همفکران
1401/02/04
14:07
تحولات بااهمیت بازار سرمایه در فروردین ماه؛ چراغ سبز حقیقی ها به آغاز یک دوره افزایشی

اگر چه تراز ماهانه نقدینگی حقیقی بازار برای نهمین ماه متوالی منفی شد اما در دوره یکماهه فروردین فقط ۹ میلیارد تومان خروج پول خرد از بازار صورت گرفته و شدت خروج سرمایه های سهامداران حقیقی از بازار نسبت به ماه های قبل به شدت افت کرده است. طی فروردین ماه ۱۴۰۱ در حالی شاهد خروج ۹ میلیارد تومان از سرمایه های خرد بازار بودیم که ...

اگر چه تراز ماهانه نقدینگی حقیقی بازار برای نهمین ماه متوالی منفی شد اما در دوره یکماهه فروردین فقط ۹ میلیارد تومان خروج پول خرد از بازار صورت گرفته و شدت خروج سرمایه های سهامداران حقیقی از بازار نسبت به ماه های قبل به شدت افت کرده است.





طی فروردین ماه ۱۴۰۱ در حالی شاهد خروج ۹ میلیارد تومان از سرمایه های خرد بازار بودیم که این رقم در اسفند ماه نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان و در بهمن و دی به ترتیب ۷،۲ همت و ۶،۱ همت بود.



صنایع و شرکتها با بیشترین خروج پول


بیشترین خروج پول خرد از صنایع صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بازار، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی، فرآورده های نفتی، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، بیمه و صندوق بازنشستگی، محصولات غذایی و آشامیدنی، بانکها و موسسات اعتباری، اوراق تامین مالی و محصولات کاغذی اتفاق افتاد.


صندوقهای سرمایه گذاری برای دومین ماه پیاپی سرمایه های خرد را بدرقه کردند. این ماه شدت خروج نقدینگی خرد از این صنعت ۴ برابر اسفند ماه بود. به نظر می رسد اهالی بازار سرمایه عزم خود را برای گرفتن بازدهی مثبت از بورس جزم کرده اند.



صنعت فلزات اساسی در فروردین ماه لقب دومین صنعت با بیشترین خروج پول حقیقی را به خود اختصاص داد. این هفتمین ماه پیاپی است که شاهد تراز منفی این صنعت هستیم. حتی شدت این خروج در فروردین نسبت به اسفند ماه ۲۸ درصد افزایش یافته است.



حقیقی ها در فروردین حدود ۳۵۵ میلیارد تومان از سرمایه های خود را از صنعت استخراج کانه های فلزی خارج کردند تا عنوان سومین صنعت با بیشترین خروج پول خرد به آن تعلق گیرد. شدت خروج پول خرد از این صنعت در فروردین ۱۱ درصد بیشتر از اسفند شد.



از بین شرکتها وبصادر، وتوصا، آریا، شپنا، وساپا، پارسان و خبهمن در مرکز توجه و اقبال حقیقی ها قرار گرفتند و بیشترین سرمایه های خرد را به سمت خود کشاندند.



صنایع و شرکتها با بیشترین ورود پول


در صنایع محصولات شیمیایی، فعالیتهای فرهنگی و ورزشی، انبوه سازی، املاک و مستغلات، خودرو و ساخت قطعات، فعالیتهای کمکی به نهادهای مالی واسط، سیمان، آهک و گچ، خرده فروشی، سرمایه گذاریها، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن شاهد بیشترین ورود پول خرد بودیم.



طی دوره یکماهه فروردین صنعت محصولات شیمیایی گل سرسبد بورس بود و با بیشترین اقبال از سوی حقیقی ها همراه شد. البته تراز ماهانه پول خرد این صنعت برای دومین ماه متوالی مثبت شد اما قدرت ورود نقدینگی حقیقی این صنعت در فروردین ۲۲ برابر بیشتر از اسفند بود.



صنعت فعالیتهای فرهنگی و ورزشی به واسطه نمادهای پرسپولیسح و استقلالح که اخیرا پذیره نویسی شدند، بعنوان دومین صنعت با بیشترین جذب سرمایه های خرد در فروردین ماه معرفی شد.



صنعت انبوه سازی برای دومین ماه پیاپی توانست بخش قابل توجهی از پولهای خرد بازار را جذب کند. این ماه قدرت ورود نقدینگی حقیقی به این صنعت تقریبا دو برابر اسفند ماه بود.



از میان شرکتها فملی، فولاد، ومعادن، شتران، شبندر، تجلی و آریان و از بین صندوقها کمند، پالایش و اعتماد متحمل بیشترین خروج پولهای خرد شدند.


انتهای خبر

0
0