها در نمادهای مبین، خزامیا و بفجر رقم خورد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۵۶۴,۳۲۸ (۹۷۳۵ واحد کاهش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۸,۹۳۱(۹۹۹ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۳۵۵۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: فملی، فولاد و شپنا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۱,۳۴۹ (۱۳۲ واحد کاهش)


ارزش معاملات: ۴۱۲۹ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۸ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر منفی: بپاس، آریا و زاگرس




انتهای خبر

0
0