سنا
1399/03/30
11:42
تحلیل هفتگی صنایع بورسی/سیمانی ها در انتظار

بورس تهران، این هفته یک روز معاملاتی کمتر داشت و شاخص کل توانست با رشد ۶.۶ درصدی از مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی عبور کند.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نماگر اصلی بازار سهام در هفته معاملاتی منتهی به ۲۷ خردادماه تنها یک روز منفی آن نیز با افت ۰.۴ درصدی را تجربه کرد و در روزهای دیگر رنگ سبزی از خود به جای گذاشت. در این هفته اما در چرخشی محسوس بیشترین میزان رشد قیمت‌ها از آن گروه‌های کوچک بازار شد. به طوری که شاخص کل هم‌وزن که نشانی از اثرگذاری یکسان نمادها دارد با رشد بیش از ۸.۳ درصدی همراه شد. در مجموع اما در این هفته از ۳۸ گروه فعال بورسی تنها دو گروه با افت میانگین سهام زیرمجموعه خود مواجه شدند و دیگر صنایع عملکرد مثبتی را به نمایش گذاشتند.


بهترین عملکرد در هفته مورد بررسی از آن گروه انتشار، چاپ و تکثیر با تک نماد «چافست» شد. این سهم معاملات هفتگی خود را با رشد ۱۷.۶ درصدی پشت سر گذاشت و در صدر پربازده‌های بورسی جای گرفت. خودرویی‌ها دیگر گروهی بودند که در این هفته پرسود ظاهر شدند و با رشد ۱۷.۱ درصدی سهام زیرمجموعه خود هفته را به پایان رساندند. در این میان در حالی شاهد استقبال صاحبان سرمایه از سهام خودرویی هستیم که این صنعت با چالش‌های عدیده‌ای در خصوص هزینه و تامین مالی روبرو است و نگاه به صورت‌های مالی شرکت‌های بزرگ این گروه حاکی از بدهی‌های سنگین دارد. با این حال تغییر رویکرد سهامداری و غلبه نگاه کوتاه‌مدت برای کسب سود سبب روانه شدن پول‌های تازه به سمت این گروه و گروه‌های مشابه آن شده است.


وسایل ارتباطی با تک سهم «لپارس» همانند هفته‌های پیش‌تر عملکرد مثبتی را ثبت کرد و با رشد ۱۶.۵ درصدی در این هفته همراه شد. «وملی» تک نماد گروه محصولات چرمی دیگر سهمی بود که در این هفته پربازده ظاهر شد و با رشد قیمت ۱۵.۵ درصدی رتبه چهارم صنایع بورسی از منظر بازده هفتگی را در اختیار گرفت. به این ترتیب به جز گروه خودرو، دیگر گروه‌های صدرنشیت جدول بازدهی را تک سهم‌هایی تشکیل دادند که نه از لحاظ بنیادی و نه اخبار موضوع جدیدی برای گفتن نداشتند. با این حال افزایش معاملات بر مبنای تحلیل‌های تکنیکالی سبب شده تا شاهد رشد قیمت این دسته از سهام باشیم.


یکی از مهمترین اخبار مربوط به صنایع بورسی که در این هفته به گوش سهامداران رسید، موافقت وزارت صمت با افزایش قیمت سیمان بود. در این راستا عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنعت سیمان عنوان کرد تا چند روز آینده قیمت نهایی سیمان تصویب و اعلام می‌شود. در این میان شنیده‌هایی نیز در خصوص چانه‌زنی برای افزایش نرخ فروش سیمان به میزان ۱۰۰درصد شنیده می‌شود که در برخی محافل این میزان ۶۳ و ۴۰ درصد نیز مطرح می‌شود. در حال حاضر P/E صنعت سیمان حدود ۳۸ واحد است که افزایش نرخ ۴۰ درصد سیمان سبب کاهش نسبت P/E این گروه به ۱۰ درصد و افزایش جذابیت سیمانی‌ها برای خرید می‌شود. لازم به ذکر است که سیمانی‌ها در هفته منتهی به ۲۷ خردادماه شاهد رشد ۱۴.۷ درصد قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند.


بورس تهران در حالی این هفته سبزپوش شد که دو گروه منفی را در جدول صنایع خود جای داده بود. از این رو در این هفته گروه اطلاعات و ارتباطات با تک سهم «های وب» هفته‌ای منفی را پشت سر گذاشت و افت قیمت ۱.۶ درصدی را تجربه کرد. این افت قیمت در حالی رقم خورد که های وب در سامانه کدال از شرکت در مناقصه اجرای پروژه شبکه سراسری بانک ملی خبر داد با این حال نتوانست توجه معامله‌گران را به خود جلب کند. معدنی‌ها نیز این هفته را با افت ۰۷ درصدی پشت سر گذاشتند و دومین صنعت منفی بورس در این هفته نام گرفتند.


پالایشی‌ها اما این هفته بیشترین ارزش دادوستدها را در اختیار گرفتند. معاملاتی که عمدتا در دو نماد «شپنا» و «شبندر» رقم خورد و این گروه را در صدر قرار داد. هر چند میانگین قیمت سهام پالایشی به رشد ۸.۱ درصدی بسنده کرد.








انتهای خبر

0
0