تحلیل برای سود
1400/06/13
14:37
به گزارش همفکران یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گویی به روند تکنیکال شاخص کل اشاره کرد و در این باره گفت: چنانچه بخواهیم از شاخص کل شروع کنیم، با...

به گزارش همفکران یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گویی به روند تکنیکال شاخص کل اشاره کرد و در این باره گفت: چنانچه بخواهیم از شاخص کل شروع کنیم، باید یادآور شویم که بازار طی هفته گذشته شروع سبزی را داشت، اما در روز یکشنبه با نزدیک شدن به مقاومت و مرز روانی یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد، عرضه ها به یکباره در بازار شدت گرفت و صف های خرید یکی پس از دیگری عرضه شدند و ادامه این فروش‌ها بازار را با یک اصلاح مقطعی روبه رو کرد.


محمد غلامحسینی تحلیلگر و مدرس کارگزاری آگاه در همین راستا افزود: اما در روز سه شنبه بازار با تعادل نسبی روبه رو شد و حتی روز چهارشنبه افزایش تقاضا را در اکثریت نمادها در بازار شاهد بودیم. اما باید دید که از نظر تکنیکالی چه عواملی باعث جلوگیری از اصلاح بیشتر شاخص کل شد؟


این فعال بازار سهام در این خصوص ادامه داد: از نظر پرایس اکشن ما یک سطح کلیدی داینامیک در محدوده یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد داریم که تلاقی این سطح با EMA۲۱ و همچنین تراز ۲۳ فیبو توانسته است، PRZ مناسب را تشکیل دهد و همانطور که شاهد بودیم باعث جمع شدن صف های فروش و همچنین افزایش تقاضا در اکثریت بازار شد.


غلامحسینی بیان داشت: اما با توجه به مطالب گفته شده ما می دانیم که شاخص کل در حال حاضر بین محدوده حمایتی یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد و محدوده مقاومتی مهم یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد قرار گرفته که به نظر می رسد یک مقداری این مقاومت قدرت بیشتری نسبت به حمایت اشاره شده دارد و بنظر می رسد عبور شاخص از محدوده مقاومتی در کوتاه مدت کار چندان راحتی نمی تواند باشد و پیش بینی می کنم که یک بازه زمانی کوتاه مدت را بین این دو محدوه ای که به آن اشاره کرده ایم به حرکات رنج خود ادامه دهد تا اینکه قدرت کافی را برای عبور از منطقه یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد داشته باشد که اگر این اتفاق یعنی شکست محدوده مقاومتی در ۱-۲ ماه آینده رخ دهد، رسیدن به عدد های ۲ میلیون واحد تا آخر سال دور از دسترس نیست.


این فعال صنعت کارگزاری تصریح کرد: اما در سوی دیگر، شاخص هم وزن با عبور از الگوی مثلث در ۴۰۳ هزار واحد که در هفته دوم مرداد اتفاق افتاد، توانست یک روند کوتاه مدت صعودی را تا به اینجای کار بگیرد و خود را به محدوده ۴۷۰ هزار واحد برساند. اما با رسیدن به این محدوده مقاومتی در هفته گذشته با افزایش عرضه ها تا محدوده حمایتی ۴۴۲ هزار واحد اصلاح کرد و همین امر موجب شد که ما در هفته گذشته رفتارهای مشابهی را از این دو شاخص مهم شاهد باشیم.


این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: ولی از نظر اندیکاتوری و رفتار قیمتی و همچنین به علت اینکه سهم های کوچک بازار در ۱-۲ ماه قبل دیرتر به تعادل رسیدند، بنظر می رسد که شاخص هم وزن شانس بیشتری را برای عبور از منطقه مقاومتی خود نسبت به شاخص کل داشته باشد.


اما اگر از نظر صنایع و گروه ها بخواهیم بازار را بررسی کنیم، به نظر می رسد گروه محصولات شیمیایی از نظر تکنیکالی همچنان پتانسیل رشد بیشتر را دارند و پیش بینی می شود شاخص این گروه بتواند در هفته های آینده حتی سقف تاریخی خود را هم رد کند که باعث می شود ما در این گروه سرمایه گذاری های مناسب تری را داشته باشیم. از جمله نماد های بهتر این گروه می توانیم به نماد شیران، شغدیر، شکربن، پاکشو و کلر اشاره کنیم که در منطقه های قیمتی کم ریسکی قرار دارند.


غلامحسینی در ادامه به سایر گروه ها نیز اشاره کرد و گفت: گروه بانکی هم به تازگی تحرکات مثبتی را در هفته های گذشته از خود نشان داده است که می تواند در هفته های جاری رشد بهتری را داشته باشد. شاخص فلزات اساسی را هم بخواهیم بررسی کنیم، با توجه به اینکه در ماه قبل توانسته است یک مقاومت استاتیکی که مقاومت خیلی خوبی بوده، بریکوت کند و می توانیم انتظار رسیدن به سقف تاریخی را داشته باشیم.



انتهای خبر

0
0