فارس نیوز
1402/02/20
16:58
جلوگیری از نوسان‌سازی وظیفه سازمان بورس/ اصلاح بازار سرمایه شباهتی به ریزش سال ۹۹ ندارد

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند جلوگیری از نوسان‌سازی از وظایف ناظر بازار است و این امر با استفاده از نرم‌افزارهای نظارتی باید رصد شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه امروز هم روندی کاملا نوسانی داشت و فروشندگان با فشار بیش از حدی که داشتند، سبب نزول بورس شدند، شاخص کل بورس امروز در ابتدای معاملات ۲۸ هزار واحد رشد کرد، اما با گذشت زمان فشار فروش به شدت افزایش یافت و همین موضوع نیز در نهایت منجر به افت ۲۸ هزار واحدی بورس شد.


البته در انتهای بازار بازهم تقاضا رشد کرد و همین مسئله نیز منجر به از بین رفتن صف های فروش نمادهای پالایشی و فلزات اساسی شد.


کارشناسان بازار سرمایه معتقدند طی روزهای آینده صف‌های فروش در بازار جمع آوری خواهند شد و با توجه به ارزندگی اغلب سهم‌های بازار، معامله‌گران در سمت تقاضا فعال‌تر خواهند بود. البته در معاملات بورس در روزهای گذشته به نظر می رسد سهامداران رفتار هیجانی دارند و با توجه به موج بزرگ خروج سرمایه در سه روز اخیر، احتمال برگشت پرقدرت بازار تا حدودی کم است.


* خاندوزی: بازار سرمایه به مسیر رشد باز می‌گردد


در همین زمینه، وزیر امور اقتصادی و دارایی با رد فرضیه حبابی بودن رشد بورس در ابتدای سال ۱۴۰۲ گفت: بورس در ماه‌های اخیر رشد سریعی داشته و ممکن است در این مسیر توقف‌هایی داشته باشد، اما در نهایت به مسیر خود ادامه می‌دهد.


خاندوزی با تاکید بر اینکه بورس حباب ندارد، ادامه داد: هیچ کدام از شاخص‌های ریالی، ارزی و سایر شاخص‌های مدنظر برای تحلیل بازار، نگرانی درباره حبابی بودن بورس را تایید نمی‌کند.


* سازمان بورس مکانیزم های کنترلی و حمایتی را فعال کند


در این‌باره حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: در شرایط فعلی بازار سهام، صبوری سهامداران بهترین اقدام برای کاهش التهاب و ایجاد آرامش در بازار است.


وی افزود: تجربه سال ۹۹ در بازار سرمایه موجب شد تا سهامداران تحت تاثیر رشد بازار با ترس و احتیاط تابلوی بورس را بررسی کنند و به محض تغییر روند بازار سریع اقدام به فروش کنند تا از نوسان‌ها جا نمانند.


این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی معاملات بازار سهام قابل مقایسه با سال ۹۹ نیست، افزود: سازمان بورس باید در بازارهایی که رشدها و ریزش های سریع دارد، مکانیسم‌های کنترلی و حمایتی را به صورت خودکار وارد مدار کند تا سهامداران خرد از وضعیت بازار اطمینان یابند.


دستجردی، نوسان را ذات بازار دانست و تصریح کرد: جلوگیری از نوسان سازی از وظایف ناظر بازار است، این امر با استفاده از نرم افزارهای نظارتی رصد می‌شود تا نیاز به این نرم افزارها مورد تقویت قرار بگیرد.


* ریزش بیشتر شاخص کل هم‌وزن نسبت به شاخص کل


در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص بورس ۲۸ هزار و ۱۱۹ واحد نسبت به روز کاری گذشته ریزش کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۷۱۷ واحد پایین آمد. بازدهی این شاخص منفی ۱.۲۲ درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۱۷ هزار و ۴۹۳ واحدی نسبت به دیروز در رقم ۷۶۴ هزار و ۷۵۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص نیز منفی ۲.۲۴ درصد بوده است.


همچنین شاخص کل فرابورس با ریزش ۲۷۷ واحدی به رقم ۲۸ هزار و ۸۲۴ واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس هم روند نزولی داشت و با ریزش ۳ هزار و ۳۵ واحد به سطح ۱۳۶ هزار و ۹۶۷ واحد رسید.


* تداوم خروج پول حقیقی از بازار سرمایه


روز سه‌شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای چهارمین روز کاری متوالی منفی شد و ۳ هزار و ۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.


امروز نمادهای خساپا (سایپا)، خودرو (ایران خودرو) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین خروج پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای تاصیکو (سرمایه گذاری صدرتامین)، سرچشمه (سرمایه گذاری مس سرچشمه) و فسازان (غلتک سازان سپاهان) اختصاص داشت.


* کاهش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۴۲ هزار و ۵۵۶ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۱ هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان بود که ۵۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.


ارزش معاملات خرد نیز با کاهش ۲۳ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.


* افزایش ۴۴ درصدی ارزش صف های فروش بورس


در پایان معاملات امروز، ۱۴۸ نماد با رشد قیمت و ۵۹۹ سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.


در جریان معاملات روز چهارشنبه، ۷۱ نماد صف خرید داشتند و ۳۰۹ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت ۴۸ درصدی نسبت به روز قبل به ۴۷۲ میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش ۴۴ درصدی به ۳ هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان رسید.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0