ارز دیجیتال
1401/02/17
00:00
وضعیت بازار: ترس سرمایه‌گذاران از افزایش هم‌زمان تورم و رکود در جهان

بازار ارزهای دیجیتال مدتی است که نوساناتی بدون جهت را تجربه می‌کند. در روزهای اخیر اما، سیاست‌های کشورهای تاثیرگذار در اقتصاد جهان، عمدتا به افزایش نگرانی و احساسات منفی در بازار منجر شده است. به...

بازار ارزهای دیجیتال مدتی است که نوساناتی بدون جهت را تجربه می‌کند. در روزهای اخیر اما، سیاست‌های کشورهای تاثیرگذار در اقتصاد جهان، عمدتا به افزایش نگرانی و احساسات منفی در بازار منجر شده است.


به گزارش کوین دسک، روز گذشته قیمت بیت کوین در نزدیکی سطح ۳۶٬۰۰۰ دلار تثبیت شد و بازار در مقایسه با روزهای قبل‌تر نوسان زیادی نداشت؛ این در حالی است که بیت کوین روز پنجشنبه با فشار فروش قابل‌توجهی مواجه شده بود.


روز گذشته، وضعیت در بازار آلت کوین‌ها نیز تقریبا یکنواخت بود و از طرفی توکن گالا (Gala) با جهشی ۹ درصدی توانست عملکردی متفاوت از سایر ارزهای مطرح بازار به نمایش بگذارد. ضمن اینکه الگورند (Algorand) هم در این بازه زمانی جهشی ۱۲ درصدی را تجربه کرد.


حرکات بدون جهت قیمت در طول هفته گذشته تا به اینجای کار ادامه پیدا کرده است و همین موضوع نشان‌دهنده بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به وضعیت فعلی بازار است؛ خصوصا با توجه به اینکه از نظر اقتصادی و در ابعاد کلان، همچنان خطراتی بازارهای مالی را تهدید می‌کند.


روز پنجشنبه بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره بانکی را به بالاترین سطح در ۱۳ سال گذشته افزایش و هم‌زمان با آن در رابطه با رشد رکود اقتصادی هشدار داد. این اقدام بانک مرکزی انگلستان باعث شد تا ترس سرمایه‌گذاران از مواجه با رکود تورمی (وجود هم‌زمان تورم و رکود در اقتصاد) یا به عبارتی افزایش تورم و کاهش سرعت رشد اقتصادی، بیشتر شود. بدبینی بانک مرکزی انگلستان نسبت به آینده اقتصاد، دقیقا نقطه مقابل دیدگاه بانک مرکزی آمریکاست که چهارشنبه هفته گذشته با خوش‌بینی تلاش می‌کرد تا به سرمایه‌گذاران اطمینان دهد اقتصاد آمریکا تحمل نرخ‌های بهره بالاتر را دارد.


در مجموع، تغییر سیاست پولی کشورها از مدل انبساطی به انقباضی، به کاهش تمایل سرمایه‌گذاران به معاملات سودجویانه و کوتاه‌مدت منجر شده است؛ موضوعی که می‌‌تواند به ضرر بازار سهام و ارزهای دیجیتال تمام شود.


نمودار زیر نسبت حجم سفارش‌های خرید به فروش در بازار قراردادهای آتی دائمی (Perpetual) بیت کوین را نشان می‌دهد وضعیت کنونی آن تاییدی بر نزولی‌بودن احساسات معامله‌گران است؛ درست مانند اتفاقی که در جریان ریزش‌های قبلی قیمت رخ داده بود.


همان طور که در تصویر مشخص شده است، نوسان محدود بیت کوین بین ۳۵٬۰۰۰ تا ۴۰٬۰۰۰ دلار در چند ماه گذشته با سقوط مداوم نسبت حجم سفارش‌های خرید به فروش همراه بوده است. این یعنی بخشی از خریداران در جریان تثبیت قیمت، از ورود به بازار خودداری کرده‌اند.


وضعیت بازار: ترس سرمایه‌گذاران از افزایش هم‌زمان تورم و رکود در جهان

نمودار نسبت حجم سفارش‌های خرید به فروش در بازار قراردادهای آتی دائمی بیت کوین.

افزایش ارزش اتریوم در برابر بیت کوین

اتریوم در طول هفت روز گذشته نزدیک به ۶ درصد از ارزش خود را از دست داده و این در حالی است که بیت کوین در بازه زمانی مشابه سقوطی ۷.۵ درصدی را تجربه کرده است.


در جریان بازارهای نزولی معمولا اتریوم عملکردی بهتر از بیت کوین دارد. این بار اما حرکات بدون جهت و ادامه‌دار، قیمت را در بازار «اتریوم/ بیت کوین» در یک بازه نوسانی تنگ گرفتار کرده است. شکسته‌شدن حمایت یا مقاومت این بازه می‌تواند افزایش یا کاهش میزان ریسک‌پذیری در بازار را مشخص کند.


وضعیت بازار: ترس سرمایه‌گذاران از افزایش هم‌زمان تورم و رکود در جهان

نمودار قیمت اتریوم در برابر بیت کوین؛ نمای ۱ هفته‌ای بازار اتریوم/ بیت کوین. نرخ تسلط بیت کوین یا نسبت ارزش بازار بیت کوین به ارزش بازار دیگر ارزهای دیجیتال، در طول چند روز گذشته اندکی کاهش یافته است. این یعنی آلت کوین‌ها در این مدت با فشار فروش کمتری نسبت به بیت کوین مواجه شده‌اند و می‌توان از آن این‌طور برداشت کرد که سرمایه‌گذاران تا حدی ریسک‌پذیری خود را حفظ کرده‌اند.


در جریان بازارهای صعودی، زیرش مقطعی قیمت برای آلت کوین‌ها معمولا کمتر از بیت کوین است و دلیل آن می‌تواند این باشد که سرمایه‌گذاران این ارزهای دیجیتال تمایل و تحمل بیشتری برای پذیرش ریسک دارند. مانند وضعیت قیمت در بازار اتریوم/ بیت کوین، شکسته‌شدن حمایت یا مقاومت بازه نوسانی نرخ تسلط بیت کوین، می‌تواند تایید برای شروع یک دوره جدید در بازار ارزهای دیجیتال باشد.


وضعیت بازار: ترس سرمایه‌گذاران از افزایش هم‌زمان تورم و رکود در جهان

نمودار نرخ تسلط بیا کوین بر بازار ارزهای دیجیتال.


انتهای خبر

0
0