فارس نیوز
1400/11/12
16:13
کاهش ۵۱ درصدی مازاد تقاضا در بازار سهام/خودرویی‌ها جایگزین پالایشگاهی‌ها در بورس شدند

روزهای صعودی بورس در حالی ادامه دارد که بزرگترین مشکل بازار سرمایه یعنی خروج پول حقیقی‌ها همچنان روند افزایشی نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس برای پنجمین روز روند صعودی خود را حفظ کرده است. بازگشت شاخص کل به کانال ۱.۳ میلیون واحدی خبر خوشی است که در پایان معاملات امروز، بورس بازان دیدند و شنیدند.


البته نکته قابل توجه در بازار سهام در روزهای گذشته خروج پول از بورس بوده است. امروز بر خلاف روزهای قبل برخی از نمادهای پالایشی و پتروشیمی افت قیمت داشتند و شاهد صف ‌های فروش و خروج پول حقیقی از این دو گروه بزرگ بودیم و در مقابل نمادهای خودرویی و بانکی بازار که به سهم ‌های ریالی موسوم هستند، با تقاضای بالا و ورود نقدینگی حقیقی مواجه بودند.


* کدام گروه ها بورس را سبز نگه داشتند؟


برخی از کارشناسان علت رغبت سهامداران به سهم‌های ریالی را افت قیمت دلار می‌دانند؛ برخی نیز معتقدند گزارش ‌های مالی خودروسازی‌ها و بازگشایی آنها پس از برگزاری مجمع را موجب افزایش تقاضا در معاملات امروز می ‌دانند.


به عبارت دیگر، امروز قیمت سهام اغلب نمادهای بانکی و معدنی بازار سهام افزایش یافت و دو گروه بانک ‌ها و موسسات اعتباری و استخراج کانه ‌های فلزی سبزترین گروه های بازار بود. در کنار این دو گروه، رشد قیمت سهام نمادهای بزرگ خودرویی نیز در رشد شاخص بورس موثر بود.


* تغییر لیدر بازار سهام


به گفته کارشناسان بازار سهام، علت این صعود حمایت رئیس جمهور و ابلاغ مصوبه ۱۰ بندی بازار سرمایه است. اغلب کارشناسان انتظار دارند که بورس تا پایان هفته صعودی باقی بماند. در صورتی که این روند ادامه دار باشد، می توان امیدوار بود که اعتماد به تالار شیشه ای بازگردد و بورس روند متعادل به خود بگیرد.


با روندی که طی روزهای گذشته شاهد آن بودیم، بازار سرمایه می تواند روند متعادل و رو به رشدی را تجربه کند. لیدری بازار از پالایشی ها به خودرویی ها انتقال پیدا کرده است. اگرچه سابقه نشان داده، خودرویی ها لیدرهای خوبی برای بازار نیستند.


* رشد شاخص های بورس


شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد ۶ هزار و ۶۸۰ واحدی به عدد یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۲۹۹ واحد رسید. بازدهی شاخص کل در معاملات امروز مثبت ۰.۵۲ درصد بوده است.


شاخص کل هموزن نیز امروز بازدهی مثبت ۰.۷۷ را به ثبت رساند و با رشد دو هزار و ۵۵۵ واحدی به عدد ۳۳۳ هزار و ۲۴۸ واحدی رسید. شاخص فرابورس نیز با رشد ۶۶ واحد در شاخص ۱۷ هزار و ۶۸۲ واحدی قرار گرفت.


* افزایش خروج پول حقیقی‌ها


امروز نیز برای سومین روز متوالی تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در بازار سهام رخ داد و رقم ۳۴۲ میلیارد تومان پول از بورس خارج شد که نسبت به معاملات روز گذشته رشد ۵۸ درصدی داشته است.


نمادهای فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، فملی (ملی صنایع مس ایران) و شبندر (پالایش نفت بندرعباس) بیشترین میزان خروج پول و سهم های وبملت (بانک ملت)، دتماد (تولید مواد اولیه ‌داروپخش) و خساپا (سایپا) نیز بیشترین پول حقیقی را به ثبت رساندند.


* کاهش ارزش معاملات و رشد معاملات خرد


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم ۶ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۶۵ میلیارد تومان بود که ۴ درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.


ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد ۷ درصدی داشت و به رقم ۳ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان رسید که ۵۷ درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می ‌دهد.




* افت مازاد تقاضا در بورس


در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۱۵۶ نماد کاهش قیمت داشتند که ۱۰۹ نماد بورسی و ۴۷ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۳۱ درصد بازار افت قیمت داشتند و ۶ نماد نیز در صف فروش قرار داشتند.


در پایان معاملات امروز ارزش صف ‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه ۴۴ درصد افزایش یافت و ۷۲ میلیارد تومان شد.


بیشترین صف فروش به سهم های وسخوز (شرکت سرمایه گذاری استان خوزستان)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) تعلق داشت.


در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۳۱۶ نماد رشد قیمت داشتند که ۲۲۸ نماد بورسی و ۸۸ نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، ۶۳ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۴۸ نماد نیز در صف خرید قرار داشتند.


در پایان معاملات امروز، ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته ۴۳ درصد افت کرد و در رقم ۳۱۹ میلیارد تومان ایستاد. بدین ترتیب مازاد تقاضای پایانی بازار نسبت به روز گذشته ۵۱ درصد کاهش یافته است.


امروز نمادهای وتجارت (بانک تجارت)، وبملت (بانک ملت) و تجلی (شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات) بیشترین صف خرید را داشتند.


به گزارش فارس کاربران فارس در بخش (فارس من) با ثبت پویشی تاکید کرده‌اند که مطالبات سهامداران نباید فراموش شود .


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0