اقتصاد آنلاین
1400/04/22
13:45
تقسیم سود ۱۸۰تومانی به ازای هر سهم مبین / افزایش ۳۷درصدی سودخالص مبین انرژی خلیج فارس

مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس از شکسته شدن رکورد تولید بخار، نیتروژن و آب خنک کننده مدار در مبین در ده سال ‌گذشته خبر داد و گفت: سودآوری مبین در سال ۱۳۹۹ به ۴۰ هزار و ۱۰ میلیارد و ۴۳۷ میلیون ریال رسید که ۳۷ درصد بیشتر ‌از پیش‌بینی اولیه بود.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، مجمع عمومی عادی سالیانه مبین، با حضور ارکان مجمع و حضور ‌‌۸۳.۲ درصدی سهامداران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن همایش گروه پتروشیمی خلیج فارس و به صورت برخط ‌برگزار شد.


مدیرعامل شرکت مبین انرژی خلیج فارس با بیان اینکه سال موفقی در تامین سرویس‌های جانبی مشتریان خود داشتیم، گفت: در ‌سال ۱۳۹۹ نه تنها در اکثر سرویس‌ها ۱۰۰ درصد برنامه محقق شد که در بخار ۱۷ درصد، در آب تغذیه دیگ بخار ۹ درصد، ‌در آب خنک کننده مداربسته ۴ درصد و در آب بدون املاح و نیتروژن هر کدام سه درصد مازاد بر تولید داشتیم.


3

مهدی فرزانه همچنین از تحقق فروش صد درصدی سرویس‌های جانبی مبین انرژی خلیج فارس خبر داد و گفت: ما توانستیم در ‌آب شیرین ۳۸ درصد، بخار ۱۴ درصد، هوای سرویس ۱۳ درصد، آب تغذیه بخار ۱۷ درصد، هوای ابزار دقیق و آب خنک ‌کننده مداربسته ۷ درصد و نیتروژن ۴ درصد مازاد بر فروش سرویس‌های جانبی بیش از برنامه داشته باشیم.


وی عملکرد فروش مبین انرژی خلیج فارس در سال ۹۹ بر اساس نرخ‌های اصلاح شده را ۴۸ هزار و ۸۷۸ میلیارد و ۸۹۷ ‌میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این مقدار فروش ۲۵ درصد بیشتر از بودجه اولیه بود که ۵ درصد افزایش فروش ناشی از ‌افزایش تولید و ۱۹.۵ درصد افزایش فروش ناشی از افزایش نرخ بوده است.


مدیرعامل مبین انرژی خلیج فارس سود خالص محقق شده در سال ۹۹ توسط این شرکت با لحاظ نرخ‌های جدید و افزایش تولید را ‌‌۴۰ هزار و ۱۰ میلیارد و ۴۳۷ میلیون ریال اعلام کرد و ادامه داد: این مقدار سود ۳۷ درصد بیشتر از پیش‌بینی اولیه بود که ۱۹ ‌درصد این افزایش ناشی از تغییر نرخ ارز، ۵ درصد ناشی از افزایش مقداری و ۱۲ درصد ناشی از سایر اقدامات بوده است.


2

وی در ادامه به دستاوردهای تولید مبین در سال ۹۹ پرداخت و گفت: یکی از مهمترین موفقیت‌های شرکت، در زمینه عدم توقف ‌تولید و پایداری تولید ۱۰۰ درصدی اکثر مصرف کنندگان بوده است، در این سال، در فاز یک شرکت‌های پتروشیمی نوری، ‌پتروشیمی جم، پتروشیمی پردیس و فرسا شیمی و همچنین در فاز ۲ شرکت‌های پتروشیمی مروارید، پتروشیمی مهر، پتروشیمی ‌کاویان، پتروشیمی مرجان، پتروشیمی بوشهر، پتروشیمی انتخاب و پتروشیمی تخت جمشید هیچگونه توقف تولیدی ناشی از قطع ‌یوتیلیتی شرکت مبین انرژی خلیج فارس نداشتند.


1

فرزانه تصریح کرد: به عنوان یک دستاورد مهم، شرکت مبین انرژی خلیج فارس در کاهش چشمگیر توقف تولید مصرف کنندگان ‌در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با پنج سال گذشته، رکورددار بوده که نتیجه ملموس آن، پایداری و بیشینه شدن تولید در سایر مجتمع‌های ‌پتروشیمی همجوار بوده است. بطور کلی، در سال ۱۳۹۹ باستثنای چند مورد معدود قطع آب کولینگ ناشی از شکستگی خط لوله ‌GRP، هیچگونه توقف تولید دیگری ناشی از قطع سرویسهای جانبی به دیگر شرکت‌های منطقه وارد نشد که از نکات بسیار بارز ‌فعالیت تولیدی شرکت به‌شمار می‌رود.


وی همچنین تاکید کرد: شرکت مبین انرژی خلیج فارس در میزان تولید بخار، نیتروژن و آب خنک کننده مدار باز در سال ۱۳۹۹، ‌رکورد ۱۰ سال گذشته تولید این محصولات را شکسته است.


تامین مالی مستقیم ریالی و ارزی پروژه متانول شرکت پتروشیمی آپادانا خلیج فارس، توسط مبین انرژی خلیج فارس به عنوان ‌دارنده اکثریت سهام این شرکت، به مبلع ۱۲ هزار و ۴۱۸ میلیارد ریال و مذاکره با بانک‌های تجارت و اقتصادنوین و اخذ مصوبه ‌تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تسهیلات قابل افزایش تا ۳۰ هزار میلیارد به پروژه متانول شرکت مبین انرژی خلیج فارس، نهایی ‌کردن افزایش سرمایه ۸۲ درصدی سهام مبین در مرجع ثبت شرکتها و بورس اوراق بهادار از محل سود انباشته، پیگیری مستمر ‌موضوع تغییر در نحوه محاسبه و تعیین نرخ‌های سرویس‌های جانبی از شورای رقابت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی که موجب ‌افزایش ۲۰ درصدی نرخ‌های ابلاغی جهت اعمال در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ شد و حمایت از سهم «مبین» در بازار ‌سرمایه از طریق صندوق سبدگردانی براساس سقف حمایتی تعیین شده به تعداد ۱۹۷ میلیون سهم خریدشده و فروش رفته از ‌دستاوردهای مالی این شرکت بود که فرزانه به آن اشاره کرد.


وی همچنین درباره اجرای پروژه‌های بهبود و توسعه‌ای شرکت در سال ۹۹ گفت: ساخت و راه اندازی آب شیرین کن هفتم ‌MED ‌توسط شرکت فن نیرو با ظرفیت تولید ۳۱۲ متر مکعب در ساعت، با هزینه پنج و نیم میلیون دلارو ۳۵ میلیاردریال، پیگیری و ‌تکمیل ساخت و راه اندازی یک دستگاه بویلر ۳۵۰ تن در ساعت، توسط شرکت آذرآب با هزینه ۱۳ میلیون دلار و ۶۰ میلیاردریال ‌در حالی که این پروژه به دلیل مشکلات پیمانکار مربوطه، حدود دو سال متوقف شده بود و پیگیری‌های انجام شده، این پروژه ‌فعال و در اسفند ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید، تعویض خطوط لوله‌های انتقال آب خنک کننده (آب دریا) پتروشیمی‌های نوری، ‌پارس و زاگرس ونیز واحدهای تولید هوای مبین انرژی، از ‌GRP به کربن استیل، به طول حدودا سه هزار و ۵۰۰ متر و با ‌هزینه فعلی بالغ بر یک هزار و ۱۹۶ میلیارد ریال و همچنین اجرای طرح توسعه واحد آب ‌DM و افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت ‌تولید واحد از مهم‌ترین این پروژه‌ها بود.


به گفته مدیرعامل مبین انرژی خلیج فارس، این شرکت در حوزه خودکفایی نیز یکی از پیشروترین شرکت‌های کشور به شمار ‌می‌رود به گونه‌ای که در سال‌های گذشته در این شرکت ۱۷۳ هزار و ۲۶ قلم قطعات یدکی تولید شده و همچنین هشت هزار و ‌‌۳۲۹ قلم برای اولین بار در کشور توسط این شرکت در سال گذشته ساخته شد و ۳۳ هزار و ۶۵۲ قلم قطعه در این شرکت در ‌سال گذشته در راستای خودکفایی ساخته شد.


فرزانه در پایان گزارش خود، با اشاره به اجرای طرح‌های توسعه‌ای توسط شرکت‌های پتروشیمی مستقر در فاز منطقه پارس و ‌افزایش نیاز شرکت‌ها به یوتیلیتی، از آغاز طرح‌های پژوهشی و عملیاتی برای تامین نیازهای این شرکت‌ها توسط مبین انرژی ‌خلیج فارس خبر داد.


بعد از قرائت گزارش مدیرعامل، سهامداران به طرح سوالات خود پرداختند.


مهم‌ترین سوال مطرح شده درباره فرمول قیمت‌گذاری سرویس‌های جانبی توسط شورای رقابت بود که افشار سرکانیان، رئیس این ‌مجمع با اشاره به مذاکرات متعدد صورت گرفته با شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین شورای رقابت و نقدهای جدی که به ‌این فرمول وارد است، این نوید را داد که هم شورای رقابت و هم شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از جلسات متعدد به نقایص ‌این فرمول پی بردند و امیدواری‌ها برای تجدیدنظر در این فرمول به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و ضمن اینکه از شورای ‌رقابت درخواست شده که این فرمول برای سال ۱۴۰۰ تمدید نشود.‌وی البته تاکید کرد که حتی با همین فرمول در سال ۱۴۰۰ سود مبین انرژی خلیج فارس در حالت بدبینانه ۴۲ درصد و به احتمال ‌زیاد تا ۶۸ درصد افزایش پیدا می‌کند.


سرکانیان همچنین خاطر نشان کرد: در صورت عدم تغییر فرمول قیمت‌گذاری، دیگر شاهد سرمایه‌گذاری جدید و توسعه در ‌شرکت‌های ارائه دهنده سرویس‌های جانبی به شرکت‌های تولیدی پتروشیمی نخواهیم بود که این یک تهدید و چالش جدی برای ‌صنعت است و البته مسئولان به این مسئله پی برده‌اند و در پی رفع این نقیصه هستند.


وضعیت پروژه متانول آپادانا از دیگر موضوعاتی بود که مورد سوال سهامداران قرار گرفت، مدیرعامل آپادانا در پاسخ از ‌بهره‌برداری و تولید تجاری آپادانا خلیج فارس در سه ماهه دوم ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: این پروژه ۶۷.۳ درصد پیشرفت دارد و با ‌تمهیدات اندیشیده شده برای تامین اعتبارات و تجهیزات و... انشالله تابستان سال آینده متانول آپادانا با ۶۰ درصد ظرفیت آغاز به ‌کار می‌کند و تا تحقق ظرفیت ۱۰۰ درصدی تا پایان ۱۴۰۱ آمادگی داریم.


در ادامه مجمع گزارش حسابرس قرائت شد و صورت‌های مالی با اکثریت آرا به تصویب رسید و روزنامه دنیای اقتصاد به ‌عنوان روزنامه رسمی مصوب شد.‌همچنین بودجه مسئولیت اجتماعی این شرکت به میزان ۱۸۱ میلیارد ریال مصوب شد.


در پایان این مجمع، سود هر سهم به پیشنهاد سهامدار عمده یعنی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و با تاکید بر اینکه فارس ‌آماده تامین مالی مورد نیاز احتمالی برای تکمیل پروژه آپادانا است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد، به میزان ۱۸۰ تومان ‌مصوب شد که از سوم مرداد از طریق سامانه سجام برای سهامداران حقیقی واریز خواهد شد.


WhatsApp Image 2021-07-13 at 13.30.23
انتهای خبر

0
0