بااقتصاد
1401/06/30
10:43
«تاپیکو» در دوره سه ماهه اول در سودسازی درخشید

هلدینگ تاپیکو در دوره سه ماهه اول از سال مالی خود با افزایش بیش از ۶۰۰ درصدی سود خالص همراه شده است.

هلدینگ تاپیکو در تاریخ ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ با در اختیار داشتن ۸۵ شرکت مدیریتی و غیرمدیریتی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی ، صنایع تایر و سلولزی در حال فعالیت است.


1
2
3

تاپیکو مالکیت مستقیم ۵۰ درصدی پتروشیمی فن‌آوران و ۱۸.۵۸ درصدی پتروشیمی خارک را در اختیار دارد بنابراین تاثیرپذیری قابل توجهی از صنعت متانول دریافت می‌کند. در بخش اوره تنها مالکیت مستقیم پتروشیمی خراسان به میزان ۴۳ را دارا می‌باشد. در مجموع سهم هرمحصول پتروشیمی از سبد وزنی تاپیکو به شکل نمودار ذیل است و همانطور که در آن مشاهده می‌کنید الفین‌ها و پلی الفین‌ها با سهم ۳۴ درصدی در رتبه اول و فرآورده‌های پالایشی با سهم ۲۲ درصدی در رتبه دوم قرار گرفته‌اند.


4

جایگاه شرکت در بازار سرمایه


هلدینگ تاپیکو دارای سبد متنوعی از سهام شرکت‌ها در صنایع مختلف است که می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی نمود:


صنعت شیمیایی


صنعت فرآورده نفتی


معادن و فلزات


صنعت لاستیک و پلاستیک


صنعت سلولزی و محصولات کاغذی


ارزش روز صنایع در پرتفوی تاپیکو (بورسی و غیربورسی) به صورت زیر است:


5

در مجموع حدود ۹۴ درصد از سبد سهام تاپیکو در دو صنعت شیمیایی و فرآورده‌های نفتی متمرکز است و ۷۱ درصد آن را شرکت‌های بورسی و ۲۹ درصد را شرکت‌های غیربورسی تشکیل داده‌اند.


وضعیت جاری فعالیت‌های اصلی و زیربنایی شرکت


سبد کلی محصولات هلدینگ تاپیکو در صنعت پتروشیمی (در بردارنده ۱۲ محصول اصلی پتروشیمی) برقرار می‌باشد. پس از راه‌اندازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس تولید ۵ فرآورده پالایشگاهی به سبد محصولات تاپیکو اضافه شده است، به علاوه تولید انواع جدید روغن پایه، قیر، همچنین تولید لاستیک سبز، کیسه هوا و استیل کورد نیز اخیرا در گروه محصولات گروه صنعتی بارز و نخ تایر صبا رونمایی شده است.


موضوعاتی که در قبل بر عملیات جاری شرکت تاثیر داشتند و اکنون انتظار می‌رود بر عملیات آتی تاثیر نداشته باشند


تغییرات نرخ ارز طی سال گذشته در تامین خوراک و مواد اولیه و انواع کاتالیست‌ها و همچنین فروش محصولات تاثیرات مثبت بر سودآوری صنعت پتروشیمی داشته است که با توجه به تغییرات نرخ ارز براساس سامانه نیما در سال ۱۴۰۰ درخصوص خوراک و محصولات، انتظار می‌رود، روند کنونی ادامه داشته باشد.


تغییرات در صنعت یا شرکت‌های مهم صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند


متانول: با توجه به اینکه در صنعت متانول تعدادی از طرح‌ها در مرحله نزدیک به بهره‌برداری می‌باشد با وارد مدار شدن تولید این شرکت‌ها و افزایش حجم عرضه محصول مذکور در کشور توسعه زنجیره پایین‌دست و یا افزایش صادرات الزامی می‌باشد. همچنین تغییر مثبت در تقاضای متانول و افزایش نرخ ارز باعث شده که وضعیت شودآوری آن را بهبود بخشد. لازم به ذکر است تاپیکو با لحاظ نمودن شرایط مورد اشاره انجام سرمایه‌گذاری در قالب اجرای پروژه MTO را در دستور کار دارد (طرح پترو الفین) که در صورت رفع موانع، اقدامات عملی پیشض‌روی این شرکت خواهد بود.


پی وی سی: تامین مشترک خوراک در دو شرکت پتروشیمی آبادان و غدیر و همچنین امکان فروش هم‌افزایی محصولات فی مابین دو شرکت می‌تواند راهگشا باشد. همچنین تغییر تکنولوژی ئاحد کلر آلکالی پتروشیمی آبادان، از جیوه‌ای به غشایی در دستور بررسی قرار دارد. تکنولوژی غشایی کمترین مصرف برق و عوارض زیست محیطی را در مقایسه با سایر تکنولوژی‌های صنعت کلرآلکالی دارد. در ضمن یکی از طرح‌های در حال پیگیری کلرالکالی پتروشیمی غدیر می‌باشد که بسیار کارگشا در تولید پی وی سی است.


صورت سود و زیان


در پایان دوره ۳ ماهه اول تاپیکو به مجموع درآمد عملیاتی ۳۸۵.۱ میلیارد تومان رسیده که ۱۲۸ درصد بیشتر از دوره مشابه قبلی است؛ ۳۸۱.۸ میلیارد تومان از درآمد مذکور مربوط به سود سهام و ۳.۳ میلیارد تومان مربوط به فروش سرمایه‌گذاری‌ها بوده است.


سود عملیاتی شرکت با رشد ۱۳۳ درصدی به رقم ۳۷۰.۶ میلیارد تومان رسیده است. سود خالص شرکت با جهش ۶۸۸ درصدی در قیاس با دوره مشابه قبلی همراه شده و به رقم ۱۷۸.۵ میلیارد تومان رسیده درحالی که به ازای هر سهم ۲۲ ریال محقق کرده است.



انتهای خبر

0
0