همفکران
1400/03/01
16:16
گزارش ماهانه / افت دسته جمعی صنایع

تریزش رمز ارزها ، رشد انس طلا ، تغییرات بازار ارز و همه خبرهای سیاسی و اقتصادی که تلاش داشتند بازار را نجات دهند در اردیبهشت ماه بی فایده بودند و شاخص کل به روند نزولی خود ادامه داد...

شاخص کل بورس تهران در ۱۹ روز کاری که در اردیبهشت داشت بیش از ۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. در این ماه تنها ۸ روز سبز رنگ بود دیگر روزها با شدت روند نزولی خود را ادامه داد. به جز سه صنعت دیگر گروه ها وضع خوبی نداشتند. بانک ها با ۸.۵ درصد ، فلزات اساسی با ۱.۶۴ درصد و مالی با ۰.۵۸ درصد رشد تنها گروه هایی بودند که توانستند بازدهی مثبت به سهامداران خود برسانند و در مقابل منسوجات با ۳۷.۳۵ درصد ، سایر معادلن با ۶۱.۶۵ درصد و فنی مهندسی با ۲۳.۳۱ درصد افت بیشترین ضرر را به سهامدارانشان وارد کردند.


کاهش ۸ درصدی شاخص هم وزن نشانگر وضع بد شرکت های کوچک نسبت به شاخص سازها بود. شاخص هم وزن در آخرین روز اردیبهشت کانال ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد و با داشتن تنها دو روز سبز رنگ یکی از بدترین عملکردهای ماهانه خود را ثبت کرد. در فرابورس اما اوضاع بد نبود و شاخص کل فرابورس توانست ماه را با رشد تمام کند و بازدهی اندک ۰.۴۰ درصدی را برای خود ثبت کند.


در بین نمادها باران با ۶۶۵.۲ درصد بیشترین رشد را داشت. البته باید توجه کنیم این نماد در مرحله پذیره نویسی بود. بدون در نظر گرفتن باران سه نماد دماوند ، وپاسار و شساخت بیشترین رشد ماهانه را داشتند. بازدهی این سه نماد به ترتیب ۳۷.۹۱ درصد ، ۲۸.۱۰ درصد و ۲۴.۱ درصد بود. تنها ۹۳ نماد بازدهی صفر یا بیشتر داشتند و دیگر نمادها ماه سرخی را پشت سر گذاشتند.


از بین ۵۶۴ نماد با بازدهی منفی بدترین عملکرد به کلوند با ۵۰ درصد ، کاذر و کدما با ۴۰ درصد افت اختصاص یافت. تصویر زیر میانگین روزانه ارزش معاملات خرد در دو ماه اول سال را نشان می دهد. باید دید عملکر خرداد ماه چگونه خواهد بود.



بازارهای موازی


شاید مهمترین خبر در بازارهای موازی مربوط به رمز ارزها باشد. این بازار بعد از رشد خیره کننده در ماه های اخیر ، فرو ریخت طوریکه بیت کوین به عنوان پرچمدار رمز ارزها بازدهی منفی ۲۹ درصدی را نصیب خریدارانش کرد و حتی برای دقایقی به ۳۰ هزار دلار هم رسید.


انس طلا ولی روند صعودی دارد و بعد از عبور از یک مقاومت مهم وارد کانال ۱۸۰۰ دلار شده است و همچنان اما به آرامی به رشد خود ادامه می دهد. بسیاری انتظار طلای ۲۳۰۰ دلاری را می کشند و ریزش بازار رمز ارزها این تصور را تقویت کرده است.


دلار هم مجددا از ۲۳ هزار تومان سقوط کرد و حتی چند روز با ۲۰ هزار تومان معامله شد هرچند در روزهای آخر ماه کمی رشد داشت و مدتی است در حدود ۲۲ هزار تومان ثابت مانده است. اخبار برجام و تبع آن آزاد سازی پول های بلوکه شده ایران موجب کاهش نرخ ارز شده است و انتظار می رود باز هم کاهش داشته باشد.


سکه هم در این ماه روند کاهشی داشت و چند بار کانال ۱۰ میلیون تومان را از دست داد ولی دوباره رشد کرد و وارد آن می شد. اما در نهایت ماه را با قیمت ۱۰ میلیون ۹۸ هزار تومان تمام کرد.



انتهای خبر

0
0