بورس پرس
1402/03/16
00:00
دور جدید قرارداد آتی سهام بعد از تجربه ناموفق/ معرفی ۳ شرکت اول

دور جدید قرارداد آتی سهام بعد از تجربه ناموفق گذشته، چهارشنبه با معرفی سه شرکت اول در بورس راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، مهدی زمانی سبزی معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران با اشاره به سابقه راه‌اندازی قرارداد آتی سهام بر روی سبد سهام به سنا اعلام کرد: این قراردادها در صنایع بانک، فرآورده‌های نفتی، خودرو و فلزی تعریف شده بودند اما با پیچیدگی های نرم افزاری و مفهومی، مورد استقبال قرار نگرفتند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد قراردادهای آتی بر روی تک نمادها عملیاتی شود.


از سال گذشته اجرای این طرح پیگیری شد و با سپرده‌گذاری مرکزی، مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات زیر ساخت OMS، شرکت نرم‌افزاری صحرا، رایان هم افزا و تدبیر پرداز مذاکراتی صورت گرفت تا این قراردادها به مرحله اجرا برسند. طبق برنامه، چهارشنبه از قرارداد آتی تک سهم بر روی ۳ نماد بورسی "شستا، شتران و گام بانک صادرات" رونمایی می‌شود و در ماه‌های آینده به فراخور نیاز بازار به تعداد این نمادها افزوده خواهد شد.


در بازار ابزارهای مشتقه بورس، قراردادهای اختیار معامله در حال داد و ستد بوده و قراردادهای آتی به این بازار اضافه خواهد شد. نمادها بر اساس متغیرهایی همچون نقدشوندگی مطلوب، حجم و ارزش بالای معاملات، حداکثر شفافیت در جهت به حداقل رساندن توقف نماد، انتخاب می‌شوند و با راه‌اندازی قراردادهای آتی انجام معاملات دو طرفه روی نمادها تقویت خواهد شد.


با ارائه این قراردادها در کنار ابزار اختیار معامله که تاکنون استقبال مناسبی هم از آن صورت گرفته و حجم و ارزش قابل توجهی هم داشته مطالبه فعالان بازار سرمایه مبنی بر تکمیل بازار مشتقات محقق خواهد شد. در چنین شرایطی لزوما انتفاع فعالان در گرو بازار صعودی نیست و حرفه‌ای‌هایی که با تحلیل و اتخاذ استراتژی‌های ترکیبی نقد، آتی و اختیار از این ابزار استفاده می‌کنند در روندهای نزولی هم می‌توانند بازدهی کسب کنند.


جنس قراردادهای مشتقه با بازار سنتی سهام متفاوت بوده و احتمالا بازیگران این بازار هم متفاوت خواهند بود اما بصورت کلاسیک بازار بزرگ‌تر، بازار کوچکتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتما قراردادهای آتی تک سهم را به نحوی عرضه خواهیم کرد که این بازار از بازار سنتی بزرگ‌تر نشود.


تعریف سقف موقعیت باز در سطح بازار، کارگزار و مشتری جهت کنترل این موضوع است. ضمن اینکه فعالان بازار آتی نیز با توجه به تحلیل و پیش بینی وضعیت سهم در زمان سررسید و نرخ بازده مورد انتظار در این بازار فعالیت خواهند داشت و در موقعیت خرید یا فروش قرار می‌گیرند. ساز و کار تسویه روزانه ، وجه تضمین اولیه، وجه تضمین لازم و کال مارجین موجب می‌شود ریسک عدم ایفای تعهدات در زمان سررسید پوشش داده شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0