همفکران
1400/08/01
11:31
گزارش مهر ماه / بی مهری به هم وزن ها

شاخص کل بورس تهران اولین ماه پاییز را با رنگ سبز تمام کرد و توانست ۳.۶ درصد رشد کند و خود را به یک میلیون ۴۳۶ هزار واحد برساند. شاخص با تلاش زیاد توانست کانال ۱۴۰۰ واحد را حفظ کند و اما برای ورود به کانال ۱۵۰۰ هزار واحد بسیار ضعیف بود.

به گزارش همفکران شاخص کل بورس تهران اولین ماه پاییز را با رنگ سبز تمام کرد و توانست ۳.۶ درصد رشد کند و خود را به یک میلیون ۴۳۶ هزار واحد برساند. شاخص با تلاش زیاد توانست کانال ۱۴۰۰ واحد را حفظ کند و اما برای ورود به کانال ۱۵۰۰ هزار واحد بسیار ضعیف بود. بازدهی شاخص ۵۰ شرکت برتر بیش از ۱۲ درصد ثبت شده است از سقف قبلی خود در مرداد ۹۹ عبور کرده است در حالی که بازدهی شاخص هم وزن منفی ۴.۳۹ درصد است. این اختلاف نشان می دهد اغلب صنایع و نمادها در ضرر بودند و صرفا شاخص سازها ماه خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. شاخص هم وزن برای دومین ماه متوالی نزولی بود و به ۳۹۷ هزار و ۲۶۲ واحد رسید. پیش بینی می‌شود این روند تا ۳۸۰ هزار واحد ادامه داشته باشد.


شاخص کل فرابورس نیز ۱.۵۴ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲۰ هزار ۲۴۷ واحد رسید. این شاخص یک بار برای کانال ۲۱ هزار واحد تلاش کرد ولی فقط چند روز در این کانال دوام آورد و بعد سقوط کرد. امید زیادی برای باقی ماندن شاخص در کانال ۲۰ هزار واحد نیست.


دلار در همان محدوده شهریور ماه در جا زد و فقط ۰.۳۹ درصد کاهش قیمت داشت. در مهر ماه یک بار به کانال ۲۶ هزار تومان و یک بار هم به کانال ۲۸ سرک کشید اما خیلی زود برگشت و در همان محدوده ۲۷ هزار تومانی جا خوش کرد. در نهایت مهر ماه با دلار ۲۷ هزار و ۴۴۵ تومان به پایان رسید.


سکه طرح جدید سکه بعد از جهش ۱۴ درصدی در مرداد ماه دو ماه پشت سرهم اصلاح کرده است. در مهر ماه ۰.۴۳ درصد ارزان‌تر شد و به ۱۱ میلیون ۷۶۹ هزار تومان رسید. بعضی تحلیلگران روند سکه را نزولی می دانند و انتظار حضور در کانال ۱۰ میلیون تومانی را دارند.


انس طلا در سی روز گذشته دو بار برای ورود به کانال ۱۸۰۰ دلاری تلاش کرد ولی ناکام ماند با این حال باز هم بازدهی مثبت داشت و توانست ۳.۳۷ درصد رشد کند و به ۱۷۹۲ دلار برسد. پیش بینی می‌شود انس بتواند وارد کانال ۱۸۰۰ بشود و احتمالا حرکت آن برای رسیدن به سقف‌های قبلی آغاز شده است.


بیت کوین عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و توانست در سی روز ۳۸.۴۷ درصد رشد کند. بیت کوین در مهرماه سقف قبلی خود را شکست و به ۶۶۹۱۸ دلار دست پیدا کرد. پس از این رکورد شکنی کمی اصلاح کرد و به ۶۰۷۰۰ دلار برگشت. برخی تحلیلگران حضور بیت کوین در محدوده ۸۰ هزار دلار را بسیار محتمل می دانند بسیاری دیگر از ۶ رقمی شدن ارزش آن صحبت می‌کنند.



صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری ورزشی پرسپولیس با بازدهی خیره کننده ۲۵.۳۲ درصد بهترین عملکرد را داشت. این صندوق بیش ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه در اختیار دارد و توسط سبدگردان سهم آشنا مدیریت می‌شود. ۵۷ درصد از دارایی‌ها در اوراق مشارکت، ۴۱ درصد در سهام و باقی مانده به صورت سپرده بانکی نگهداری می‌شود. گروه محصولات شیمیایی با ۱۷ درصد، حمل و نقل با ۱۲.۵ درصد، رایانه با ۷.۸ درصد، چند رشته‌ای صنعتی با ۲.۵ درصد و گروه غذایی با ۰.۵۳ درصد مهمترین صنایعی هستند که در آن سرمایه‌گذاری کرده است.



در بین صندوق‌های کارگزاری آگاه زمرد آگاه با ۱۱.۱۱ درصد رشد بهترین عملکرد را داشت. صندوق یکم نیکوکاری آگاه نیز با رشد ۱۰.۰۴ درصدی تنها صندوق مختلط بازار با بازدهی دو رقمی نام گرفت.


بیشترین و کمترین بازدهی در بازار سرمایه

تنها ۷ صنعت بازدهی مثبت داشتند و بهترین عملکرد را شیمیایی‌ها با بازدهی ۸.۹۳ درصد در مهر ماه به دست آوردند. این گروه در شهریور ۱۴۰۰ بیش ۸ درصد افت را ثبت کرده بود و توانست به ارتفاع قبل خود بازگردد. صنعت نیروگاهی دیگر گروه پر بازده ماه بود. این گروه با ۸.۱۸ درصد رشد انتظار اخبار خوبی را می‌کشد. ماه قبل هم بازدهی این صنعت مثبت بود. در رتبه سوم گروه چند رشته‌ای صنعتی با ۵.۹۴ درصد رشد ایستاده است. این گروه به تازگی مورد توجه قرار گرفته است چرا که ماه قبل بیش از ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داده بود.


اغلب گروه‌های بازار در مهر ماه زیان ده بودند؛ اما گروه انتشار و چاپ با افت ۲۳.۷۵ درصدی با اختلاف بیشترین ضرر را به خریداران خود وارد کرد. انتشار و چاپ ماه قبل هم بیش از ۱۹ درصد کاهش داشت و یکی از گروه‌های پرضرر شناخته شد. کانی‌های غیر فلزی دیگر گروه زیان ده بود که ۱۸.۴ درصد کاهش ارزش را تجربه کرد. این در حالی است که در شهریور تنها ۳ درصد افت را تجربه کرده بود؛ اما سومین گروه زیان ده مهر ۱۴۰۰ محصولات چرمی هستند. این گروه در این ماه ۱۸.۲۹ درصد افت کرد در حالی ک ماه قبل با رشد ۳۸.۹۱ درصدی یکی از گروه‌های پر بازده بازار بود.



بدون در نظر گرفتن معاملات بلوکی و حق تقدم‌ها و بر اساس قیمت پایانی ۱۲۰ نماد در مهر ماه بازدهی صفر یا مثبت داشتند. کباده با ۱۳۹.۰۸ درصد رشد خیره کننده‌ای را ثبت کرده است. توسن که یکی از تازه واردهای بازار است هم رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشت و کام خریداران را شیرین کرد. شکام دیگر عرضه اولیه پرحاشیه بازار نیز توانست بازدهی ۷۶.۷۲ درصدی را به دست آورد.


۵۴۶ نماد بازدهی منفی داشتند و بدترین عملکرد را کدما با ۴۹.۰۵ درصد کاهش ارزش برای خود ثبت کرد. ثنظام با ۴۳.۷۵ درصد، سیلام با ۴۳.۳۴ درصد، آینده با ۴۱.۷ درصد و انرژی ۱ با ۴۱.۳۹ درصد افت دیگر نمادهایی بودند که بیش از ۴۰ درصد کاهش قیمت داشتند.



انتهای خبر

0
0