بااقتصاد
1400/02/26
15:19
بازار سرمایه نیازمند بازگشت دامنه متقارن یا اعتماد و نقدینگی؟!/ مقابله شاخص کل با تغییر فرسایشی قوانین و دستورالعمل‌های ایذایی

گزارش بازار/ یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ تکرار رفتار مقابله‌گرانه شاخص کل با تغییر قوانین و دستورالعمل‌های ایذایی و فرسایشی، در معاملات امروز بازارهای سهام تهران کاملا هویدا بود. واکنش مقطعی و کوتاه‌مدت مثبت شاخص به بازگشت دامنه نوسان متقارن معاملات و تغییر حجم مبنا، تنها یک روز دوام داشت و شدت عرضه‌ها بر روند متعادل و نسبتا مثبت معاملات صبح غلبه کرد. به‌این‌ترتیب افزایش اندک و جزیی ۱۶۰۰ واحدی شاخص کل با تراکم صف‌های فروش در برخی نمادها منجر به عقب‌نشینی ۷۹۰ واحدی در دقایق پایانی بازار شد و شاخص کل پس از عبور از مرز یک میلیون و ۱۹۰ هزار واحدی دوباره به رقم یک میلیون و ۱۸۸ هزار بازگشت.

عرضه آبشاری حقیقی‌ها و ریزش ۴۲۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه و تنها پس از گذشت ۲۴ ساعت از اجرای دستورالعمل بازگشت معاملات به دامنه متقارن مثبت و منفی ۵، بسیاری از نمادهای بازار سهام با بازگشت صف‌های سنگین فروش مواجه شدند تا انتظار و امیدواری برخی از فعالان و مدیران بازار برای ادامه صعود با دامنه متقارن، به یاس مبدل شود. ریزش بیش از ۴۲۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن که با عرضه آبشاری حقیقی‌ها همراه شد، این موضوع را تایید می‌کند. شاخص هم‌وزن با این ریزش، به پله ۴۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد سقوط کرد.


صعود ۱۱۰۰ واحدی شاخص فرابورس با حمایت قاطع میدکو


برخلاف بورس تهران، شاخص کل فرابورس امروز حدود ۱۱۴۰ واحد صعود کرد و روی رقم ۱۷ هزار و ۶۶۷ واحد ایستاد. این روند صعودی فرابورس امروز با حمایت نمادهای بزرگی مانند میدکو، زاگرس، آریا، هرمز، ارفع و بپاس محقق شد درحالی‌که حمایت بزرگان بورس تهران ازجمله فارس، کچاد، خودرو، خساپا و اپال مانع از سقوط شاخص کل نشد.


کامودیتی‌ها امروز از چشم حقوقی‌ها افتادند


در همین‌حال، معامله‌گران بازار سهام، برخلاف روز گذشته که تمایل بیش‌تری به خرید سهم‌های کامودیتی‌محور نشان داده بودند، امروز باوجود افزایش نرخ دلار و نرخ‌های جهانی این محصولات، با افزایش عرضه از سوی حقوقی‌ها مواجه شدند و در صف فروش قرار گرفتند. نمادهای پالایشی و برخی فلزی معدنی‌ها از جمله آنها بودند که در مدار منفی معامله شدند.


بی‌تاثیری تغییر قوانین و دستورالعمل‌ها بر روند معاملات


با ریزش امروز بازار سهام تهران، به‌نظر می‌رسد که دیگر دوره واکنش مثبت و یا منفی بازار به تغییر قوانین و دستورالعمل‌ها به‌سر آمده است و تنها نیاز بازار برای ورود به فاز مثبت و تداوم روند صعودی، بازگشت اعتماد عمومی و نقدینگی حقیقی باشد.


یکی از مولفه‌های معاملات امروز بورس تهران، توجه خریداران به‌ویژه حقوقی‌ها به سهم‌های خودرویی بود که متاثر از خبرهای مثبت مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، با صف‌های خرید مواجه شدند. دو نماد خودرو و خساپا به‌عنوان لیدرهای بازار، در جمع ۴ نماد مثبت و شاخص‌ساز اصلی امروز قرار گرفتند و خودرو جزو پرتراکنش‌ها نیز بود.


سقوط بیش از ۴۲۰۰ واحدی شاخص هم‌وزن که تاییدی بر ادامه بی‌اعتمادی سهامداران خرد به آینده بازار سرمایه است، با انتقال بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان سهم و تغییر مالکیت خالص سهام از حقیقی‌ها به سهامداران عمده رقم زد و به‌اصطلاح خروج بخشی از پول حقیقی از بازار را موجب شد.


احیای بازر هوشمند سرمایه با ابزارهای مدرن


با این تفاسیر، مدیران بازار سرمایه باید به فکر راهکار عملی و البته درست برای جلب اعتماد عمومی به بورس و تغییر مسیر نقدینگی‌های خرد به سمت بازار سهام باشند و فکر برگزاری نشست‌ها و جلسات دیگر برای تغییر و اجرای قوانین خلق‌الساعه و بدون کارشناسی را از سرشان بیرون کنند. بازار هوشمند سرمایه با ابزارهای سنتی احیا نمی‌شود!


خبرهای مهم امروز؛ آزادسازی صادرات شمش فولادی، ورود سیمان به بورس کالا و افزایش نرخ روغن


ازجمله خبرهای مهم امروز در بازار سرمایه، آزادسازی صادرات مازاد شمش فولادی (بیلت، بلوم و اسلب) عرضه شده در بورس کالا بود که از سوی دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت اعلام شد. شرکت‌های صادراتی به مدت سه ماه از ابتدای خردادماه نیازی به دریافت مجوز صادرات از این دفتر و نشان تیک صادراتی وزارت صنعت ندارند.


خبر مهم دیگر، ورود سیمان به بورس کالا بود که با اطلاعیه مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران، پذیرش محصول سیمان شرکت سیمان فارس در بازار اصلی این بورس انجام خواهد شد.


افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی نرخ روغن خوراکی نیز خبر دیگر امروز بود که تاثیر آن را باید در روزهای آینده روی نمادهای گروه غذایی و روغن خوراکی مشاهده و بررسی کرد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات در جریان دادوستدهای امروز بازارهای سهام تهران بیش از ۴۸۰۰ میلیارد تومان با جابجایی ۶۰۰۰ میلیارد تومان سهم رقم خورد که ارزش معاملات بورس تهران با ۵۲۰۰ میلیارد تومان سهم، حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان و برای فرابورس هم با ۸۵۰ میلیون تومان سهم، ۱۳۰۰ میلیارد تومان ثبت شد. کاهش ارزش معاملات، یکی دیگر از مولفه‌های منفی بازار امروز بود که نقدشوندگی را به‌شدت محدود کرد. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به حدود هزار و۱۸۹۰ میلیارد تومان رسید.


بیش‌ترین میزان ارزش معاملات امروز نیز به گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به‌ترتیب با ۵۹۶، ۲۷۶ و ۲۶۸ میلیارد تومان اختصاص یافت.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۸۸,۸۰۶.۳۳ (۷۸۹.۸۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۱۰.۷۰۳.۷۱ (۴۲۰۴.۲۶-)


ارزش معاملات: ۳.۴۹۰ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۵.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فملی و شستا


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فارس، کچاد و خودرو


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷.۶۶۷.۷۰ (۱۱۳.۹۴افزایش)


ارزش معاملات: ۱,۳۰۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۸.۵ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: میدکو، زاگرس و آریا


گزارش: مولود غلامی







انتهای خبر

0
0