بااقتصاد
1400/02/11
14:08
چند دقیقه مثبت؛ تنها واکنش بورس به ۳ بند حمایتی دولت/ بازگشت زود هنگام شاخص کل به کانال ۱.۱ میلیون واحدی

گزارش بازار/ شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ هنوز چند روزی از صعود شاخص کل به کانال ۱.۲ میلیونی که برخی از تحلیلگران آن را محدوده مقاومتی می‌نامند، نگذشته بود که با ریزش ۱۳ هزار واحدی امروز، دوباره وارد کانال ۱.۱ میلیونی شد، درحالی که معاملات دقایق نخست امروز صبح با روند مثبت و افزایش تقاضا همراه بود اما پس از آن و با فشار فروشند‌ها، تمامی نمادهای بزرگ و گروه‌های شاخص‌ساز منفی شدند و سقوط کردند.

از دست رفتن کانال مقاومتی ۱.۲ میلیونی


به گزارش بااقتصاد، امروز شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، روند معاملات بازار سهام تهران با عرضه‌های متراکم و پرحجم، در مدار منفی قرار گرفت و تمامی شاخص‌های بازار سهام ریزش کردند. شاخص کل با ۱۳۵۴۷ واحد، معادل ۱.۱ درصد، سقوط کرد و دوباره کانال مقاومتی ۱.۲ میلیونی را از دست داد. شاخص هم‌وزن و شاخص کل فرابورس نیز هر یک به ترتیب با ۱۶۰۷ و ۸۷ واحد افت مواجه شدند.


وپاسار، تک چراغ سبز شاخص‌سازان از گروه بانکی‌ها


در معاملات امروز بورس تهران نمادهای فولاد، فملی، فارس، شستا، کچاد و تاپیکو که در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، قیمت پایانی‌شان مثبت رقم خورد، بالاترین میزان افت را به ثبت رساندند. تنها فولاد، فملی و فارس بیش از ۵۵۰۰ واحد منفی به شاخص کل تحمیل کردند درحالی‌که در جمع این منفی‌سازان بزرگ شاخص در صدر جدول، تنها وپاسار از گروه بانکی‌ها به رنگ سبز درآمد و مثبت معامله شد.


معاملات بازار فرابورس هم امروز وضعیت خوبی نداشت و نمادهای شاخص‌ساز وسپهر، مارون، آریا، هرمز، شگویا، ذوب و زاگرس، همگی در صدر منفی‌سازان امروز این بازار قرار گرفتند.


اجرای ۳ بند اصلی حمایتی بورس هم جواب نداد!


هفته گذشته رییس سازمان بروس اوراق بهادار، در حالی از اجرای بسته ۱۰ گانه حمایتی دولت از بازار سرمایه خبر داد که ۳ بند اصلی آن اعمال شده است اما تاثیر مقطعی و کوتاهی بر بازار گذاشتند و مانند سایر دستورالعمل‌های قبلی، تاثیر قابل توجهی بر روند بازار نگذاشتند و یا ممانعت از ریزش‌های سنگین بعدی نشدند.


بازار سهام این‌روزها نه‌تنها با کاهش نقدینگی شدید مواجه است، بلکه خروج نقدینگی حقیقی‌ها را هم نظاره می‌کند. این مساله به فشار عرضه‌ها افزوده است درحالی‌که سمت تقاضا هم رمقی برای صعود شاخص ندارد.


خروج ۵۶۰ میلیارد تومانی پول حقیقی از بورس


به‌این‌ترتیب، امروز هم بیش از ۵۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و ارزش معاملات این دسته از سهامداران نیز در بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان رقم خورد.


در معاملات امروز بازارهای بورس تهران و فرابورس، تنها ۲۹ نماد با قیمت پایانی مثبت، روی تابلو ثبت شدند و در مقابل، ۴۹۶ نماد به رنگ قرمز درآمدند و با کاهش قیمت مواجه شدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات امروز بازارهای سهام تهران حدود ۸ هزار میلیارد تومان بود. سهم بورس تهران از این میزان، ۳۷۰۰ میلیارد تومان با جابجایی حدود ۵ میلیون برگ سهم ثبت شد و ارزش معاملات بازار فرابورس نیز با نقل و انتقال ۱۲۰۰ میلیارد برگ سهم، ۴۲۰۰ میلیارد رقم خورد. بالاترین میزان ارزش معاملات امروز هم به گروه خودرو، بانک و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معاملات ۳۷۷، ۳۱۷ و ۲۲۱ میلیارد تومان اختصاص یافت.


ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) امروز ۲۱۴۵ میلیارد تومان بود و جمع تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی بیش از ۵۵۵ میلیارد تومان به ثبت رسید.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۹۴,۳۰۳.۴۸ (۱۳۵۴۷.۲۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۵.۶۶۴.۸۶ (۱۶۰۷.۸۳-)


ارزش معاملات: ۳.۷۵۸ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۹ میلیون سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، فملی و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۵۷۲.۷۰ (۸۷.۷۲-)


ارزش معاملات: ۴,۴۳۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۵ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: وسپهر، مارون و آریا


گزارش: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0