بااقتصاد
1399/12/06
14:52
ناپایداری شاخص کل در مدار مثبت/ تسویه اعتباری شرکت‌ها عامل ایجاد فشار فروش یا بی‌اعتمادی سهامداران؟/ اوپال، عرضه‌اولیه‌ کم خریدار در سال ۹۹

گزارش بازار/ روز چهارشنبه ۶ اسفندماه طبق پیش‌بینی روز گذشته مبنی بر تغییر روند معاملات بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته نخست اسفندماه، شاخص کل صبح امروز با روند صعودی مواجه شد اما ناپایداری تقاضا در مقابل فشار فروش، ریزش ۵۹۰۰ واحدی شاخص کل را رقم زد. تسویه اعتباری شرکت‌ها در اسفندماه هر سال، دلیل اصلی افزایش عرضه در این وقت از سال به شمار می‌رود اما استقبال اندک سهامداران از عرضه اولیه اوپال نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی هم عامل دیگر ریزش‌های اخیر است.

شپنا در روز بازگشایی، بزرگ‌ترین منفی‌ساز شاخص لقب گرفت!


به گزارش بااقتصاد، معاملات امروز چهارشنبه، ۶ اسفندماه، در تایم پیش‌گشایش و یک ساعت نخست شروع بازار، با افزایش تقاضا همراه بود اما پس از آن و در راند دوم معاملات، عرضه سهم‌ها بر تقاضا پیشی گرفت. شپنا، نمادی که امروز بازگشایی شد، صدرنشین منفی‌سازان بورس تهران بود که در کنار شستا، بیش‌ترین نقش را در افت حدود ۶۰۰۰ واحدی شاخص کل، ایفا کردند.



به‌این‌ترتیب، بازار سهام آخرین روز کاری هفته نخست اسفندماه ۹۹، برخلاف اسفند ۹۸ که آغازگر دوره رویایی بورس تهران بود، را در مسیر نزولی طی کرد. هرچند ارزش معاملات امروز افزایش نسبی داشت اما کاهش ارزش معاملات خرد، آن‌هم در روزی که بازار سرمایه یک نماد مهم را عرضه اولیه کرد، کمی هشدار دهنده است.


همسویی شاخص هم‌وزن با شاخص کل در مدار منفی


بورس تهران درحالی‌که امروز پس از مدت‌ها، طعم صعود را چشید و شاخص کل را سبز رنگ دید، با فشار فروش نمادها، به‌ویژه نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز مواجه شد و مسیر شاخص‌ها را نیز به سمت پایین، تغییر داد.


کاهش معاملات خرد نسبت به روز گذشته


همان‌گونه که در بالا هم اعلام شد، گرچه امروز ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای یک‌شنبه و دوشنبه کمی افزایش نشان داد، اما نسبت به دیروز، کاهش یافت. بنابراین، در ادامه روند حمایتی حقوقی‌های بازار، امروز حقیقی‌ها تمایل چندانی برای خرید نشان ندادند و همچنان فروشنده بودند. بر همین اساس، ارزش معاملات خرد امروز با ۲۵ درصد کاهش، به رقم ۴ هزار و ۱۵۸ میلیارد تومان رسید.


روز خوب ETFهای دولتی با پیشتازی پالایش یکم


از جذابیت‌های معاملات امروز، تقابل عرضه و تقاضا در نمادهای صندوق‌های ETF دولتی پالایش یکم و دارا یکم بود که به‌رغم روند منفی بازار، در مسیر مثبت معامله شدند. نماد پالایش یکم با تقاضای خریداران، بیش از ۴ درصد رشد کرد و در ردیف تک نمادهای مثبت امروز قرار گرفت.


صدور مجوز به کانال‌های بورسی که سیگنال می‌دهند


یک خبر نسبتا مهم و البته خوب برای بازار سرمایه، صدور مجوز برای کانال‌های تلگرامی بورسی است. جعفر جمالی، معاون حقوقی سازمان بورس، اعلام کرد: سازمان بورس در تلاش است تا برای افرادی که اهل دانش بورسی هستند با شرایط خاص مجوز بدهد.


به گفته وی، تا امروز سازمان بورس هیچ مجوز جداگانه‌ای برای فعالیت در فضای مجازی برای سیگنال‌دهی در حوزه بورس نداده است.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز چهارشنبه، ۶ اسفند۹۹


با این تفاسیر، مجموع ارزش معاملات کل بازار سهام در نخستین چهارشنبه اسفندماه، با توجه به عرضه اولیه اوپال، به رقم ۱۷ هزار و ۹۶۱ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه ۵۹ درصد افزایش داشت. سهم دوبرابری فرابورس از این میزان ارزش معاملات نسبت به بورس تهران، با ۱۲ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان رقم خورد.


در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس تهران، با ثبت ریزش۵۹۰۰ واحدی، معادل ۰.۴درصد، در سطح یک میلیون و ۲۰۵ هزار ایستاد و شاخص کل هم‌وزن نیز با افت۷۱۶ واحدی، معادل ۰.۱درصد، روی رقم ۴۳۴ هزار و ۳۸۹ واحد قرار گرفت.


در همین حال، بیش از ۵۴۵میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت از افراد حقیقی به حقوقی‌های بازار سهام ثبت شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۰۵,۷۲۷.۸۷ (۵۹۱۵.۲۴-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۴.۳۸۹.۲۱ (۷۱۶.۶۲-)


ارزش معاملات: ۴,۹۸۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۴.۳ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: شپنا، شستا و وغدیر


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۱۱۷.۳۸ (۱۰۶.۲۹-)


ارزش معاملات: ۱۳.۰۵۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱.۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: میدکو، بپاس و صبا


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0