بااقتصاد
1400/02/05
10:35
رکوردشکنی تولیدات تایرسازان در سال ۹۹/ فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت لاستیک‌سازی را بشناسید

در سال گذشته تایرسازان کشور با تولید بیش از ۲۴ میلیون حلقه لاستیک رکورد جدیدی را در تولید ثبت کردند؛ فرصت‌ها و تهدیدات صنعت لاستیک‌سازی در کشور در کنار وضعیت شرکت‌های لاستیک‌سازی از جمله عواملی است که برای خرید سهام این شرکت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، صنعت لاستیک تا سه ماهه اخر سال ۹۸ همچون دیگر صنایع کشور زیر سایه تحریم‌ها با مشکلات زیادی در تولید مواجه شده بود و روزهای سختی را پشت سرگذاشت؛ چراکه جریانات ثبت سفارش و مشکلات حمل مواد اولیه، تخصیص ارز، فرایند انتقال وجه و تجهیزات که به نوعی به طور مستقیم و غیرمستقیم توسط کشورهای ثالث انجام میشد با مشکلی جدی روبه رو شده بودند.


از بهمن ماه سال ۹۸ با مدد بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارخانجات تجهیز و روند تولید به تدریج جانی دوباره گرفت و این صنعت تبدیل به یکی از پر بازده‌ترین گروه‌های موجود در بازار سرمایه شد؛ به طوری که تایرسازی از جمله صنایع موفق کشور در سال ۹۹ بود که شعار جهش تولید مد را به خوبی اجرایی کرد.


در سالی که گذشت شاهد شکستن رکوردهای جدید در تولید انواع تایر بودیم و برای نخستین بار تایرسازان از مرز ۲۴ میلیون حلقه تولید عبور کردند.


با توجه به ارز تخصیصی گروه دو به مواد اولیه وارداتی این صنعت، فاصله بین قیمت جهانی و قیمت داخلی لاستیک و افزایش تولید شرکت‌های خودروسازی احتمال رشد و سوددهی سهم‌های این صنعت وجود دارد.


برای تولید لاستیک به کائوچوی طبیعی و مصنوعی، دوده صنعتی، روغن‌ها و ماده شیمیایی نیاز داریم در نتیجه نوسانات نرخ این محصولات تاثیر مستقیم بر این صنعت دارد.


فرصت‌ها و تهدیدهای صنعت لاستیک در ایران


احتمال افزایش نرخ محصول با توجه به گپ موجود میان نرخ جهانی و داخلی، تقاضای بالای این محصول، افزایش تولید خودروسازی‌ها، رفع تحریم‌ها و در نتیجه آن امکان به روزرسانی تکنولوژی ساخت خودروهای وارداتی از فرصت‌های این صنعت به شمار می‌روند.


از طرفی رشد قیمت نفت و در نتیجه رشد قیمت کائوچوی مصنوعی و طبیعی، کاهش حمل‌ونقل جاده‌ای به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، امکان وادرات بی‌رویه تایر در صورت رفع تحریم‌ها مهم‌ترین تهدیدهای حاکم بر این صنعت به شمار می‌روند.


خرید سهم کدام شرکت این صنعت امن‌تر است؟


نمادهای پتایر، پیزد، پکویر و پکرمان چهار نماد پر بازدید و پر مخاطب این صنعت به شمار می‌روند که در ادامه به بررسی نقاط قوت و ضعف این شرکت‌ها نگاهی کلی می‌اندازیم.


پتایر (ایران تایر): این شرکت دارای نقاط قوتی همچون وجود تعداد قابل‌توجه نمایندگان فروش در سراسر کشور، تولید تایر ماشین‌های تجاری، تعریف طرح توسعه و خرید زمین برای اجرای آن است.


از طرفی عدم امکان تعریف طرح توسعه در محل شرکت اصلی باتوجه به موقعیت شرکت (خریداری کارخانه پاکریس از بنیاد مستضعفان برای تعریف طرح‌های توسعه در آن) دریافت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی نقاط ضعف شرکت به شمار می‌روند.


پیزد (مجتمع صنایع لاستیک یزد): این شرکت نقاط قوتی همچون سرمایه گذاری در شرکت های مختلف و تولید تایر برای انواع وسایل نقلیه و نقاط ضعفی همچون تسهیلات ارزی وعدم امکان به‌روز آوری قطعات را داراست.


پکویر ( کویر تایر): نقاط قوتی همچون وجود تعداد قابل توجه نمایندگان فروش در سراسر کشور، تولید تایر برای رینگ‌های سایز بزرگ و تعریف طرح توسعه برای تولید تایر برای خودروهای SUV دارد.


پکرمان (گروه صنعتی بارز): نقاط قوت پکرمان شامل وجود زیرمجموعه‌های متنوع، تولید تایر برای وسایل نقلیه متعدد، بزرگترین تولیدکننده داخلی و بهره‌برداری از لاستیک بارز کردستان می‌باشد. نقطه ضعف آن را نیز می‌توان نسبت جاری ضعیف شرکت دانست.


انتهای خبر

0
0