کوین ایران
1401/04/18
18:35
معرف کامل سایت اوپن سی: آموزش گام‌به‌گام ساخت و فروش NFT در Opensea

در این مقاله یک راهنمای گام به گام برای نحوه خرید، فروش و مینت NFT در پلتفرم اوپن سی (OpenSea) ارائه شده است. در ابتدا به معرفی سایت OpenSea و بخش‌های مختلف آن می‌پردازیم. پس از ...

در این مقاله یک راهنمای گام به گام برای نحوه خرید، فروش و مینت NFT در پلتفرم اوپن سی (OpenSea) ارائه شده است. در ابتدا به معرفی سایت OpenSea و بخش‌های مختلف آن می‌پردازیم. پس از آموزش ساخت NFT در اوپن‌سی و نحوه مینت NFT در پلتفرم OpenSea نکاتی را در رابطه با حداکثر کردن درآمد حاصل از فروش NFT در اوپن سی توضیح خواهیم داد.


به‌تازگی مقاله‌ای در وب‌سایت تخصصی کوین‌ایران تحت عنوان ضرب کردن یا مینت NFT چیست؟ راهنمای گام‌به‌گام ساخت NFT منتشر شد که در آن به نحوه مینت کردن NFT و معرفی انواع پلتفرم‌های ساخت NFT پرداختیم. به هر حال، با توجه به تقاضای جامعه فارسی‌زبان رمز ارز برای یک راهنمای کامل استفاده از پلتفرم OpenSea اقدام به نوشتن این مقاله کردیم.


معرفی سایت اوپن سی (OpenSea)

سایت OpenSea یک بازار غیرمتمرکز برای کالای دیجیتال یا توکن NFT است که در آن فروشندگان به‌صورت مستقیم به خریداران بالقوه‌ی کلکسیونی‌ها، آیتم‌های بازی، آثار هنر دیجیتال و بسیاری دیگر متصل می‌شوند. سایت OpenSea یک بازار آنلاین کاربرپسند مثل eBay یا آمازون است که البته بر اساس استانداردها و زیرساخت‌های وب ۳.۰ شکل گرفته و به هر فردی در هر نقطه دنیا اجازه می‌دهد به خرید، فروش و ساخت NFT بپردازد.


پروژه OpenSea از سال ۲۰۱۷ تا کنون در فضای کسب‌وکار مبتنی بر فناوری NFT فعالیت می‌کند. اکنون پلتفرم اوپن‌سی به‌عنوان بزرگترین بازار عمومی برای کالای دیجیتال تحت مالکیت کاربران شناخته می‌شود. حجم معاملات ماهانه در این سایت بیش از ۲میلیارد دلار است. با وجود بیشترین تنوع نوع NFT و بیشترین تعداد توکن NFT، بازار اوپن سی یک بازار غیرمتمرکز است به‌گونه‌ای که معاملات در آن از طریق قرارداد هوشمند و بدون حضور واسطه‌هایی که حضانت دارایی‌ها را در اختیار دارند، انجام می‌شوند.


برخلاف بسیاری از بازارهای NFT دیگر، خدمات پلتفرم اوپن‌سی تنها به یک دایره کوچک از جامعه رمز ارز محدود نشده است. آثار نقاشی و هنر دیجیتال، کلکسیونی‌های رمز ارزی، قطعات موسیقی، کارت‌های قابل معامله ورزشی و سرگرمی، دارایی‌های متاورس و نام دامین، برخی از رایج‌ترین انواع NFT در OpenSea به‌حساب می‌آیند. این پروژه بازاری را در حوزه کاربردهای فناوری NFT به‌وجود آورده که طیف وسیعی از هنرمندان، سازندگان محتوا و کلکسیونرها را به خود جذب کرده است.


اوپن سی (OpenSea) یک بازار غیرحضانتی برای توکن‌های NFT است به این معنا که به کاربران اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دیجیتال خود را به صورت مستقیم با یکدیگر مبادله کنند. بسیاری از پلتفرم‌های مشابه تنها از قراردادهای بومی خود پشتیبانی می‌کنند اما OpenSea مشابه با Mintable و Rarible از قراردادهای سفارشی نیز پشتیبانی می‌کند.


این پلتفرم دارای قابلیت مینت رایگان NFT است. این ویژگی که به تازگی رونمایی شده، به کاربران اجازه می‌دهد بعد از مینت کردن اولین آیتم خود، آن را به یک کلکسیون در پروفایل کاربری خود تبدیل کنند و آیتم‌های دیگری را بدون پرداخت هزینه ضرب NFT، به آن اضافه کنند. در ادامه نیز می‌توانند آیتم‌های خود را با قیمت ثابت بفروشند یا اینکه آن‌ها را برای حراج مدت‌دار لیست کنند. برخی دیگر از ویژگی‌های بازار NFT اوپن‌سی را می‌توان این‌گونه بیان کرد:


قابلیت لیست کردن یک سبد NFT که همگی در قالب یک تراکنش به فروش می‌رسند قابلیت فروش خصوصی به یک آدرس اتریوم مشخص قابلیت تعیین حق‌امتیاز (Royalty) فروش مجدد تا ۱۰ درصد فروش پشتیبانی از توکن‌های NFT مینت‌شده در سه بلاک‌چین اتریوم، پالیگان (Polygon) و کلاتین (Klatyn) رابط کاربری مناسب برای فرآیندهای سه ویژگی اصلی خرید، فروش و مینت NFT ساخت NFT بدون هزینه گس اتریوم به‌لطف پشتیبانی از شبکه پالیگان وجود توکن‌های بیش از ۷۰۰ پروژه NFT معروف

آموزش کار با اوپن سی (بخش‌های مختلف سایت OpenSea)

همان‌طور که اشاره شد، اوپن‌سی یک پلتفرم آنلاین برای خرید، فروش و ساخت توکن NFT است. پروژه اوپن‌سی امکان مینت NFT و معامله امن، شفاف و بدون واسطه‌ی آثار هنری و محتوای دیجیتال را در یک پلتفرم واحد فراهم کرده است. در ادامه با بخش‌های مختلف سایت OpenSea آشنا خواهیم شد.


خرید NFT در اوپن سی

برای خرید NFT در پلتفرم اوپن سی کاربران می‌توانند در یک حراج (Auction) شرکت کنند یا از گزینه خرید آنی (Buy It Now) استفاده کنند. در حالت اول خریداران بالقوه پیشنهاد خود را ارائه می‌دهند و فروشنده تصمیم می‌گیرد پیشنهاد را قبول یا که آن را رد کند. با انتخاب گزینه خرید آنی (Buy it now) باید قیمت درخواستی را با توکن اتر (ETH) پرداخت کنند و مالک حقیقی NFT موردنظر خود شوند. در حالت حراج، پرداخت‌ها تنها با توکن WETH انجام می‌شود چون این توکن در قراردادهای هوشمند با استفاده از تابع transferfrom به‌صورت فوری منتقل می‌شود. کاربران به‌سادگی می‌توانند در پلتفرم OpenSea توکن‌های اتر خود را به توکن WETH تبدیل کنند.


مینت NFT با ساخت کلکسیون جدید

مینت NFT اصطلاحی برای فرآیند تبدیل یک محتوا یا فایل دیجیتال به یک دارایی دیجیتال منحصربه‌فرد و قابل تایید در یک بلاک‌چین است. این دارایی دیجیتال به آسانی در بازارهای NFT خرید و فروش می‌شود.


ساخت NFT در پلتفرم اوپن‌سی (OpenSea) به سادگی آپلود کردن یک فایل، نوشتن یک توصیف درباره آن، تعیین شرایط و حق‌امتیاز فروش ثانویه و تکمیل پروفایل کاربری خود است. در نهایت باید تراکنشی را با پرداخت هزینه گس انجام دهید تا فایل دیجیتال شما تبدیل به یک توکن NFT گردد.


فروش NFT در OpenSea

آیا تاکنون صاحب توکن NFT بوده و قصد فروش آن را داشته‌اید؟ یا این‌که یک هنرمند یا تولید‌کننده محتوا هستید و می‌خواهید اثر خود را در قالب این توکن‌ها به فروش برسانید؟ پلتفرم اوپن‌سی به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار NFT علاوه بر قابلیت مینت توکن NFT به کاربران خود اجازه می‌دهد تا دامنه گسترده‌ای از انواع دارایی دیجیتال را بفروشند.


زمانی که توکن‌های NFT را برای فروش لیست می‌کنید، باید نوع فروش را نیز مشخص کنید. در حال حاضر کاربران می‌توانند برای فروش NFT خود از یکی از سه گزینه حراج مدت‌دار، فروش با قیمت ثابت و حراج قیمت نزولی استفاده کنند.


نیازهای اولیه ساخت حساب کاربری در سایت OpenSea

بخش غالب فعالیت هنرمندان مستقل در حوزه NFT در بلاک‌چین اتریوم انجام می‌شود. برای تعامل با برنامه‌های این شبکه، به یک کیف‌پول رمز ارز غیرحضانتی نیاز دارید. همان‌طور که حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری مختلفی وجود دارند، کیف‌پول‌های NFT متعددی نیز وجود دارند که همگی اهداف یکسانی را دنبال می‌کنند.


پس یکی از نیازهای اولیه ساخت حساب کاربری در اوپن‌سی (OpenSea) داشتن یک کیف‌پول انطباق‌پذیر با پلتفرم است که برای نگه‌داری رمز ارز و توکن‌های NFT و انجام تراکنش با این پلتفرم، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سایت اوپن‌سی از چندین کیف‌پول دیجیتال پشتیبانی می‌کند. کیف‌پول‌های متامسک، کوین بیس ولت و تراست ولت از معروف‌ترین گزینه‌های موجود هستند. همان‌طور که در وبلاگ پلتفرم اوپن‌سی اشاره شده، بخش غالب کاربران از کیف‌پول متامسک استفاده می‌کنند. این کیف‌پول دارای برنامه موبایل و افزونه مرورگر است.


قبل از اینکه فرآیند مینت NFT را آغاز کنیم، بهتر است مقداری توکن اتر (ETH) در کیف‌پول متامسک خود برای پرداخت هزینه گس اتریوم داشته باشیم. همان‌طور که می‌دانیم توکن اتر، رمز ارز اصلی برای تعامل با سایت OpenSea است و برای پرداخت کارمزد هر تراکنش در این پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.


آموزش مینت NFT در اوپن سی

حالا که کیف‌پول متامسک را نصب کردید و در آن مقداری توکن اتر (ETH) برای پرداخت کارمزدها واریز کردید، برای شروع مستقیم به وب‌سایت opensea.io بروید.


اتصال کیف‌پول متامسک به سایت OpenSea

بر نشان پروفایل در گوشه بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید. یک صفحه می‌آید که از شما می‌خواهد کیف‌پول خود را وصل کنید (گزینه کیف‌پول متامسک را انتخاب کنید).


پلتفرم اوپن‌ سی OpenSea

در ادامه با چند پیغام دیگر برای تایید دسترسی قراردادهای هوشمند پلتفرم اوپن سی به آیتم‌های کیف‌پول شما مواجه خواهید شد. در نهایت با کلیک بر گزینه امضا (Sign) و سپس با مشاهده «در حال اتصال» (Connecting) بدانید که کار اتصال کیف‌پول متامسک به سایت OpenSea تمام است.


فروش NFT در بازار اوپن‌سی

در ادامه با پذیرفتن شرایط و ضوابط، به آسانی می‌توانید در سمت راست بالای صفحه به توکن‌های موجود در کیف‌پول متامسک خود دسترسی یابید.


ایجاد اولین کلکسیون NFT

برای ساخت توکن NFT در آیکون سمت راست بالای صفحه، در قسمت «پروفایل من» بر گزینه ورود (Sign-in) کلیک کنید. در این نقطه باید صفحه حساب کاربری خود را مشاهده کنید که هنوز خالیست لذا بر روی آن کار خواهیم کرد. پیش از ایجاد کلکسیون بهتر است به پروفایل خود بروید و در قسمت تنظیمات، اطلاعاتی مثل نام کاربری، Bio، آدرس ایمیل، لینک‌های اجتماعی و تصویر پروفایل را به‌روزرسانی کنید.


سایت OpenSea

در بالای صفحه بر زبانه ساخت (Create) کلیک کنید و سپس به کلکسیون‌های من (My Collections) وارد شوید. حال با کلیک بر Create به قسمتی وارد می‌شوید که باید نام کلکسیون، یک تصویر و توصیف مختصری از آن را اضافه کنید. سپس آدرس URL کلکسیون خود را در پلتفرم اوپن‌سی در فیلد مربوطه مشخص می‌کنید. پایین‌تر، به منظور بهبود قابلیت دست‌یابی، طبقه توکن NFT خود را مشخص کنید. همچنین به ‌منظور ساختن جامعه مخاطب‌های خود، توکن NFT خودتان را به وب‌سایت شخصی و شبکه‌های اجتماعی خود لینک دهید.


فروش NFT در اوپن‌ سی

پس از تکمیل فیلدهای مرحله قبل، گزینه‌های بیشتری برای شخصی‌سازی و تغییر خصوصیات NFT وجود دارند. در بخش Properties و Levels می‌توانید به‌نوعی کار یافتن توکن خود را برای خریداران آسان کنید. برای مثال، می‌توانید از عبارت Year of Creation – ۲۰۲۱ در قسمت Properties استفاده کنید؛ یا آمار و ارقام و ویژگی‌های عددی برای آیتم دیجیتال خود مشخص کنید؛ یا حتی در قسمت محتوای قابل ‌گشایش، جوایزی را تحت عنوان لاتاری و به‌صورت مخفی در توکن NFT خود قرار دهید که تنها مالک NFT به آن‌ها دسترسی داشته باشد. مثال‌های محتوای قابل گشایش شامل عکس با کیفیت واقعی، اطلاعات تماس برای بازپس‌دهی آیتم‌های فیزیکی و کلیدهای دسترسی هستند. در نهایت می‌توانید بلاک‌چین مورد استفاده برای مینت NFT خود را انتخاب و بر گزینه Create کلیک کنید.


اوپن سی

تبریک! شما بدون هیچ هزینه‌ای یک کلکسیون در بازار اوپن‌سی (OpenSea) ایجاد کردید. اما تا زمانی که آیتم‌هایی به آن اضافه نکنید، بی‌فایده است. اینجاست که مرحله اصلی مینت کردن NFT آغاز می‌شود.


مینت NFT

توجه کنید که فرآیند مینت NFT هنوز شروع نشده و تا کنون درحال تنظیم کلکسیون خود بوده‌ایم. تا زمانی که مالک توکن NFT باشیم، می‌توانیم این اطلاعات را ویرایش کنیم. برای مینت کردن توکن NFT باید این مراحل را طی کنید:


با کیف‌پول خود به پلتفرم OpenSea وارد شوید (Sign-in) در قسمت کلکسیون‌ها دکمه Create را بزنید و یا اگر در مرحله قبل کلکسیون ساختید، آن را اضافه کنید. نام توکن NFT خود تعیین کنید. فایل محتوای دیجیتال خود را آپلود کنید (حداکثر ۱۰۰ مگابایت). آدرس URL توکن خود را در اوپن‌سی مشخص کنید. یک توصیف درباره اثر خود بنویسید (حداکثر ۱۰۰۰ کاراکتر). لینک‌های شبکه اجتماعی و وب‌سایت را به‌اشتراک بگذارید. درصد حق امتیاز توکن NFT خود را برای فروش‌های ثانویه اثر خود مشخص کنید (حداکثر ۱۰ درصد). در نهایت عرضه NFT خود را تعیین می‌کنید. به عبارتی مشخص می‌کنید که چند نسخه از NFT شما در بلاک‌چین مینت می‌شود. حالا آیکون Create را در پایین صفحه کلیک کنید تا آیتم شما به عنوان یک NFT جدید در کلکسیونتان دیده شود. اگر بخواهید توکن NFT ساخته‌شده را ویرایش کنید، بر روی نشان مداد در گوشه بالا سمت راست صفحه مخصوص NFT خود کلیک کنید. شما فقط تا زمانی می‌توانید اطلاعات توکن خود را ویرایش کنید که مالک آن باشید. پس از ویرایش برای ثبت شدن تغییرات، باید متادیتا مربوط به NFT را در یک سرویس ذخیره‌سازی غیرمتمرکز ( IPFS ) فریز کنید. با کلیک بر آیکون فریز (freeze) و ارسال تغییرات، نیاز است که هزینه گس تراکنش را پرداخت کنید.


آموزش فروش NFT در سایت OpenSea

در سایت OpenSea در قسمت سمت راست بالای صفحه بر روی آیکون پروفایل و گزینه My Profile کلیک کنید. توکن NFT موردنظر خود را برای فروش مستقیم از کیف‌پول خود انتخاب کنید. اگر توکن NFT برای فروش ندارید می‌توانید از آموزش قسمت قبل استفاده کنید تا بتوانید NFT خود را بسازید.


مینت ان اف تی

آیکون آبی رنگ فروش (Sell) را که در سمت راست بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید تا به صفحه لیست کردن (Listing) بروید.


اوپن سی

حالا شما به صفحه لیست کردن وارد شدید که در آن می‌توانید قیمت و نوع فروش را مشخص کنید. در فروش قیمت ثابت باید قیمت NFT خود را تعیین کنید. برای مثال در تصویر زیر، قیمت معادل یک اتر در نظر گرفته شده است. همچنین می‌توانید توکن خود را از طریق یک حراج مدت‌دار برای فروش لیست کنید.


بازار اوپن سی

به علاوه می‌توانید برای فروش NFT خود یک مدت‌زمان مشخص کنید. به صورت پیش‌فرض این مدت‌زمان یک روز، سه روز و یک هفته است. اما می‌توانید با استفاده از یک تقویم، زمان دلخواه خود را تنظیم کنید.


به علاوه می‌توانید آیتم NFT خود را برای یک خریدار مشخص رزرو کنید. برای این‌کار باید آدرس کیف‌پول آن‌ها را در فیلد رزرو برای یک خریدار مشخص (Reserve for a specific buyer) وارد کنید.


بازار اوپن سی

همان‌طور که در تصویر بالا نمایش داده شده کارمزد فروش NFT در پلتفرم OpenSea برابر با ۲.۵ درصد از ارزش آن است. همین مقدار نیز به‌عنوان کارمزد از خریدار دریافت خواهد شد.


سپس برای تکمیل مراحل لیست کردن NFT خود برای فروش باید یک تراکنش را امضا کنید. توجه کنید که پیش‌نیاز اصلی برای هر نوع تعامل با پلتفرم OpenSea مشابه با بسیاری از برنامه‌های Web ۳.۰ داشتن یک کیف‌پول است. در واقع در این برنامه‌ها حساب کاربری افراد از طریق همان کیف‌پول دیجیتال است. اگر هم توکن NFT شما از طریق یک قرارداد سفارشی در یک پلتفرم دیگر مینت شده، نیاز است که تراکنش دیگری را امضا کنید تا پلتفرم اوپن‌سی اجازه دسترسی به آن‌ها را کسب کند.


فروش nft

زمانی که مراحل لیست کردن توکن NFT کامل شد، یک پیام تایید خواهید دید. حتی می‌توانید لیست شدن آیتم خود را در حساب شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید. برای مشاهده آیتم‌های لیست‌شده خود کافیست به پروفایل خود بروید و در زبانه فعالیت (Activity) آن‌ها را به‌همراه لیست تراکنش‌ها مشاهده کنید.


opensea

روش‌های کسب درآمد از سایت OpenSea

چند روش برای کسب درآمد از سایت OpenSea وجود دارد: مشابه با بازار سهام، می‌توانید یک دارایی دیجیتال را به امید افزایش قیمت آن بخرید. این کار که به‌اصطلاح به آن فلیپینگ (Flipping) می‌گویند، به معنای خرید یک دارایی در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالا است.


یک راه دیگر، ساختن NFT خود و فروش آن در بازار OpenSea است. در این صورت شما فروشنده اصلی اثر دیجیتال خواهید بود و می‌توانید از حق‌امتیاز فروش ثانویه‌ی اثر خود، سودهای خوبی به‌دست آورید.


نکات مهم خرید و فروش NFT در اوپن‌سی

چند نکته مهم قبل از خرید NFT در OpenSea

چند فاکتور مهم در جستجو برای خرید یک آیتم NFT سودآور و با ارزش، وجود دارد. اول از همه ببینید توکن موردنظرتان چه مزایا و منافعی دارد. برای مثال دارندگان NFTهای پروژه Bored Ape به یک محیط دیجیتال دسترسی دارند که در آن می‌توانند با یک قلم بر روی یک دیوار مجازی، گرافیتی بکشند. این یک تجربه منحصر‌به‌فرد است و تقاضای NFT را افزایش می‌دهد.


سپس مطمئن شوید که تیم توسعه‌دهنده پشت توکن NFT معتبر و قابل‌اطمینان باشد. با وجود پروژه‌های اسکم فراوان در این حوزه، تحقیق درباره اعتبار سازندگان یک دارایی دیجیتال لازمه‌ی سرمایه‌گذاری موفق شما از طریق خرید و فروش NFT در بازار OpenSea است.


همچنین بهتر است پروژه مورد علاقه خود را در توئیتر، دیسکورد، تلگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید. در این شبکه‌ها می‌توانید از سطح محبوبیت NFT موردنظر خود و همچنین اعتبار آن مطلع شوید. یک عامل مهم دیگر، ارتباط آیتم موردنظر با سلبریتی‌ها و برندهای مشهور است. برای مثال، یکی از دلایل محبوبیت پروژه Bored Ape این است که افراد مشهوری چون استفن کوری و جیمی فالون توکن‌های NFT آن را خریده‌اند.


در نهایت نیز به ویژگی‌های زیبایی‌شناختی آیتم موردنظر توجه کنید. آیا این اثر هنری دارای خصوصیات متمایزکننده هست که بتواند آن را به یک اثر نمادین و خاص تبدیل کند؟


نکات مهم قبل از فروش NFT در OpenSea

شما به سادگی می‌توانید از ساخت و خرید و فروش NFT در پلتفرم اوپن سی کسب درآمد کنید. به هرحال، خرید و فروش کورکورانه در این پلتفرم ممکن است به زیان شما ختم شود. نکاتی برای حداکثر کردن سود حاصل از فروش NFT در سایت OpenSea وجود دارد:


تا حد امکان هزینه گس تراکنش‌ها را کاهش دهید. همان‌طور که می‌دانید هزینه گس تراکنش در شبکه اتریوم متغیر است. این هزینه گاهی تا ۱۰۰ دلار افزایش می‌یابد. صبور باشید و تنها زمانی تراکنش کنید که ترافیک شبکه کم و هزینه گس مقرون‌به‌صرفه است. توجه کنید که هدف شما حداکثر کردن سود کسب‌شده از فروش NFT است. همچنین پلتفرم اوپن سی از شبکه پالیگان (Polygon) پشتیبانی می‌کند که کارمزد تراکنش در آن بسیار کمتر از شبکه اتریوم است. توکن‌های NFT را در کف قیمتی خریداری کنید. دانستن این موضوع که چگونه توکن‌های ارزان پیدا کنید، سود حداکثری را برای شما تضمین می‌کند. معمولا توکن‌هایی که در قسمت “recently listed” یافت می‌شوند، در کف قیمتی خود هستند. البته توجه کنید که توکن‌ها دارای تیک آبی پروژه‌های تاییدشده باشند. به جوامع آنلاین مخصوص خریدوفروش و مینت NFT سری بزنید. در این شبکه‌ها در مورد انواع NFT که به‌تازگی لیست شده‌اند بحث می‌شود. می‌توانید کلکسیون خود را قبل از لیست کردن به اعضای این گروه‌ها نشان دهید و فیدبک مفیدی بگیرید. همواره به ویژگی‌های نادر آیتم موردنظر توجه کنید. بدیهی است که توکن‌ها کمیاب‌تر، در مقایسه با انواع مشابه، به قیمت‌های بالاتری می‌رسند. در جستجوی NFTهایی باشید که به آن‌ها باور دارید، به این دلیل که درک بهتری از طبقه‌ی NFT موردعلاقه خود دارید و به احتمال بیشتر توکنی را می‌خرید که سودآوری بالایی دارد. همچنین با این‌کار از هنرمندی حمایت می‌کنید که به ساخت چیزهایی می‌پردازد که موردعلاقه شماست. هسته مرکزی پلتفرم اوپن‌سی همان صفحه جستجو و فیلترهای آن است. به خوبی در پلتفرم به جستجو بپردازید و فقط زمانی NFT بخرید که شما را شیفته خود کرده باشد. قیمت‌هایی بالاتر از آنچه حاضر به دریافت آن هستید برای فروش NFT خود مشخص کنید. در پلتفرم اوپن‌سی نمی‌توانید پس از لیست کردن توکن، قیمت آن را افزایش دهید. تنها می‌توانید قیمت را کاهش دهید و یا اینکه لیست خود را حذف کنید و توکن را مجدد لیست کنید که هر دو شامل پرداخت هزینه گس هستند. همچنین ممکن است بخواهید به دلیل افزایش نرخ مبادله ETH/USDT، قیمت توکن خود را که با واحد اتر لیست شده، کاهش دهید. انتظار نداشته باشید که به‌سرعت تعداد زیادی NFT بفروشید. کلکسیونرها به‌طور معمول توکن NFT از سازندگان گمنام و ناشناس خریداری نمی‌کنند. پس ابتدا لازم است کار خود را به جامعه هدف مخاطبان خود تبلیغ کنید. چندین نسخه از NFT خود در OpenSea مینت کنید. به‌جای اینکه تنها یک آیتم واحد مینت کنید و قیمت بالایی برای آن در نظر بگیرید، می‌توانید چندین نسخه از کار خود را تحت عنوان نسخه محدود (limited edition) بسازید. اگر ۶ نسخه از اثر دیجیتال خود مینت می‌کنید، به یاد داشته باشید که یک نسخه را برای خود نگه دارید. توکن‌های NFT خود را قبل از لیست شدن کامل کلکسیون خود نفروشید. با این‌کار، با اضافه کردن هر آیتم به کلکسیون خود، در بازار OpenSea به نمایش گذاشته می‌شود، حتی اگر برای فروش لیست نشده باشد. در این صورت اگر کسی خواهان خرید آن باشد، می‌تواند قبل از لیست شدن کل کلکسیون، پیشنهادی را برای شما ارسال کند. وقتی می‌خواهید توکن‌های منحصربه‌فرد و سریالی را بفروشید، یک حراج مدت‌دار برای فروش در نظر بگیرید. درحالی‌که فروش در یک قیمت ثابت سریع‌تر است و در موقع نیاز به نقدینگی، مناسب است، حراج کردن حاشیه سود بیشتری را برای شما تضمین می‌کند. توجه کنید که هرچه افراد بیشتری پیشنهاد می‌دهند، قیمت بالاتر می‌رود و با رسیدن به پایان زمان حراج، آیتم شما به بالاترین پیشنهاد به فروش می‌رسد.

چالش‌ها و مشکلات استفاده از اوپن سی

یکی از اصلی‌ترین شکایت‌های کاربران به دشوار بودن جستجو و یافتن توکن‌های NFT موردنظرشان است. برای مثال تایپ کردن واژه‌هایی مثل Music تنها نتایجی را نمایش می‌دهد که عنوان آن‌ها حاوی این کلمات است. یک مشکل دیگر مربوط به تجاوز به حقوق مالکیت است. با یک نگاه عمیق به قسمت آثار هنری نمونه‌هایی از تجاوز به حقوق مالکیت را خواهید دید. کاراکترهای فیلم‌های معروف مثل استار وارز و هری پاتر و تصاویر و گیف‌های سلبریتی‌ها از جمله‌ی این موارد هستند. یک مشکل اساسی دیگر در پلتفرم اوپن‌سی مربوط به مفهومی به نام Curation است. تنوع زیاد انواع توکن NFT در طبقه‌های مختلف برای این پلتفرم حکم یک شمشیر دولبه را دارد، اما چرا؟ بسیاری از هنرمندان و سازندگان محتوای دیجیتال از این موضوع شکایت دارند که اثر آن‌ها در کنار آثار دیگری که نامرتبط با کار آن‌هاست به نمایش گذاشته می‌شود. آن‌ها عقیده دارند که این موضوع اثر بدی بر روند قیمتی NFT آن‌ها دارد. اگر شما نیز چنین می‌اندیشید، بهتر است از یک پلتفرم دیگر که بر حوزه کاری شما تمرکز دارد، استفاده کنید. در هنگام قبول کردن پیشنهادهای حراج همواره مراقب باشید و به واحد رمز ارز پرداختی توجه کنید. گاهی کاربرانی وجود داشته‌اند که به تصور پیشنهاد ۱ اتر، پیشنهاد ۱ دای (DAI) را پذیرفته‌اند. اگر فردی با معرفی خود از طرف پشتیبانی پلتفرم OpenSea با شما ارتباط برقرار کرد و از مشکلات فنی حساب کاربری شما گفت، بسیار مراقب باشید. این یکی از رایج‌ترین روش‌های اسکم برای دسترسی به حساب کاربری و دارایی‌های شماست. به هیچ عنوان به هیچ فردی اجازه دسترسی به دستگاه شخصی و یا عبارت Seed دارایی‌های کریپتو خود را ندهید. زمانی که در این پلتفرم به تراکنش می‌پردازید توجه کنید که هزینه گس مناسبی را برای آن‌ها انتخاب کنید. انتخاب هزینه گس پایین، منجر به ناموفق شدن تراکنش ‌شده و کارمزد آن از کیف‌پول شما کسر می‌شود. در مواردی دیده شده که معاملات تقلبی برای افزایش حجم معاملات یک NFT و جلب توجه سرمایه‌گذاران به کلکسیون‌های خاص صورت می‌پذیرد. همچنین گاهی افراد پول خود را در حمله‌های فیشینگ و اسکم خروج از دست می‌دهند. همواره اطلاعات خود را در مورد مسائل امنیتی پلتفرمی که از آن استفاده می‌کنید، به‌روز نگه دارید.

NFT چیست؟

توکن غیرقابل‌تعویض (NFT) یک مدرک دیجیتال برای سندیت است که مالکیت یک دارایی دیجیتال یا فیزیکی منحصربه‌فرد را مشخص و تایید می‌کند. برخلاف رمز ارزهای معمول (مثل بیت کوین، اتر، و غیره) توکن‌های NFT قابل‌تعویض با یکدیگر نیستند. هر چیزی که ماهیت دیجیتال داشته باشد و یا به‌صورت دیجیتال قابل‌تایید باشد، می‌تواند تبدیل به یک NFT شود. در واقع، توکن NFT می‌تواند هر کالای دیجیتالی باشد که به یک سیستم برای صحت‌سنجی کمیابی و مالکیت نیاز دارد.


فناوری NFT یک انقلاب مهم در بازار هنر دیجیتال و صنایع خلاق ایجاد کرده است. همان‌طور که اشاره شد، در فرآیند مینت NFT در واقع یک فایل یا محتوای دیجیتال به یک دارایی قابل‌تایید در یک بلاک‌چین تبدیل می‌شود که به آسانی نیز در بازارهای NFT خرید و فروش می‌شود. با این وجود هنرمندان می‌توانند بدون ترس از تجاوز به حقوق مالکیت اثر خود، آن را به‌اشتراک بگذارند و بفروشند.


توکن‌های NFT با کمک فناوری بلاک‌چین به آسانی سندیت محتوای دیجیتال، خصوصیات و مالک آن را صحت‌سنجی می‌کنند. در مدل سنتی، سندیت دارایی‌ها توسط سیستم‌های متمرکز کنترل می‌شد که نه‌تنها کارایی بسیار کمی داشت، بلکه به‌شدت در معرض جعل و تقلب بود.


جمع‌بندی

توجه به این نکته اهمیت دارد که این مقاله راه و روش کسب درآمد نجومی از خرید و فروش و مینت NFT را به شما نمی‌آموزد. به هر حال، سعی شد با ارائه یک آموزش قدم به قدم خرید و فروش NFT در اوپن‌سی و نحوه ساخت NFT در سایت OpenSea نشان دهیم که هرکسی می‌تواند با کمترین هزینه NFT خود را بسازد و از خرید و فروش آن‌ها سود خوبی به‌دست آورد.


حالا با وجود پروژه‌هایی مثل OpenSea شاهد ظهور یک صنعت جدید هستیم که علاوه بر سرگرم‌کننده بودن و امنیت، به‌شکل قابل‌توجهی سودآور نیز هست. صرف‌نظر از این‌که کجا زندگی می‌کنید و با چه زبانی سخن می‌گویید، با استفاده از پلتفرم اوپن‌سی می‌توانید یک کسب‌وکار خلاق و پویا بسازید. تمام آنچه نیاز دارید، خلاقیت و اینترنت است. امیدواریم در سفر ماجراجویانه خود به دنیای NFT خوش‌اقبال باشید.



منابع: ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴


انتهای خبر

0
0