همفکران
1401/04/11
12:51
عملکرد حقیقی ها در هفته اول تیر ماه چگونه بود؟

در هفته نخست تیر ماه تراز پول خرد بازار مانند ۵ هفته گذشته منفی بود. این هفته حقیقی ها حدود ۱،۹ هزار میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که این رقم ۱۶ درصد کمتر از هفته پایانی خرداد است. در مجموع برآیند ورود و خروج پول خرد از ابتدای سال جاری تا کنون...

جریان نقدینگی حقیقیها در هفته اول تیر؛ کاهش ۱۶ درصدی شدت خروج پول


در هفته نخست تیر ماه تراز پول خرد بازار مانند ۵ هفته گذشته منفی بود. این هفته حقیقی ها حدود ۱،۹ هزار میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که این رقم ۱۶ درصد کمتر از هفته پایانی خرداد است. در مجموع برآیند ورود و خروج پول خرد از ابتدای سال جاری تا کنون به حدود منفی ۱۰،۸ همت رسیده که حدودا ۷ هزار میلیارد تومان کمتر از مدت زمان مشابه سال قبل است. در مدت زمان مشابه سال گذشته شاهد خروج بیش از ۱۷،۴ هزار میلیارد تومان از سرمایه های خرد بازار بودیم.



کدام صنایع و نمادها متحمل بیشترین خروج پول خرد شدند؟


فلزات اساسی، فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات، بیمه و صندوق بازنشستگی، استخراج کانه های فلزی، مواد و محصولات دارویی، سرمایه گذاریها، شرکتهای چند رشته ای صنعتی و سیمان، آهک و گچ صنایعی بودند که این هفته متحمل بیشترین خروج پول حقیقی شدند.



صنعت فلزات اساسی با خروج ۴۵۶ میلیارد تومان پول حقیقی این هفته با بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی مواجه بود. این ششمین هفته متوالی است که تراز پول خرد این صنعت منفی می شود. شدت خروج پول خرد تقریبا مشابه هفته قبل بود. حقیقیها از اول سال جاری تا کنون بیش از ۲،۹ هزار میلیارد تومان پول از سهام فلزی خارج کردند. حال آنکه در دوره مشابه سال قبل تنها ۱،۷ همت سرمایه خرد از آن خارج شده بود.



فرآورده های نفتی این هفته از لحاظ از دست دادن پول حقیقیها در رتبه دوم جای گرفت. در طول ۵ روز معاملاتی اخیر حقیقیها ۳۳ درصد بیشتر از هفته قبل و معادل ۲۶۱ میلیارد تومان سرمایه از این صنعت بیرون بردند تا تراز کلی این صنعت در سال جاری به منفی ۱،۵ همت برسد. این رقم در مدت زمان مشابه سال قبل در همین حدود و برابر با منفی ۱،۴ همت بود. تراز پول خرد این صنعت طی ۷ هفته اخیر به صورت پیاپی منفی است.



سومین صنعت با بیشترین خروج پول حقیقی صنعت شیمیایی است. تراز پول خرد این صنعت برای دومین هفته متوالی منفی شده و به منفی ۲۳۶ میلیارد تومان رسیده است. این رقم نسبت به هفته قبل ۴۴ درصد کاهش داشت اما در نهایت تراز پول خرد سالانه آن را به منفی ۷۷۸ میلیارد تومان رساند. سال گذشته در چنین روزهایی تراز پول خرد صنعت محصولات شیمیایی منفی ۱،۴ همت بود.



نمادهای شپنا، بپاس، فولاد، پالایش، شستا، فارس، فملی، مویر، آسیاتک و طلا با بیشترین خروج پول حقیقی مواجه بودند.



صنایع و نمادهایی که بیشترین نقدینگی خرد را به سمت خود کشیدند


صنایع صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات، ماشین آلات و تجهیزات، اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، لاستیک و پلاستیک، سایر محصولات کانی غیرفلزی، زراعت و خدمات وابسته، استخراج نفت گاز، ماشین آلات و دستگاه های برقی و پیمانکاری صنعتی در کانون توجه حقیقی ها قرار گرفتند و میزبان بیشترین پول خرد شدند.



صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار این هفته با جذب بیش از ۷۷۱ میلیارد تومان نقدینگی که تقریبا سه برابر هفته قبل بود، توانست عنوان خوش اقبال ترین صنعت را از سوی حقیقی ها به خود اختصاص دهد. اما تراز پول خرد این صنعت از ابتدای سال تا کنون در حالی همچنان منفی ۵۶۹ میلیارد تومان است که در مدت زمان مشابه سال قبل این تراز مثبت ۷۴۴ میلیارد تومان بود.



دومین صنعتی که در هفته اول تیر توانست بیشترین پول خرد را به سمت خود بکشاند حمل و نقل است. تراز پول خرد این صنعت در حالی این هفته مثبت ۹۳ میلیارد تومان شد که در ۴ هفته گذشته به صورت متوالی منفی بود. حقیقی ها از اول امسال تا کنون حدود ۲۰۴ میلیارد تومان نقدینگی از این صنعت بیرون بردند. این مبلغ در مدت زمان مشابه سال قبل منفی ۱۱۰ میلیارد تومان بود.



صنعت ماشین آلات و تجهیزات که در هفته جاری لقب سومین صنعت با بیشترین ورود پول حقیقی را به خود تخصیص داد در حالی این هفته میزبان بیش از ۶۵ میلیارد تومان از سرمایه های خرد بود که در هفته قبل با خروج نقدینگی حقیقی مواجه شده بود. تراز کلی پول خرد این صنعت در سال ۱۴۰۱ به مثبت ۳۳ میلیارد تومان رسیده، حال آنکه در مدت زمان مشابه سال قبل با تراز منفی ۶۸ میلیارد تومان مواجه شده بود.



نمادهای حبندرح، تایرا و حکشتی و صندوقهای اعتماد، همای، افران، کمند، کیان، فیروزا بیشترین ورود پول حقیقی را تجربه کردند.



انتهای خبر

0
0