رمزارز نیوز
1401/10/09
14:00
۱۰ بازگشت دوباره بیت کوین به زندگی! آیا تاریخ تکرار می‌شود؟

بدون شک، سال ۲۰۲۲ برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیار وحشتناک بوده است. با این حال، بیت کوین در طول… مطالعه مطلب ...

بدون شک، سال ۲۰۲۲ برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال بسیار وحشتناک بوده است. با این حال، بیت کوین در طول تاریخ ۱۲ ساله خود، بارها شاهد چرخه‌های گاوی/خرسی بوده و با هر افت قیمتی هم، توسط منتقدان مرده اعلام شده است!


به گزارش پلتفرم ۹۹Bitcoins و بی‌این‌کریپتو، بیت کوین تاکنون ۴۶۷ بار مرده اعلام شده که اولین مورد آن در دسامبر سال ۲۰۱۰ و آخرین مورد آن در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ بوده است. در این میان، بیشترین گزارش مرگ بیت کوین در سال ۲۰۱۷ منتشر شده که در آن، رسانه‌های بزرگ حداقل ۱۲۴ بار مرگ این دارایی را اعلام کردند.


۱۰ سقوط تاریخی بیت کوین

اولین سقوط عمده قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد که طی آن، ارزش این رمزارز ۹۹ درصد کاهش یافت. پیامدهای هک و سقوط صرافی Mt. Gox باعث کاهش قیمت این ارز دیجیتال از ۳۲ دلار به ۰٫۰۱ دلار در صرافی درگیر شد.


در آگوست سال ۲۰۱۲، پس از برداشت توقف‌ها توسط یک طرح پانزی به نام Bitcoin Savings and Trust که منجر به سرقت ۷۶۰ هزار بیت کوین (به ارزش ۴٫۵ میلیون دلار در آن زمان که حدود ۷٫۳ درصد از کل عرضه در گردش را تشکیل می‌داد) شد، قیمت این ارز دیجیتال ۴۱ درصد سقوط کرد.


در اواخر سال ۲۰۱۳، پس از اینکه دولت چین ممنوعیت استفاده از این دارایی به عنوان روش پرداخت را اعلام کرد، قیمت بیت کوین طی ۲۴ ساعت، ۸۰ درصد کاهش یافت.


هک دوباره صرافی Mt. Gox در فوریه ۲۰۱۴، منجر به کاهش ۶۰ درصدی قیمت بیت کوین شد. در آن زمان، این صرافی ۸۰ درصد از معاملات بیت کوین در جهان را پردازش می‌کرد.


هک دائو (DAO) در اواسط سال ۲۰۱۵، قیمت اتریوم و بیت کوین را به شدت تحت تاثیر قرار داد. به دنبال آن، شبکه اتریوم شاهد یک هارد فورک بود که در نتیجه آن، زنجیره موجود اتریوم کلاسیک (ETC) نام گرفت و بلاکچین جدید اتریوم (ETH) نامیده شد. همچنین، هک صرافی Bitfinex در سال ۲۰۱۶ نیز منجر به سقوط قیمت بیت کوین شد.


سرکوب گسترده عرضه اولیه کوین (ICO) در سال ۲۰۱۸ باعث شد که قیمت بیت کوین تا پایان آن سال ۸۴ درصد سقوط کند و از اوج ۲۰ هزار دلاری خود به ۳،۲۰۰ دلار کاهش یابد.


در مارس ۲۰۲۰ و با شروع قرنطینه‌های ناشی از گسترش بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان، بازارها سقوط کردند که قیمت بیت کوین نیز با یک افت بیش از ۵۰ درصدی، به حدود ۵ هزار دلار رسید.


در سال ۲۰۲۲ نیز، بیت کوین شاهد دو کاپیتولاسیون (رویداد تسلیم) در ماه‌های می (سقوط اکوسیستم ترا) و نوامبر (ورشکستگی صرافی FTX) بود. در اولین رویداد تسلیم امسال، قیمت بیت کوین با ۵۰ درصد کاهش از ۴۰ هزار دلار به ۲۰ هزار دلار رسید و رویداد تسلیم دوم نیز منجر به سقوط ۲۵ درصدی قیمت این ارز دیجیتال شد.


با این حال، داده‌های تاریخی نشان می‌دهند که بیت کوین پس از هر سقوط، دوباره بازگشته است و هیچ دلیلی وجود ندارد که این بار، این کار را انجام ندهد. با نگاهی به عملکرد بیت کوین در بازه‌های زمانی بالاتر، می‌توان مشاهده کرد که این ارز دیجیتال در حال حاضر و با وجود افت قابل‌توجه قیمت آن در بازار نزولی اخیر، ۱۳۴ درصد بالاتر از سه سال پیش معامله می‌شود.


قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳

اگر تاریخ تکرار شود، رویداد هاوینگ (halving) بعدی بیت کوین که برای ماه می ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده، احتمالا کاتالیزور اصلی برای شروع بازار صعودی بعدی خواهد بود. از طرفی، در سال قبل از هاوینگ و پیش از شروع رالی‌های صعودی اصلی نیز، قیمت بیت کوین اغلب بهبودی جزئی دارد.


انتهای خبر

0
0