فارس نیوز
1400/05/18
15:17
رشد ۱۵ هزار و ۳۱۴ واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار از ۲۴.۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفت

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز در یک روند رو به رشد با افزایش ۱۵ هزار و ۳۱۴ واحد روبرو شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران که این روزها روی دور رشد قرار گرفته امروز هم از ابتدای معاملات تا پایان روند افزایشی به خود گرفت، به گونه‌ای که در پایان معاملات با افزایش ۱۵ هزار و ۳۱۴ هزار واحدی شاخص کل بورس به رقم یک میلیون و ۴۳۳ هزار و ۱۷۵ واحد رسید.


همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۴۹۵۸ واحد به رقم ۴۱۲ هزار و ۷۴۸ واحد رسید.


ارزش بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۷۶۱ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران امروز بیش از ۹.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۷۷۰ هزار فقره معامله و به ارزش ۶۷۱۵ میلیارد تومان داد و ستد کردند.


ارزش معاملات امروز فرابورس هم به بیش از ۱۷ هزار و ۸۰۲ میلیارد تومان رسید، با این حساب معامله گران امروز در بورس و فرابورس بیش از ۲۴ هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان معامله کردند.


امروز همه شاخص‌های بورس سبزپوش بودند و بیش از یک درصد رشد داشت، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی ۱.۰۸ درصد رشد کردند، همچنین این دو شاخص با معیار هموزن ۱.۲ درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور ۱.۱ درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس ۱ درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس ۱.۱ درصد افزایش یافت.



نقشه معاملات امروز بورس تهران


نمادهای شاخص‌ساز در بورس امروز شامل فولاد مبارکه، پتروشیمی پارس، پتروشیمی خلیج فارس، فولاد خوزستان، گروه مپنا، شستا و ملی مس بودند.


نمادهای پرتراکنش در بورس شامل فولاد مبارکه، شستا، پتروشیمی سرمایه ایرانیان، ایران خودرو، سایپا، دارویی برکت و ملی مس ایران بودند.


در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با رشد ۱۴۰ واحد به رقم ۲۰ هزار و ۴۴۹ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و ۱۱۷ هزار میلیارد تومان شد.


معامله گران امروز بیش از ۳.۸ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۴۲۷ هزار فقره معامله و به ارزش ۱۸ هزار و ۳۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.



روند یکساله شاخص بورس تهران


امروز نمادهای فولاد هرمزگان، پتروشیمی مارون، فرابورس، پالایش نفت شیراز، برق گیلان و نیروی برق دماوند بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را داشتند و نماد گهر زمین بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را داشت.


نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سرمایه‌گذار هامون صبا، بانک دی، محصولات کاغذی لطیف، توسعه و عمران استان کرمان، صنایع روی ایرانیان، توسعه سرب و روی ایرانیان و پتروشیمی ارومیه بودند.



پالایش یکم


هر واحد سرمایه‌گذاری پالایش یکم امروز ۷۰۵۹ تومان معامله می‌شود،‌در حالی که در شهریور سال قبل و روز عرضه اولیه این صندوق از سوی دولت هر واحد ۱۰ هزار تومان به مردم فروخته شد، قرار بود با تخفیف ۳۰ درصدی باشد و نیز وزیر اقتصاد بارها تاکید کرد که با مصوبه سران قوا زیان خریداران پالایشی جبران می‌شود، اما با وجود تمام شدن دولت،‌جبران زیان خریداران پالایشی صورت نگرفت.


به گزارش فارس، این روزها بورس تهران روی دور رشد قرار گرفته است و سرمایه‌گذاران باید دقت کنند بورس دارای ریسک و نوسان است، بنابراین حتما برای حضور در بازار سرمایه مطالعه، مشورت و تحقیق کنند و از محل پس‌اندازهای خود در بورس شرکت کنند و حتی‌الامکان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت برای کسانی که ریسک‌پذیر نیستند توصیه می‌شود.


همچنین در چهارشنبه ۲۰ مرداد عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری در بورس انجام می‌شود که حداکثر سهام قابل سفارش برای هر فرد ۴۲۰ سهم و حداکثر نقدینگی برای مشارکت در این عرضه اولیه ۲۱۰ هزار تومان خواهد بود و با توجه به برآوردهای قبلی در صورتی که ۲.۸ میلیون نفر در این عرضه اولیه شرکت کنند، به هر فرد حداکثر ۷۵ سهم معادل ۳۸ هزار تومان تعلق خواهد گرفت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0