بااقتصاد
1400/04/30
08:58
سال پررونق روانکاران بورسی با افزایش رسمی و غیر رسمی نرخ روغن موتور

روغن موتور از آن دسته کالاهایی است که به‌رغم تعیین نرخ رسمی از سوی مراجع دولتی، در بازار با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. هم‌زمان با جریان افزایش نرخ محصولات در سال ۱۴۰۰ که از اواخر فروردین آغاز شد و در هفته‌های پایانی فعالیت دولت دوازدهم شدت گرفته است، خبرهایی مبنی بر رشد بیش از ۴۰ درصدی روغن موتور منتشر می‌شد اما شرکت‌های تولیدکننده آن را رد می‌کردند. حتی در مقطعی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های روانکار بورسی نیز اعلام کرده بود که قیمت انواع روغن موتور به‌ویژه از نوع دیزلی نه‌تنها افزایش نمی‌یابد بلکه با کاهش قیمت مواجه می‌شود.

باتوجه به مطلب فوق، در بازه زمانی حدود ۴ ماهه اما بازار مصرف روغن موتور مطابق نوسان نرخ دلار و به طور غیر رسمی رشد قیمت را لحاظ می‌کرد تا این‌که ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، در تاریخ پنجم تیرماه به افزایش نرخ روغن موتور رسمیت دادند هرچند زمان اعلام آن را به هفته آخر تیرماه موکول کردند! حالا اگر همان میزان افزایش رسمی ۱۰ درصدی نرخ روغن موتور را برای شرکت‌های نفت و تولیدکننده روانکار حاضر در بورس اجرا شود، تاثیر بسیار مثبتی روی سودآوری این شرکت‌ها در عملکرد فصلی و سالانه می‌گذارد.


چهار شرکت نفت بهران، پارس، سپاهان و ایرانول، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روانکار هستند که در بازار سرمایه حضور دارند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت در سال ۹۹ این چهار شرکتی روانکار بورسی، ۵۱۴ میلیون لیتر انواع روغن موتور بنزینی و دیزلی تولید کردند. شبهرن، شسپا، شنفت و شرانل، در سال گذشته زیر تاثیر افزایش نرخ دلار و نرخ فروش بالا درآمد بیش از ۱۹ هزار میلیاردی را در ۱۱ ماه رقم زدند. شبهرن با اختصاص ۴۲ درصد، در صدر تولیدکنندگان روغن موتور ایستاد و پس از آن شسپا با ۲۲ درصد، شرانل با ۱۹ درصد و شنفت با ۱۷ درصد در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. البته میزان فروش روانکاران در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ با کاهش مواجه شد که به دلیل کاهش فروش ۳۲ درصدی شرانل رقم خورد.


با نگاهی به عملکرد روانکاران در بهار ۱۴۰۰، شسپا توانست در سه ماهه نخست امسال، ۳۴ درصد از سهم بازار را در فروش روغن موتور با کسب ۱۸۲۰ میلیارد تومان به خود اختصاص دهد. این شرکت در خردادماه ۷۶۵ میلیارد تومان فروش را ثبت کرد که نسبت به اردیبهشت‌ماه، حاکی از رشد ۹ درصدی است.


برای شنفت، دیگر روانکار بورسی نیز فروش ۳ ماهه بهار ۱۴۰۰ به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسید که رشد ۱۹۷ درصدی را نسبت به بهار ۹۹ ثبت کرد. میزان فروش این شرکت در اردیبهشت ماه ۴۰۷ میلیارد تومان و در خردادماه ۶۱۴ میلیارد تومان رقم خورد.


شبهرن نیز در در دو ماه اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰ به ترتیب ۷۰۱ و ۷۶۵ میلیارد تومان فروش داشتند و مجموع فروش سه ماهه بهار این شرکت به بیش از ۱۸۲۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به بهار سال گذشته به رشد ۱۲۶ درصدی دست یافتند.


میانگین میانگین نرخ فروش روغن موتور بنزینی فروش داخل در ۲ ماهه نخست ۲۰۶,۷۸۹ریال برای هر لیتر بوده که در خرداد به ۲۱۶,۵۳۹ ریال در هر لیتر افزایش یافته است.


از آن‌جایی‌که روغن موتور در لیست کالاهای صادراتی در بورس کالا قرار گرفته است و روی رینگ بین‌الملل این بورس معامله می‌شود، بخشی از افزایش فروش روانکاران در ماه‌های اخیر متاثر از این بازار بوده است. همچنین میانگین نرخ فروش روغن موتور دیزلی در دو ماهه نخست امسال ۲۱ هزار و ۲۰۴ تومان در هر لیتر بود که در خردادماه به ۲۳ هزار و ۳۰۱ تومان افزایش یافت. روغن موتور بنزینی نیز از قیمت ۲۳ هزار و ۹۴۷ تومان به ۲۶ هزار و ۱۴ تومان در لیتر رسید.


حالا با محاسبه افزایش دست‌کم ۱۰ درصدی نرخ انواع روغن موتور و با توجه به میزان فروش داخلی و خارجی این محصولات، روانکاران بورسی سال پررونقی را پشت سر خواهند گذاشت و باید گزارش عملکرد مالی این شرکت‌ها را در ماه‌های آینده و همچنین گزارش سالانه بررسی کرد.



تهیه و تنظیم: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0