فارس نیوز
1400/11/30
16:04
بررسی نشانه‌های رکود در بازار سرمایه/ زورآزمایی خریداران و فروشندگان برنده نداشت

بازار سرمایه در پایان معاملات روز شنبه با رشد ارزش معاملات خرد روبرو شد؛ اما افزایش مازاد عرضه در جریان معاملات امروز نشان از وجود رکود در بورس دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ارزش معاملات خرد سهام در هفته آخر بهمن ماه باز هم کاهش یافت و خروج نقدینگی حقیقی نیز ادامه داشت. به نظر می‌رسد معامله‌‌گران حقیقی در انتظار تحولات آتی هستند و فعلا دست از معامله کشیده‌‌اند.


بی اعتمادی موجود در بازار سرمایه و انتظار سهامداران برای مشخص شدن تکلیف بودجه سال ۱۴۰۱ بازار سرمایه را نیز بلاتکلیف نگه داشته است.


نوسان کم شاخص‌های بورس، در کنار ارزش معاملات خرد پایین سهام نشان از آرامش و رکود در بازار سهام دارد. برخی از کارشناسان بازار سهام، رسیدن روزهای پایانی سال را دلیل این امر می‌دانند. برخی دیگر از کارشناسان نیز مناقشه میان روسیه و اوکراین و بالا رفتن قیمت‌های جهانی را نیز یک موضوع تاثیرگذار بر بازار سرمایه معرفی می‌کنند.


* شروع دوباره جدال سهم‌های ریالی و دلاری


کاهش قیمت دلار که از هفته گذشته شروع شده و در اولین روز کاری هفته جاری نیز ادامه داشته است، باز هم تقابل سهم‌های ریالی و دلاری را بر سر زبان‌ها انداخته است. امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها و موسسات اعتباری افزایش یافت و این دو گروه ریالی بازار سهام سبزترین گروه‌‌ها بودند.


در سوی دیگر بازار تمامی نمادهای گروه فراورده های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای کاهش قیمت داشتند و نمادهای پالایشی قرمزترین گروه بازار لقب گرفتند.


در مجموع می‌‌توان گفت، معامله ‌گران استراتژی صبر را در پیش گرفته‌اند. با این حال با توجه به افت قیمت دلار در پایان هفته می‌توان آن را سیگنال منفی ارزیابی کرد و به نظر می‌رسد، نیروهای نزولی قدرتمندتر از نیروهای صعودی هستند.


با این حال تحلیلگران تکنیکال معتقدند، سطح یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد سطح حمایت شاخص است و نوسانات اندک شاخص نشان از عملکرد این سطح حمایت دارد.


این دسته از کارشناسان در پیش بینی بازار سهام برای هفته اول اسفند معتقدند، شاخص نزول چندانی نخواهد داشت و حوالی این سطح به نوسان ادامه می‌‌دهد.


* کاهش اندک شاخص‌های بازار سرمایه


در پایان معاملات روز شنبه، شاخص کل بورس با افت ۲۷۹ واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۱۳۱ واحد رسید. بازدهی شاخص کل در جریان معاملات امروز منفی ۰.۰۲ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن بورس نیز با افت ۱۹۸ واحدی در سطح ۳۲۵ هزار و ۸۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۰.۰۶ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس ۱۱ واحد پائین آمد و در سطح ۱۷ هزار و ۵۱۵ واحد قرار گرفت.


* رشد ۲۸ درصدی خروج پول از بورس


امروز برای چهاردهمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و ۴۳۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد ۲۸ درصدی داشت.


در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) تعلق داشت. در سوی دیگر، وتجارت (بانک تجارت)، وبملت (بانک ملت) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) به ترتیب بیشترین پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.


* افزایش ارزش کل معاملات و معاملات خرد


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۵ هزار و ۲۵۱ میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش کل معاملات نسبت به روز چهارشنبه رشد ۳ درصدی داشته است. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۷۲۴ میلیارد تومان بود که ۱۳ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم ۲ هزار و ۷۳۹ میلیارد تومان رسید که ۵۲ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد.



* پایان روزهای دارای مازاد تقاضا در بورس


در پایان معاملات ‌روز شنبه، ۱۸۷ نماد رشد قیمت داشتند که ۱۳۰ نماد بورسی و ۵۷ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۳۷ درصد بازار رشد قیمت داشتند.


در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۹ درصد افت کرد و در رقم ۵۸ میلیارد تومان ایستاد.


امروز نمادهای فولای (شرکت فولاد آلیاژی یزد)، خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) و وپست (پست بانک ایران) بیشترین صف خرید را داشتند.


در پایان معاملات ‌روز شنبه ۲۹۱ نماد کاهش قیمت داشتند که ۲۰۳ نماد بورسی و ۸۸ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۵۸ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه ۲۷ درصد افزایش یافت و ۹۳ میلیارد تومان شد.


بدین ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد عرضه ۳۵ میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز چهارشنبه ۴ برابر بیشتر شده است.


بیشترین صف فروش نیز به سهم های وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و غنوش (شرکت نوش مازندران) تعلق داشت.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0