بورس۲۴
1401/02/06
13:52
وزمین زیر ذره بین / امکان رشد حداقل دو برابری ارزش بازار بانک

بانک ایران زمین با دارایی های ارزشمند خود و با برآورد ارزش روز آنها و فروش، می تواند به سود خوبی دست یافته و نقدینگی مناسبی را نیز به چرخه تسهیلات دهی و خدمات دهی متمایز بانک وارد کند...

وزمین زیر ذره بین / امکان رشد حداقل دو برابری ارزش بازار بانک

بورس۲۴ : بانک ایران زمین با دارایی های ارزشمند خود و با برآورد ارزش روز آنها و فروش، می تواند به سود خوبی دست یافته و نقدینگی مناسبی را نیز به چرخه تسهیلات دهی و خدمات دهی متمایز بانک وارد کند.


بانک خصوصی ایران زمین در سال ۱۳۹۰ در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد این بانک پیرو موافقت اصولی آبان ماه سال ۱۳۸۷ بانک مرکزی از موسسه مالی و اعتباری به بانک تاسیس شد.


سرمایه بانک در بدو تاسیس ۲،۰۰۰ میلیارد ریال بود که در سال ۱۳۹۲ به عدد ۴،۰۰۰ میلیارد ریال معادل ۱۰۰ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش پیدا کرده است.


در حال حاضر مهم ترین دارایی بانک ایران زمین هلدینگ توسعه تجارت داتام و املاک و مستغلات بانک می باشد، لذا جهت محاسبه خالص دارایی های بانک ابتدا به محاسبه خالص دارایی های شرکت داتام و سپس به محاسبه دارایی های بانک می پردازیم:


شرکت هلدینگ توسعه و تجارت داتام در سال ۱۳۹۵ توسط بانک ایران زمین تملیک گردید و در حال حاضر مدیریت هلدینگ های تخصصی بانک را به عهده دارد.


سرمایه شرکت در حال حاضر ۱،۰۰۰ میلیون ریال می باشد. هلدینگ های تخصصی توسعه تجارت داتام شامل پنج هلدینگ تخصصی در زمینه های ساختمان، سیاحتی و گردشگری، مالی و سرمایه گذاری، صنعتی و ICT می باشند.


شرکت توسعه ابنیه حافظ با سرمایه ۵،۰۰۰ میلیون ریال از هلدینگ های مهم شرکت توسعه تجارت داتام است. موضوع فعالیت شرکت انجام امور ساختمانی و عمرانی و ارائه خدمات مشاوره ای می باشد.


شرکت سیاحت فردوس برین جز واحد های تجاری فرعی شرکت توسعه تجارت داتام می باشد. مهم ترین فعالیت شرکت اجرای انواع پروژه های گردشگری و ایجاد اماکن خدماتی است.


پروژ های مهم شرکت توسعه ابنیه حافظ

ارزش کارشناسی (میلیون ریال)

(پروژه دردشت)

مالک زمین اشتراکی (پروژه دردشت) با شرکت توسعه تجارت رضوان هیراد سورنا مجموعا به متراژ ۱۲۱،۲۵۰ متر مربع (واقع در رسالت، ایستگاه مترو دردشت) و دارای ۳۹۰،۰۰۰ متر مربع تراکم مفید تجاری ، اداری و خدماتی

۱۱۷،۰۰۰،۰۰۰

(پروژه خیام)

مالک یک قطعه زمین به مساحت تقریبی ۶۹،۵۶۱ متر مربع دارای ۴۳۹،۰۰۰ متر مربع تراکم (۱۷۵،۰۰۰ متر مربع تراکم مفید تجاری ، مسکونی و هتل) واقع در خیابان خیام جنوبی شهر تهران

۹۶,۷۳۳,۳۶۱

شرکت توسعه مدیریت آرین در سال ۱۳۸۸ در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.


مهم ترین فعالیت شرکت سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و شرکت های غیر بورسی بوده و سرمایه فعلی شرکت ۵،۰۰۰ میلیارد ریال است.


شرکت توسعه صنعتی آرین نیز جز واحد های تجاری فرعی شرکت توسعه تجارت داتام است و مهم ترین فعالیت شرکت ایجاد و ساخت واحد های صنعتی و کارخانجات می باشد.


مهم ترین زیر مجموعه های شرکت در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری ایران و مجتمع سیمان غرب آسیا است.


سرمایه گذاری ایران : در حال حاضر شرکت توسعه صنعتی آرین به صورت غیر مستقیم مالکیت ۴۲،۵ درصد شرکت سرمایه گذاری ایران را دارا بوده و تمرکز اصلی این شرکت در زمینه سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت های تخصصی، مادرتخصصی، هلدینگ و خدماتی فعال در حوزه های حمل و نقل ، انرژی ، پتروشیمی ، نفت و گاز و معدن است . سرمایه ثبتی شرکت نیز ۹،۰۰۰ میلیارد ریال می باشد.


کار شرکت جهان ارقام پارس هلدینگ، نگهداری و بهره برداری از شرکت های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که شامل:


ارائه خدمات پرداخت یاری و تولید نرم افزار ها و اپلیکیشن های مرتبط با خدمات بانکداری دیجیتال، خدمات اینترنت مبتنی بر فناوری از TD-LTE بر اساس فعالیت شرکت های دارای مجوز FCP ، ارائه خدمات زیر ساخت فناوری اطلاعات است.


در حال حاضر خالص ارزش دارایی های هلدینگ داتام ۵۷۸،۳۷۸ میلیارد ریال کارشناسی شده است، همچنین ارزش روز دارایی های بانک ۳۳۵،۳۱۰ میلیارد ریال می باشد، که در مجموع جمع دارایی های ناخالص بانک ایران زمین حدود ۹۰۸،۶۸۹ میلیارد ریال برآورد شده است.


با در نظر گرفتن مجموع بدهی های بانک ایران زمین خالص ارزش دارایی های بانک ۲۰۵،۵۹۶ میلیارد ریال برآورد می گردد.


ارزش بازار فعلی بانک ایران زمین در بازار بورس اوراق بهادار ۳۸،۹۶۰ میلیارد ریال می باشد، که با در نظر گرفتن خالص ارزش دارایی های بانک، نسبت ارزش بازار به خالص ارزش دارایی ها حدود ۱۹ درصد برآورد شده است.


این نسبت به صورت میانگین در شرکت های فعال بازار سرمایه به صورت تقریبی بین ۵۰ تا ۷۰ درصد می باشد که این نشان دهنده این موضوع است که ارزش بازار بانک ایران زمین می تواند حداقل دو برابر ارزش فعلی گردد.

انتهای خبر

0
0