رمزارز نیوز
1400/12/05
14:36
توکن wXRP یا رپدتوکن ریپل چیست؟

مقدمه رپدتوکن ریپل (Wrapped XRP) یک توکن مشابه با XRP است که می‌تواند در بستری غیر از بلاکچین ریپل استفاده شود. این دارایی رپدشده… مطالعه مطلب ...

فهرست مطالب


چرا رپدتوکن‌ها به وجود می‌آیند؟ توکن wXRP چیست؟ رپدتوکن ریپل چگونه کار می‌کند؟ مزایای توکن رپدشده ریپل رپد چیست و Wrapped XRP چگونه توسعه داده شده است؟ چگونه رمزارز XRP را رپد کنیم و توکن wXRP را از حالت رپد خارج کنیم؟ کدام برنامه‌های DeFi از wXRP پشتیبانی می‌کنند؟ سخن پایانی

مقدمه

رپدتوکن ریپل (Wrapped XRP) یک توکن مشابه با XRP است که می‌تواند در بستری غیر از بلاکچین ریپل استفاده شود. این دارایی رپدشده را می‌توان به صورت یک‌به‌یک، با ریپل مبادله کرد. در حقیقت قیمت توکن wXRP و رمزارز XRP، همیشه یکسان یا بسیار نزدیک به هم خواهد بود. توکن wXRP به شما امکان استفاده از پروژه‌ها و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز (DApps) بلاکچین‌های دیگر را می‌دهد و می‌توانید دارایی خود را در آن زنجیره، خرج کنید.


چرا رپدتوکن‌ها به وجود می‌آیند؟

سبدهای سرمایه رمزارزی، احتمالا دارای توکن‌های متعددی در چندین بلاکچین هستند. با توجه به اینکه بلاکچین‌ها قابلیت همکاری با یکدیگر را ندارند، مدیریت و سرمایه‌گذاری در همه این دارایی‌ها، ممکن است مشکل باشد. یکی از راه‌های غلبه بر این مشکل، استفاده از توکن‌های رپدشده (Wrapped) برای متصل کردن دارایی از یک شبکه به شبکه دیگر است. نسخه‌های رپدشده بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH)، پیش‌تر در پلتفرم‌ها و صرافی‌های مالی غیرمتمرکز توسعه داده شده‌اند.


توکن wXRP چیست؟

خرید انواع میم کوین و NFTها جدیدترین میم کوین ها، متاورس ها و NFTها رو از رمزینکس بخر!


شروع کن رپدتوکن ریپل یا Wrapped XRP به شما این امکان را می‌دهد که از XRP در بستر‌هایی غیر از بلاکچین ریپل استفاده کنید. به عنوان مثال، توکن رپدشده ریپل روی بلاکچین اتریوم، به شما این امکان را می‌دهد که توکن wXRP را در برنامه‌های غیرمتمرکز و کیف‌پول‌های اتریومی خرج کنید.


همچنین ببیننید: رپد توکن چیست؟ هر توکن رپدشده را می‌توان با نسبت یک‌به‌یک، به رمزارز اصلی تبدیل کرد. ارزش هر واحد توکن wXRP با قیمت لحظه‌ای ریپل هماهنگ است. نماد توکن wXRP نیز به طور خاص، به عبارت Wrapped XRP اشاره دارد. علاوه بر شبکه اتریوم، امکان رپد کردن این توکن در شبکه‌های دیگر نیز وجود دارد.


رپدتوکن ریپل چگونه کار می‌کند؟

مهم‌ترین شاخص یک توکن رپدشده، قیمت یکسان آن با رمزارز اصلی است. برای یکسان‌سازی قیمت توکن wXRP با رمزارز ریپل، هر توکن رپدشده توسط یک واحد XRP، پشتیبانی می‌شود. وقتی کاربران، XRP خود را رپد می‌کنند، معمولا دارایی خود را برای یک قرارداد هوشمند ارسال می‌کنند که وظیفه رپد کردن توکن‌ها را بر عهده دارد. حال اگر همان شخص یا کاربر دیگری، توکن را از حالت رپد خارج کند، توکن ریپلی که به عنوان وثیقه و دارایی پشتیبان ذخیره شده است، آزاد می‌شود.


توکن wXRP

این قابلیت برای تبدیل آزادانه توکن wXRP به XRP و بالعکس، شبیه به ارتباط بین رمزارز BUSD و دلار آمریکا (USD) است. این ارتباط سبب می‌شود هماهنگی بین دو توکن، دائما حفظ شود. زمانی که قیمت Wrapped XRP، کمتر از قیمت XRP شود، معامله‌گران توکن رپدشده ریپل را خریداری و آن را برای فروش، به XRP تبدیل می‌کنند. این فرآیند که آربیتراژ نام دارد، باعث افزایش تقاضا و کاهش عرضه برای رپدتوکن ریپل می‌شود. در نتیجه، قیمت دارایی کاهش پیدا می‌کند و با ارزش XRP برابر می‌شود. حال اگر توکن wXRP قیمتی بالاتر از ارزش توکن اصلی رمزارز ریپل داشته باشد، معامله‌گران XRP را رپد می‌کنند. این اقدام سبب کاهش موجودی ارز دیجیتال ریپل و برتری حجم تقاضا نسبت به عرضه خواهد شد. نتیجه این فرآیند نیز نزدیک شدن قیمت Wrapped XRP به XRP است.


مزایای توکن رپدشده ریپل

توکن wXRP، دو مزیت مهم برای دارندگان ریپل، کاربران این بلاکچین و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بازار XRP دارد. این مزایا عبارتند از:


رپد شدن، استفاده از دارایی در پروتکل‌ها و برنامه‌های DeFi و DApps در سایر بلاکچین‌ها را امکان‌پذیر می‌کند. به عنوان مثال، اتریوم دارای یک اکوسیستم DeFi بزرگ و توسعه‌یافته است. به کمک توکن رپدشده ریپل در بلاکچین اتریوم، دارندگان XRP می‌توانند توکن‌های خود را در این بستر خرج کنند یا روی پروژه‌های گوناگون، سرمایه‌گذاری نمایند. به این ترتیب، کاربردها و موارد استفاده بیشتری برای XRP ایجاد می‌شود. سرمایه‌گذارانی که فقط از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کنند، می‌توانند با توکن wXRP، تنوع دارایی‌ها در سبد سرمایه خود را افزایش دهند. مدیریت دارایی‌ها در چندین بلاکچین، زمان‌بر و پرچالش است و اغلب به کیف‌پول‌های رمزارزی متفاوتی نیاز دارد. XRP، یک رمزارز محبوب و مشهور است که حجم بازار قابل توجهی دارد. در نتیجه، رپدتوکن ریپل قابلیت‌ها و تنوع بیشتری را برای سرمایه‌گذاران جهت تشکیل یک سبد دارایی به ارمغان می‌آورد.

رپد چیست و Wrapped XRP چگونه توسعه داده شده است؟

رپد (Wrapped)، یک پروژه مبتنی بر بلاکچین است که خدمات توسعه و پشتیبانی از رمزارز را در بسترهای مختلف، ارائه می‌دهد. این تیم متشکل از شرکت‌های Tokensoft ،Anchorage ،Hex Trust و Coinmetro است. این شرکت‌ها، ذخایر مورد نیاز برای تضمین وثیقه توکن‌های رپدشده را مدیریت می‌کنند.


همچنین ببینید: ریپل (XRP) چیست؟ Wrapped در حال حاضر، سبدی از توکن‌ها را مدیریت می‌کند و از دسامبر ۲۰۲۱، پروژه Wrapped XRP را بر پایه استاندارد ERC-۲۰ در بلاکچین اتریوم، توسعه داده است. ذخایر توکن wXRP توسط شرکت Hex Trust مدیریت می‌شود. این شرکت آسیایی، برای خرید و فروش و ذخیره دارایی‌ها، قراردادهای حقوقی و بیمه‌نامه‌های مختلفی را امضا کرده است.


چگونه رمزارز XRP را رپد کنیم و توکن wXRP را از حالت رپد خارج کنیم؟

اگر می‌خواهید XRP را رپد کنید یا توکن wXRP را از حالت رپد خارج کنید، باید یک حساب کاربری در وب‌سایت Wrapped بسازید. سپس مجموعه Wrapped، دستورالعمل‌ها و جزئیات بیشتری در مورد نحوه تبدیل XRP به توکن رپدشده ریپل را به شما ارائه خواهد داد.


کدام برنامه‌های DeFi از wXRP پشتیبانی می‌کنند؟

اگر می‌خواهید توکن wXRP خود را در بلاکچین اتریوم سرمایه‌گذاری کنید، طیف گسترده‌ای از برنامه‌های DeFi، از این دارایی رپدشده پشتیبانی می‌کنند. تقریبا در هر صرافی غیر متمرکز (DEX)، می‌توانید با یک جفت‌ارز wXRP، به استخر نقدینگی بپیوندید. با ارائه نقدینگی به این استخرها، می‌توانید از کاربرانی که با استخر تبادلات مالی دارند، کارمزد دریافت کنید.

رپدتوکن ریپل

فراموش نکنید که در صورت تغییر نسبت قیمت جفت‌ارز، ارزش دارایی شما نیز کاهش یا افزایش خواهد یافت. همچنین، در صورت کاهش حجم معاملات استخر، سود حاصل از دریافت کارمزد، کمتر خواهد شد. در نتیجه، احتمال افت قیمت دارایی در طول زمان سپرده‌گذاری رمزارز در استخر نقدینگی، وجود دارد.


در صفحه قیمت لحظه ای ریپل می‌توانید قیمت XRP و نمودار آن را مشاهده کنید.


یکی از گزینه‌های پرکاربرد دارندگان توکن wXRP برای سرمایه‌گذاری، استفاده از پلتفرم SushiSwap و جفت‌ارزهای wXRP/wETH و wXRP/USDC است. هر چه نقدینگی استخرها بیشتر باشد، خطر زیان و از دست دادن فرصت‌ها کاهش می‌یابد. صرافی Uniswap نیز دارای استخرهایی است که امکان ساخت جفت‌ارز با توکن wXRP و مشارکت در روند تامین نقدینگی را فراهم کرده‌اند.


سخن پایانی

رپد کردن توکن‌ها، یک اقدام کاربردی برای بهبود کیفیت همکاری‌های بین زنجیره‌ای در دنیای بلاکچین است. اگر از طرفداران و کاربران برنامه‌های دیفای در شبکه اتریوم هستید، اکنون این فرصت را دارید که با استفاده از رمزارز ریپل، در این شبکه فعالیت کنید. اگر در سبد دارایی خود ریپل دارید، می‌توانید به کمک توکن wXRP، سرمایه‌گذاری در برنامه‌ها و پروژه‌های اتریوم را شروع کنید. در هر حال، مهم نیست که به کدام گروه تعلق دارید؛ مطمئن شوید که از یک توکن رپدشده قابل‌اعتماد استفاده می‌کنید.


انتهای خبر

0
0