همفکران
1400/10/23
13:33
رشد ۱۲ درصدی ارزش معاملات خرد نسبت به هفته دوم دی ماه

افت شاخص های بازار برای دومین هفته متوالی، تداوم خروج پول حقیقی بازار برای هفدهمین هفته پیاپی


مجموع خالص ارزش معاملات خرد در هفته سوم دی ماه به حدود ۱۲،۶۶۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته قبل ۱۲ درصد افزایش داشت. حقیقی ها در هفته سوم دی ماه به طور میانگین در هر روز ۲،۵ همت داد و ستد در بازار انجام دادند. در حالی که متوسط ارزش معاملات خرد روزانه در هفته دوم دی ماه ۲،۲ همت بود.


در هفته ای که گذشت شاخص کل بازار از محدوده ۱،۳۶۳،۱۲۲ واحد به ارتفاع ۱،۳۳۴،۲۸۳ واحد رسید و با کاهش حدود ۲۹ هزار واحد ۲،۱ درصد اصلاح شد. شاخص هموزن نیز ۵،۷۰۰ واحد عقب نشینی کرد و با افت ۱،۶ درصدی از محدوده ۳۵۹ هزار واحد به ۳۵۳ هزار واحد رسید. هفته گذشته نیز شاخص کل ۲،۴ درصد و شاخص هموزن ۲،۳ درصد اصلاح شده بودند. این در حالی است که در هفته اول دی ماه شاهد رشد ۲،۸ درصدی شاخص کل و افزایش ۲،۹ درصدی شاخص هموزن بودیم.


از ۱۸ تا ۲۲ دی ماه حقیقی ها جمعا بیش از ۱،۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. با وجود این که شدت خروج این نقدینگی نسبت به هفته قبل ۱۵ درصد کمتر شده اما برای هفدهمین هفته متوالی شاهد منفی شدن تراز پول حقیقی در بازار سرمایه بودیم.


حقیقی ها از ابتدای سال جاری تا کنون جمعا بالغ بر ۴۳،۸ هزار میلیارد تومان سرمایه از بازار بردند که بیش از ۲۵،۸ هزار میلیارد تومان از این مبلغ طی ۱۷ هفته اخیر اتفاق افتاده است. در ۴۲ هفته معاملاتی امسال جمعا طی ۳۵ هفته شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم که سنگین ترین خروج در هفته منتهی به دوم مهر ماه (هفته پایانی شهریور) و به مبلغ ۳،۸ هزار میلیارد تومان رخ داد.



صنایع و شرکت های صدرنشین خروج پول حقیقی


صنایعی که در هفته سوم دی ماه متحمل بیشترین خروج پول حقیقی بودند به ترتیب شامل فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، بانک ها و موسسات اعتباری، سرمایه گذاری ها، فرآورده های نفتی، فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط، بیمه و صندوق بازنشستگی، محصولات غذایی بجز قند و شکر، خودرو و ساخت قطعات و مواد و محصولات دارویی بودند.


تراز صنعت فلزات اساسی که در هفته سوم دی ماه با بیشترین مقدار خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی مواجه شد برای هفدهمین هفته پیاپی منفی است. حقیقی ها در ۱۷ هفته گذشته حدود ۷،۶ هزار میلیارد تومان از این صنعت خارج کردند. شدت خروج پول خرد از این صنعت ۳۶۹ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته دوم دی ماه ۱۸ درصد کاهش داشت.


صنعت محصولات شیمیایی این هفته در حالی دومین بیشترین خروج پول حقیقی را رقم زد که شدت خروج سهامداران حقیقی از این صنعت نسبت به هفته دوم دی ماه با افت ۱۹ درصدی به ۱۷۶ میلیارد تومان رسید. این هفتمین هفته متوالی است که تراز نقدینگی حقیقی این صنعت منفی است و طی این مدت ۱،۴ هزار میلیارد تومان خروج پول خرد صورت گرفته است.


صنعت بانکداری در نهمین هفته متوالی با خروج پول سهامداران حقیقی مواجه شد و این صنعت را به سومین صنعتی بدل کرد که بیشترین فروش از سوی حقیقی ها را شاهد بود. این هفته سهامداران حقیقی ۱۲۳ میلیارد تومان از سرمایه های خود را از این صنعت خارج کردند تا مجموع تراز نقدینگی ۹ هفته اخیر آن به منفی ۹۸۵ میلیارد تومان برسد. قدرت این خروج نسبت به هفته دوم دی ماه ۱۴ درصد کمتر بود.


در بین نمادها فملی، وگردش، فولاد، شپنا، فجهان، میدکو و شپدیس با بیشترین خروج پول از سوی سهامداران حقیقی (ورود پول حقوقی) مواجه شدند.


صنایع و شرکت ها با بیشترین ورود پول حقیقی


همچون هفته های گذشته این هفته نیز صنایع صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بازار صدرنشین ورود پول حقیقی ها بود. اوراق تامین مالی دوم و اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز چهارم شدند.


صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله بازار سرمایه برای نهمین هفته پیاپی میزبان سرمایه های سهامداران حقیقی شدند. این هفته شاهد تزریق ۲۹۵ میلیارد تومان سرمایه جدید به این صنعت بودیم تا تراز نقدینگی حقیقی در این صنعت طی ۹ هفته گذشته به مثبت ۱،۹۹۷ میلیارد تومان و در مجموع از ابتدای سال جاری تا کنون به ۲،۲۶۴ میلیارد تومان برسد.


از ۴۲ هفته معاملاتی که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون پشت سر گذاشتیم تراز نقدینگی حقیقی صندوق های قابل معامله بازار در مجموع طی ۲۷ هفته مثبت و در ۱۵ هفته منفی بود.



صنایع هتل و رستوران، قند و شکر، محصولات چوبی، محصولات کاغذی، کاشی و سرامیک، انتشار، چاپ و تکثیر و همچنین صنعت فعالیت های هنری و سرگرمی به ترتیب رتبه های سوم، پنجم، ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم بیشترین ورود پول حقیقی را به خود اختصاص دادند.


از بین نمادها سمگا، شفنح و خکاوه این هفته خوش اقبال بودند و صدرنشین جذب نقدینگی حقیقی ها شدند.



انتهای خبر

0
0