بااقتصاد
1400/06/13
14:20
رشد ۲۰ هزار واحدی، گام نخست شاخص کل برای عبور از محدوده مقاومتی ۱.۶ میلیون واحدی در تابستان ۱۴۰۰/ بورس تهران خاطره تلخ شهریور ۹۹ را فراموش می‌کند؟

گزارش بازار/ ‌‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ عبور از محدوده مقاومتی کانال ۱.۶ میلیون واحدی برای شاخص کل و سهامداران، به نقطه عطف در بازارهای سهام تهران تبدیل شده است. صعود ۲۰ هزار واحدی امروز شاخص کل که تا رسیدن به این محدوده ممنوعه، ۶۰ هزار واحد فاصله دارد، امیدواری‌های زیادی را باتوجه به فراهم بودن عوامل رشد، در نیمه نخست شهریورماه به بازار سرمایه تزریق می‌کند. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز بیش از ۹ هزار واحد مثبت را روی تابلو حک کرد و به رقم ۴۶۴ هزار و ۴۲۷ واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم با ۳۳۳ واحد رشد، در ارتفاع ۲۲ هزار و ۷۴۲ واحدی ایستاد.

تداوم صعود شاخص‌ها با حمایت بزرگان بازار


به گزارش بااقتصاد، در جریان معاملات مثبت بازارهای سهام تهران، امروز شنبه ۱۳ شهریورماه، افزایش تقاضا در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بورس و فرابورس مشهود بود. در بورس تهران نمادهای فارس، میدکو، نوری، کچاد، فملی، شتران و همراه، بیش‌ترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل اعمال کردند و در فرابورس نیز با حمایت سبز نمادهای آریا، زاگرس، صبا، بپاس، فرابورس و دماوند روند صعودی در این بازار تداوم یافت.


نقل‌وانتقال سهام در ۶۱۱ نماد بورس، فرابورس و بازار پایه


طی دادوستدهای امروز در بازار سرمایه، معامله‌گران روی ۶۱۱ نماد شرکتی نقل و انتقال سهام انجام دادند که برای ۲۶۲ نماد رشد قیمت پایانی بیش از ۳ درصد و برای ۳۲ نماد، کاهش قیمت بیش از ۳ درصدی رقم خورد.


جزییات آمار معاملات بازارهای سهام تهران


امروز هم نماگرهای تابلو بورس تهران رشد ۱.۳۴ درصدی شاخص را با بیش‌ترین جابجایی مثبت سهام در ۳۴۵ نماد شرکتی، ثبت کردند. در این بازار، برای ۲۸۹ سهم، معادل ۸۴ درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۵۵ سهم، معادل ۱۶ درصد، قیمت نهایی منفی ثبت شد که نسبت به معاملات روز چهارشنبه گذشته، تفاوتی نداشت. خریداران بورسی امروز در صف خرید ۹۴ نماد به ارزش ۷۲۵ میلیارد تومان ایستادند. درمقابل، فروشندگان این بازار تنها ۲ نماد را در صف فروش ۵.۶ میلیارد تومانی گذاشتند.


در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران، شاخص آیفکس رشد ۱.۵ درصدی را ثبت کرد، ۱۳۷ نماد معامله شدند که برای ۱۰۱ سهم، معادل ۷۴درصد، قیمت پایانی مثبت و برای ۳۶سهم، معادل ۲۶ درصد، قیمت پایانی منفی رقم خورد. ۴۲ نماد فرابورسی در صف خرید ۳۳۶ میلیارد تومانی قرار گرفتند و برای ۲ نماد هم صف فروش ۵۸۶ میلیارد تومانی تشکیل شد.


وضعیت معاملات در بازار پایه امروز با ۶۷ درصد مثبت، رکورد مناسبی را ثبت کرد و از ۱۳۶ نماد دادوستد شده، ۹۱ سهم، معادل ۶۷ درصد در مدار مثبت و ۴۳ سهم، معادل ۳۲ درصد در دامنه منفی به کار خود پایان دادند. برای ۴۳ نماد هم صف خرید ۱۶۶ میلیارد تومانی شکل گرفت و ۲۲ نماد نیز در صف فروش ۳۱۵ میلیارد تومانی ایستادند.


نمای پایانی معاملات بازارهای سهام تهران، شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰


مجموع ارزش دادوستدهای سهام در بورس و فرابورس امروز با جابجایی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان برگ سهم به بیش از ۲۴۷۰۰ میلیارد تومان رسید. سهم ارزش معاملات بورس تهران از این میزان با نقل‌وانتقال ۱۰۴۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، بیش از ۸۷۰۰ میلیارد تومان و سهم فرابورس نیز با حجم ۴۹۰۰ میلیارد تومان برگ سهم، ۱۶هزار میلیارد تومان با محاسبه فروش اوراق مرابحه دولتی بود.


ارزش کل معاملات خرد در این بازارها با محاسبه سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به بیش از ۹ هزار ۷۲۵ میلیارد تومان رسید. طی این دادوستدهای خرد، ۴۶۰ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از سهامداران عمده به حقیقی‌ها انجام شد. در جریان نقل‌وانتقالات امروز سهام، حقیقی‌ها بیش‌ترین میزان خرید خود را به نمادهای تایرا، های‌وب و وسینا اختصاص دادند و حقوقی‌ها نیز برنامه خریدشان را بیش‌تر روی نمادهای شپنا، فولاد و وغدیر متمرکز کردند. بیش‌ترین ارزش و حجم معاملات امروز سهام به گروه محصولات شیمیایی، خودرو و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ۶۱۲، ۶۱۱ و ۵۷۸ میلیارد تومان تخصیص یافت و این شرکت‌ها برترین صنایع بازار شناخته شدند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۵۴۱,۰۵۴.۷۹ (۲۰۴۲۸.۱۰افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۶۴.۴۲۷.۳۵ (۹۰۵۴.۶۳افزایش)


ارزش معاملات: ۸.۷۹۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱۰.۴ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بالاترین تاثیر مثبت: فارس، میدکو و نوری


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۲۲.۷۴۲.۴۶ (۳۳۳.۱۱افزایش)


ارزش معاملات: ۱۶ هزار میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۹ هزار میلیارد تومان برگ سهم


سه نماد با بیش‌ترین تاثیر مثبت: آریا، زاگرس و صبا


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0