همفکران
1400/05/04
10:04
گزارش ماهانه /تیر سه ماه زیان را جبران کرد

شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۲.۲۱ درصدی در تیر ماه توانست به بالای یک میلیون ۳۱۰ هزار واحد برسد. بازدهی شاخص کل نسبت به ابتدای سال صفر درصد و نسبت به دوازده ماه قبل منفی ۳۱.۵۷ درصد شده است. شاخص کل هم وزن نیز رشد ۸.۹۳ درصدی داشت که نسبت به ابتدای سال افت ۸.۶۱ درصدی و نسبت به ۱۲ ماه گذشته افت ۲۰.۱۶ درصدی را ثبت کرده است. با نگاهی به سابقه بازار می بینیم اغلب سالها تیر ماه ماه خوبی برای بازار بوده است.


به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران با رشد ۱۲.۲۱ درصدی در تیر ماه توانست به بالای یک میلیون ۳۱۰ هزار واحد برسد. بازدهی شاخص کل نسبت به ابتدای سال صفر درصد و نسبت به دوازده ماه قبل منفی ۳۱.۵۷ درصد شده است. شاخص کل هم وزن نیز رشد ۸.۹۳ درصدی داشت که نسبت به ابتدای سال افت ۸.۶۱ درصدی و نسبت به ۱۲ ماه گذشته افت ۲۰.۱۶ درصدی را ثبت کرده است. با نگاهی به سابقه بازار می بینیم اغلب سالها تیر ماه ماه خوبی برای بازار بوده است.


در فرابورس اوضاع بهتر بود. شاخص کل فرابورس در تیر ماه ۹.۹۹ درصد بازدهی داشت و فقط منفی ۱.۸۲ درصد نسبت به تیر ماه گذشته افت داشته است و نسبت به ابتدای سال ۸ درصد رشد کرده است.


صندوق های سرمایه گذاری

از بین صندوق های درآمد ثابت، سهامی، مختلط و مبتنی بر طلا بیشترین بازدهی در تیرماه را مشترک یکم آبان ماه با ۲۱.۶۱ درصد، آهنگ سهام کیان با ۱۹.۷۵ درصد و مشترک کاریزما با ۱۹.۳ درصد برای خود ثبت کرده اند. در پایین جدول صندوق های تجربه ایرانیان با ۹.۹۴ درصد، مشترک اندیشه فردا با ۵.۰۸ درصد و سکه طلای زرافشان با ۳.۰۳ درصد بیش از دیگران به خریداران خود ضرر زده اند.


صندوق های کارگزاری آگاه در تیر ماه بازدهی مثبت داشته اند ولی صندوق مشترک آگاه با ۱۳.۵۸ درصد بهترین عملکرد را به نام خود ثبت کرد.


بیشترین و کمترین بازدهی هفتگی


در بین صنایع فنی مهندسی با ۴۷.۲۱ درصد، سایر معادن با ۴۳.۹۷ درصد و حمل و نقل با ۳۰.۷۸ درصد بهترین عملکرد را ماه اول تابستان داشتند. در مقابل محصولات چوبی با ۲۱.۶۱ درصد، انتشار و چاپ با ۱۱.۴۹ درصد و وسایل ارتباطی با ۱۰.۱۱ درصد بیش از همه افت ارزش داشتند.


بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم ها و بر اساس قیمت پایانی ۴۰۴ نماد بازدهی صفر یا مثبت را برای سهامداران خود به ارمغان آوردند. لطیف با ۱۰۱.۹۶ درصد، دلقما با ۹۸.۷۳ درصد و فکمند ۸۷.۳۵ درصد بهترین عملکرد را باقی گذاشتند؛ اما ۲۵۱ نماد هم افت قیمتی داشتند که در بین آنها خزر با ۵۰.۸۶ درصد، سفاسی با ۴۵.۶ درصد و قجام با ۴۴.۸۸ درصد افت بیش از دیگران کاهش قیمت را تجربه کردند.


تا لحظه تنظیم این گزارش

دلار در تیر ماه تنها ۲ درصد بازدهی داشت در کانال ۲۴ و ۲۵ هزار تومان در حال نوسان بود. اغلب تحلیلگران پیش بینی می کنند نهایتا تا ۲۵۸۰۰ تومان رشد کند و یا تا ۲۳ هزار تومان اصلاح کند اما از این محدوده خارج نشود.


سکه طرح جدید نیز بازدهی ۲.۶۶ درصدی داشت و نتوانست خود را به کانال ۱۱ میلیون تومان برساند. پیش بینی ها از ادامه حضور در کانال ۱۰ میلیون تومان خبر می دهند و امکان کاهش تا زیر ۱۰۲۰۰ هزار تومان بسیار کم است.


انس طلا در تیر ماه تا ۱۷۵۱ دلار افت قیمت داشت اما با بازدهی ۱.۲۸ درصدی ماه را تمام کرد. تحلیلگران کف ۱۷۰۰ دلار یک مقاومت مهم برای انس می دانند ولی امیدشان نسبت به رشد هر انس تا بالای ۲۰۰۰ دلار کمی رنگ باخته است.


بیت کوین در یک ماه گذشته بازدهی ۹.۲۴ درصدی را ثبت کرده است. هنوز هم معامله گران این رمز ارز منتظر افت قیمتی آن تا ۲۴ هزار دلار هستند.

انتهای خبر

0
0