فارس نیوز
1402/10/12
16:31
مسیر خروج پول از بورس و صندوق‌ها با درآمد ثابت مشخص نیست

در جریان معاملات امروز و روزهای گذشته بورس، پول از بازار سرمایه خارج شده و مسیر این پول‌ها نیز هنوز مشخص نشده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سهام در چهار روز اخیر روند ریزشی داشته است. حجم معاملات پایین است و علاوه بر سهام، صندوق‌ها نیز با خروج پول مواجه هستند. امروز برای سومین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد و برای سومین روز شاخص‌های بازار ریزش کردند.


ادامه روند فعلی بورس منجر به خروج بیشتر پول حقیقی ها خواهد شد و در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، نیرویی برای بالا کشیدن بازار وجود ندارد.


دیروز، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که ۱۱ ناشر سود سنواتی و جاری صاحبان سهام خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام برای یک میلیون و ۴۵۳ هزار سهام‌دار در اولین هفته دی ماه واریز کردند که نماد خساپا نیز جزو این شرکت‌ها محسوب می‌شد تا خاطر پرداخت سود توسط خودروسازان برای اهالی قدیمی بازار سرمایه تداعی شود.


* بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس


شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان روز جاری همچون روزهای اخیر رویه منفی خود را در پیش گرفت و امروز نیز با افت بیش از ۹۵۰۰ واحدی به اعداد کمتر از ۲.۱۶۰.۰۰۰ رسید تا به نزدیکترین سطح به حمایت کوتاه مدت مدنظر اهالی تکنیکالیست آسیب دیده باشد.


بررسی نمودار شاخص کل برای این روزهای بازار سرمایه شاید کار کسل کننده ای شده باشد؛ چرا بیشترین تغییرات شاخص کل در این روزها به زحمت یک درصد (مثبت یا منفی) می‌رسد. به همین خاطر تکنیکالیست‌ها مفروضات خود را همچنان پا برجا می‌دانند.


در چنین شرایطی محدوده‌های حمایتی به کمترین سرعت شکسته می‌شوند؛ البته میانگین‌های متحرک، الگوهای کلاسیک ایجاد شده در شاخص به همراه اندیکاتورهای مهم مثل اندیکاتور Rsi همگی یک سیگنال خوب به بازار مخابره می‌کنند؛ اما ارزش کم معاملات چیز دیگری را مطرح می‌کند و بازار با خروج پول از صندوق های درآمد ثابت دست و پنجه نرم می‌کند و مسیر خروج این پول با توجه به شواهد در حال حاضر بورس اوراق بهادار نیست.


* اصلاح شاخص کل طولانی شده است


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: اصلاح بازار سرمایه طولانی شده و همین مسئله ارزش معاملات خرد را کاهش داده است.


این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برای صعودی شدن بازار و تثبیت بالای مقاومت، بورس هم نیازمند افزایش قیمت و ‌هم نیازمند افزایش ارزش معاملات خرد است.


وی افزود: برخی گروه‌ها و صنایع در روزهای اخیر از نظر تکنیکالی در شرایط بسیار مساعدی هستند که می‌توانند بازار را نیز با خود به حرکت دربیاورند.


* پیشی گرفتن شاخص کل از شاخص هم‌وزن در منفی‌ها


در پایان معاملات روز سه‌شنبه دوازدهم دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس ۹ هزار و ۵۲۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح ۲ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۸۸ واحد رسید. بازدهی این شاخص منفی ۴۴ صدم درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۲ هزار و ۴۹ واحدی در رقم ۷۵۵ هزار و ۹۴۰ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص منفی ۲۷ صدم درصد بوده است.


شاخص کل فرابورس با افت ۹۸ واحدی به رقم ۲۶ هزار و ۲۱۹ واحد رسید.


همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش ۴۴۳ واحد به سطح ۱۳۸ هزار و ۷۱۶ واحد رسید.


* سومین روز خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای سومین روز منفی شد و ۲۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در مجموع سه روز اخیر بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بورس خارج شده است.


امروز نماد دی (بانک دی)، ثپردیس (سرمایه گذاری مسکن پردیس) و سیمرغ (سیمرغ) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای حآفرین (ریل پرداز نو آفرین)، شگستر (گسترش سوخت سبز زاگرس (سهامی عام)) و نیان (نیان الکتریک) تعلق داشت.


* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۲ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۴ هزار و ۹۲۶ میلیارد تومان بود که ۴۰ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۵ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۴ هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان رسید.


* کاهش ارزش صف‌های خرید بورس


در پایان معاملات امروز، تعداد نمادهای مثبت ۲۰۱ نماد و تعداد نمادهای منفی ۶۰۷ نماد بوده است. یعنی حدود ۷۵ درصد نمادها سرخ‌پوش بودند.


در جریان معاملات روز سه‌شنبه، ۵۰ نماد صف خرید داشتند و ۶۰ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۲۵ درصدی نسبت به روز کاری قبل به ۳۶۳ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۰.۳ درصدی به ۲۷۵ میلیارد تومان رسید.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0