آوای آگاه
1402/08/06
10:51
بررسی کارنامه نیم سال ابتدایی تولیدکنندگان شیشه و جار

کارشناس تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن به بررسی گزارش‌های فصل تابستان شرکت‌های صنعت شیشه با برآورد سودآوری آتی این شرکت‌ها پرداخت.

به گزارش آوای آگاه؛ سارا چلوییان، کارشناس تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن در گفت‌وگو با آوای آگاه به بررسی گزارش‌های فصل تابستان شرکت‌های صنعت شیشه پرداخت و گفت: شرکت رازی در ۶ ماهه گزارش خوبی را روی کدال گذاشته و با اینکه بخشی از تولیدات خود را در فصل تابستان به فروش نرسانده و به عنوان موجودی نگه داشته، اما توانسته حاشیه سود را در فصل دوم در سطح ۵۰ درصد که مشابه فصول و سال‌های گذشته است، نگه ‌دارد.


وی افزود: کرازی در ۶ ماهه سود ۲۱۹ میلیارد تومانی گزارش داده است. پیش‌بینی ما این است که در کل سال ۱۴۰۲ بتواند سود ۷۰۰ میلیارد تومانی را محقق کند که با سرمایه فعلی، ۲۴ تومان به ازای هر سهم می‌شود. در حال حاضر P/E ttm کرازی در محدوده ۹/۶ واحد قرار دارد که با توجه به پیش‌بینی ما برای سود سال ۱۴۰۲ ، انتظار داریم که P/E فوروارد این سهم به محدوده ۵/۵ واحد برسد.


چلوییان تصریح کرد: شرکت شیشه و گاز در فصل تابستان عملکرد بهتری نسبت به فصل قبل داشته و توانسته حاشیه سود خود را به سال‌های گذشته نزدیک کند. کگاز در ۶ ماهه سود ۱۴۸ میلیارد تومانی گزارش داده که برآورد ما برای کل سال ۱۴۰۲ حدود ۳۴۰ میلیارد تومان است که با سرمایه فعلی، ۱۷۴ تومان به ازای هر سهم می‌شود.


کارشناس تحلیل کارگزاری بانک صنعت و معدن اضافه کرد: در حال حاضر P/E ttm این سهم در محدوده ۱۶ واحد قرار دارد و با پیش‌بینی سود ۳۴۰ میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۲ ، انتظار داریم که P/E فوروارد سهم به محدوده ۷/۶ واحد برسد. علت بالا بودن P/E فوروارد هم به ظرفیت نرسیدن طرح توسعه و طرح‌های توسعه آتی سهم است.


چلویان گفت: کقزوی در بین هم‌گروهی‌های خود بهترین گزارش فصلی را ارائه داده است. کقزوی در فصل تابستان ۲۵۲ میلیارد سود گزارش داده و این در حالی است که سود فصل گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان بوده و در فصل تابستان رشد ۲۰ درصدی حاشیه سود داشته است، اما همچنان این شرکت ریسک‌هایی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قدیمی شدن خطوط تولید اشاره کرد. سود ۶ماهه ۱۴۰۲ حدود ۳۶۰ میلیارد تومان بوده که برآورد ما برای کل سال ۱۴۰۲ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر هم P/E ttm این سهم در محدوده ۶ واحد قرار دارد و با پیش‌بینی سودآوری که گفته شد، انتظار داریم که P/E فوروارد سهم به محدوده ۴/۱ واحد برسد.


این فعال بازار سرمایه در ادامه به بررسی سهم بعدی این گروه پرداخت و اظهار داشت: کمینا در فصل تابستان عملکرد بهتری نسبت به فصل گذشته داشته و توانسته است سود ۲۲ میلیارد تومانی فصل گذشته را به سود ۴۱ میلیارد تومانی در فصل تابستان تبدیل کند. به نظر می‌رسد که فاز ۲ شرکت در سال ۱۴۰۲ با ۶۰ درصد ظرفیت اسمی در حال تولید است و می‌تواند تحولات مثبتی را در شرکت ایجاد کند. شرکت در سال ۱۴۰۱ زیان ۴۸ میلیارد تومانی ارائه کرد و در ۶ ماهه ۱۴۰۲ به سود ۶۳ میلیارد تومانی رسیده است، اما پیش‌بینی ما برای کل سال ۱۴۰۲ حدود ۱۷۰ میلیارد تومان است. اگر شرکت بتواند همین روند تولید خود را ادامه بدهد و در سال بعد هم با ۸۵ درصد ظرفیت اسمی تولید کند، P/E فوروارد این سهم در محدوده ۵/۵ واحد قرار می‌گیرد.


این تحلیلگر بازار سرمای در پایان به نماد کهمدا اشاره کرد و گفت: کهمدا بزرگ‌ترین شرکت بورسی است. کهمدا در فصل تابستان برخلاف شرکت‌های دیگر کمی افت نسبت به فصل گذشته خود داشته و حاشیه سود خالص شرکت از ۶۰ درصد فصل گذشته تقریبا نصف شده و به ۳۲ درصد رسیده است. یکی از عمده‌ترین دلایل آن، شناسایی هزینه مالی بالا و زیان تسعیری است که کهمدا به واسطه دریافت تسهیلات ارزی برای بهره‌وری از طرح توسعه خود نشان می‌دهد. شرکت تقریبا سالانه ۸ میلیون دلار اقساط پرداخت می‌کند که یکی از اصلی‌ترین ریسک‌ها برای شرکت است.


وی افزود: شرکت‌های کمینا و کگاز هم تسهیلات مالی ارزی داشته‌اند، اما بنیاد در سال گذشته وام‌های آن‌ها را ریالی و به طور کامل پرداخت کرد و به دنبال این موضوع، ریسک این شرکت‌ها کم شد. در حال حاضر هم P/E ttm کهمدا در محدوده ۶ واحد است و با برآورد سودآوری در سال ۱۴۰۳ ، انتظار داریم که P/E به محدوده ۷ واحد برسد.


چلوییان در پایان به مقایسه شرکت‌های صنعت شیشه پرداخت و بیان داشت: اگر بخواهیم شرکت‌های این صنعت را با هم مقایسه کنیم، فروش در کل صنعت رشد ۱۹ درصدی نسبت به فصل گذشته داشته است. سود ناخالص نیز رشد ۴۰ درصدی داشته است، اما سود خالص افت ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد و یکی از عمده‌ترین دلایل آن هم شرکت کهمدا است؛ به واسطه اینکه بزرگ‌ترین شرکت است، سودآوری بیشتری دارد و به دلیل هزینه مالی و زیان تسعیر، حاشیه سود را بسیار کم کرده و توانسته است روی سود خالص صنعت هم تاثیر بگذارد و آن را با افت ۱۱ درصدی همراه کند.


انتهای خبر

0
0