مبین تحلیل
1400/08/23
10:01
❇️شرکت سرمایه گذاری خوارزمی #وخارزم 🔹شرکت سرمایه گذاری خوارزمی و شرکت های فرعی آن عمدتا در زمینه های تولید و فروش برق ،سرمایه گذاری در بخش واسطه گ...

❇️شرکت سرمایه گذاری خوارزمی #وخارزم



🔹شرکت سرمایه گذاری خوارزمی و شرکت های فرعی آن عمدتا در زمینه های تولید و فروش برق ،سرمایه گذاری در بخش واسطه گری مالی ، احداث و فروش املاک و مستغلات ،تولید و فروش دارویی و معدن و صنایع معدنی بوده است .



🔹این هلدینگ عمده دارایی با ارزش آن در بخش غیر بورسی و در صنعت تولید برق تمرکز دارد.



🔹شرکت سرمایه گذاری خوارزمی ۲۰ درصد از بهای تمام شده خود را به سرمایه گذاری در صنعت برق و گاز اختصاص دادهاست که عمدتا در بخش غیر بورسی قرار دارد . شرکت توسعه برق و انرژی سپهر با مالکیت نیروگاه نیروگاه شهید منتظرقائم با ظرفیت ۱.۶ هزار مگاوات حدود ۲.۹٪ برق کشور را تولید و ۲۵٪ از سهم استان های تهران و البرز را دارا میباشد و جز ۱۰ نیروگاه بزرگ کشور است. نیروگاه نیرو پارس نیز یکی از شرکت های تولید برق البته با تولید پراکنده یا DG فعالیت می کند .



🔹سرمایه گذاری در بخش واسطه گری مالی و بانک ها ۲۲ درصد از بهای تمام شده شرکت را به خود اختصاص داده است که عمدتا مربوط به مالکیت ۱ درصد بانک پاسارگاد و ۲ درصد از بانک صادرات و همچنین گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم و صندوق های سرمایه گذاری و سبدگردانی می باشد .


🔹سرمایه گذاری در صنعت فلزات ۱۱ درصد از بهای تمام شده شرکت را به خود اختصاص داده است . صنایع مس ایران در بین تمام شرکت های بورسی با ۱۵ درصد از بهای تمام شده بیشترین وزن را به خود اختصاص داده است فولاد مبارکه و فولاد خوزستان از جمله شرکت های دیگر در بخش فلزات این هلدینگ می باشند . صنعت شیمیایی و استخراج کانی فلزی به ترتیب ۹ درصد و ۷ درصد از بهای تمام شده شرکت را به خود اختصاص داده اند .



شرکت سرمایه گذاری غدیر با ۱۰ درصد از ارزش بازاری بالاترین وزن را در بین شرکت بورسی به خود اختصاص داده است که خود این هلدینگ سهام دار عمده شرکت گسترش نفت پارسیان ،پتروشیمی پارس و پردیس می باشد.



🔹 هلدینگ سرمایه گذاری خوارزمی علی رغم ارزش پرتقوی بورسی بالا به جز چند شرکت دارویی و خدمات پرداختی در بقیه موارد سهامی با درصد های مالکیت مدیریتی را دارا نمی باشد مانند سرمایه گذاری با درصد مالکیت پایین در پتروشیمی پردیس و پتروشیمی خارک .......و همچنین سرمایه گذاری در شرکت بانکی مانند صادرات و پاسارگاد است



🔹همچنان که بیان شد ارزش دارایی شرکت سرمایه گذاری خوارزمی وابستگی بالای به ارزشگذاری ۱.۶ هزار مگا واتی نیروگاه های تولید برق و شرکت های غیر بورسی فعال در حوزه خدمات بازار سرمایه می باشد در بخش بورسی با توجه به مالکیت سهام بانک و پتروشیمی ها و فلزات عمدتا تحت تاثیر عملکرد شاخص بازار قرار می گیرد .به صورتی که بالاترین ارزش خالص دارایی به ازای هر سهم شرکت مربوط به شهریور سال ۱۳۹۹ بود که به مقدار ۳۰۰۰ به ازای هر سهم رسید که شاخص در بالاترین سطح تاریخی خود بوده است .


🔹مجموع ارزش خالص دارایی های شرکت ۲۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است که با در نظر گرفتن سرمایه ۱.۸۷ هزار میلیارد تومانی کنونی شرکت ارزش خالص دارایی ها به ازای هر سهم ۱۱۷۰ تومان و نسبت P/NAVآن ۴۱ درصد می باشد

انتهای خبر

0
0