همفکران
1399/11/08
14:45
وقایع نگاری همفکران از هفته ای که گذشت : سکان بورس در دست سومین رییس

طی معاملات اولین هفته بهمن ماه سرانجام بعد از ۴ هفته متوالی افت، ۲ درصد به ارتفاع شاخص کل بورس افزوده شد. از مهمترین ویژگی های بازار این هفته نوسان مثبت و منفی شاخص کل از مرز روانی ۱.۲ میلیون واحدی بود.

طی معاملات اولین هفته بهمن ماه سرانجام بعد از ۴ هفته متوالی افت، ۲ درصد به ارتفاع شاخص کل بورس افزوده شد. از مهمترین ویژگی های بازار این هفته نوسان مثبت و منفی شاخص کل از مرز روانی ۱.۲ میلیون واحدی بود.


طی هفته جاری و در بعد از ظهر روز سه شنبه شورای‌عالی بورس «محمدعلی دهقان‌دهنوی» را به‌عنوان رییس جدید سازمان بورس انتخاب کرد تا سومین رییس سازمان بورس برای سال جاری بر این کرسی بنشیند.اکنون سکاندار جدید سازمان بورس مشخص شده و باید دید در ادامه تعامل دولت و مجلس چگونه خواهد بود .


بررسی روند معاملات هفته‌های اخیر بورس نشان میدهد، بازار قدرت و پتانسیل لازم برای شروع یک روند صعودی را ندارد و در نتیجه بهینه ترین شرایط برای سهامداران آن خواهد بود که شاخص‌کل برای مدتی در یک محدوده مشخص نوسان کند تا با ایجاد یک کف حمایتی مناسب، آمادگی لازم برای صعود را کسب کند .


به عبارت دیگر مثبت شدن شاخص‌کل به مدد معدود نمادهای شاخص ساز و در شرایطی که شاخص‌هم‌وزن قرمزپوش است، نمی تواند برای سهامداران امیدوار کننده باشد .


طی هفته‌ای که گذشت بازارهای موازی با بورس، نوسان اندکی داشتند و دلار در کانال ۲۳ هزار تومان باقی ماند. بازارهای جهانی نیز نوسان خاصی نداشتند و حتی از نوسان رمز ارزها نیز کاسته شد. هر بشکه نفت برنت در کانال ۵۵ دلار دادوستد شد و فلزات پایه نیز در محدوده میانگین چند هفته اخیر خود مورد معامله قرار گرفتند.


واما در پنج روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟


عملکرد صنایع




بهترین نمادها




بدترین نمادها



شنبه؛ رشد با ترس و لرز


روندی که در روز چهارشنبه آغاز شده بود، روز شنبه نیز تکرار شد. رشد قابل توجه شاخص‌کل، تشکیل صفوف خرید پرقدرت و البته عجیب در برخی نمادها و در نهایت ارزش معاملات متوسط، نشانه‌های مشابهی است که در بازار روز چهارشنبه و شنبه دیده شد .


دو صندوق ETF دولتی که تا اواسط هفته گذشته با حجم قابل توجه عرضه همراه بودند، به یکباره تغییر رویه داده و برای سومین روز پیاپی با استقبال قابل توجه خریداران مواجه شدند به صورتی که در کل زمان بازار صف خرید سنگین و حجم معاملات بسیار پایینی داشتند .


در معاملات این روز شاخص‌کل دو برابر شاخص‌هم‌وزن رشد داشت و این موضوع نشان دهنده آن است که نمادهای لیدر و شاخص‌ساز عملکرد بهتری نسبت به کلیت بازار داشتند. این مسیله را میتوان به صورت دیگری نیز تعبیر کرد .


از آن جایی که قدرت حقوقی‌ها در نمادهای شاخص‌ساز بسیار بیشتر از سهامداران حقیقی و خرد است، در نتیجه می‌توان این سبزپوشی را به پای مسایل دیگر گذاشت. در هر حال در نمای کلی بازار هم اغلب گروه‌های بورسی سبزپوش بوده و در این میان گروه محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، بانکها و موسسات اعتباری و خودرویی بیشتر در کانون توجه قرار داشتند .


هر چهار نماد مطرح گروه پالایشی هم همانند روزهای گذشته صف خرید سنگین و عرضه‌های کمی داشتند. عرضه ها در برخی نمادها همانند «شبریز» به مقداری اندک بود که حتی نتوانست حجم مبنای خود را پر کند .


در نهایت شاخص کل بار دیگر توانست به کانال ۱.۲ میلیون واحد بازگردد، اما همچنین صعود بورس در دو روز کاری اخیر، نتوانسته سهامداران را به آینده بازار خوشبین کند. اگرچه روز شنبه نیز برآیند خرید و فروش سهام حکایت از ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی داشت اما از آن جایی که شاخص‌کل همچنان در یک روند نزولی قرار داشته و ریسک سیستماتیک بازار برطرف نشده، در نتیجه هنوز برای صحبت از روزهای صعودی بورس، زود است.


یک شنبه؛پاتک فروشندگان


در همان دقایق ابتدایی بازار، روند روزهای گذشته تکرار شد و به دنبال صف خرید سنگین در دو صندوق ETF دولتی، گروه پالایشی و برخی نمادهای لیدر همانند «شستا»، کلیت بازار روند صعودی به خود گرفت و با رشد حدود ۲۸ هزار واحدی تا میانه‌های کانال ۱.۲ میلیون واحد ارتقا یافت .


اما در میانه‌های بازار بود که صف خرید بسیاری از نمادها در یک بازه زمانی کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای عرضه شد. حتی صف خرید سنگین و کم تحرک «دارایکم» و «پالایش» نیز عرضه شد تا فاز بازار به طور کامل عوض شد و با «رنج»های منفی، بسیاری از نمادها از صف خرید به صف فروش رسیدند .


در نهایت تابلوی یک دست سبزپوش بورس در ابتدای بازار، در میانه‌های بازار رنگ قرمز به خود گرفت. نکته قابل تامل در سبزپوشی برخی نمادهای خاص بود. به طور دقیق‌تر در میان صف فروش‌های قابل توجه، نمادهای مطرح در دو گروه پالایشی و بانکی سبزپوش باقی ماندند و به دنبال این موضوع، دو صندوق ETF دولتی هم تا پایان بازار در محدوده سقف قیمتی خود معامله شدند .


در نتیجه این موضوع «دارایکم» در جایگاه نخست و «پالایش» در رتبه چهارم بیشترین ارزش معاملات قرار گرفت. ارزش معاملات خرد در بازار از مرز ۱۸ هزار میلیارد تومان فراتر رفت که رشد قابل توجهی نسبت به روزهای گذشته دارد .


با این حال سنگینی حجم عرضه‌ها، ترس خریداران نسبت به «رنج»های منفی، کاهش شاخص‌کل هم‌وزن و خروج مجدد نقدینگی از سوی سهامداران خرد نشان داد بازار همچنان آمادگی لازم برای صعود را ندارد .


اگرچه بازار ارز در روزهای اخیر دوباره به کانال ۲۳ هزار تومان بازگشته است و به دنبال آن جو بازارهای موازی نیز آرام شده است، اما با این حال روند بورس همچنان نامشخص است و خرید و فروش هایی نیز که انجام می‌شود، به نوعی آشفتگی و تردید را در بازار سرمایه نشان می‌دهد.


دوشنبه؛ کاهش عطش فروش


روز دوشنبه شاخص بورس به لطف سبزپوشی معدود نمادهای شاخص‌ساز، رشد ۱۳۴۴ واحدی را بر قاب پایانی بازار ثبت کرد. با این حال اغلب نمادهای کوچک، افت دیگری را تجربه کردند و کاهش ۱.۱۶ درصدی شاخص هم‌وزن موید همین مطلب بود. اتفاقی که در چند روز اخیر تکرار شده ، استقبال قابل توجه از «دارایکم» و «پالایش» بود .


در حالی که شروع معاملات این دو صندوق با تعادل عرضه و تقاضا همراه بود با این حال در پایان بازار هر دو صندوق به صف خرید رسیدند و همانند روزهای گذشته، بیشترین ارزش معاملات به «دارایکم» اختصاص داشت .


از سوی دیگر حجم عرضه‌ها در نمادهای کوچک و کلیت بازار به قدری نبود که گروه های بورسی در صف فروش قفل شوند. این مسیله را می توان از دو زاویه تعبیر کرد. نخست آن که عطش فروش در حال فروکش کردن بوده و اگر روال به همین گونه باشد که در کف قیمتی، تقاضای قابل توجهی برای خرید وجود داشته و ارزش معاملات هم از ۱۰ هزار میلیارد فراتر برود می توان به پایان روند نزولی بازار خوشبین بود .


اما در روی دیگر سکه، سبزپوشی نمادهای شاخص‌ساز همانند «شستا»، «فولاد»، «شپنا» و ... باعث شده جو روانی بازار متعادل باقی بماند و گروهی از سهامداران که برای فروش سهام خود مردد هستند، با توجه به سبزپوشی نصفه نیمه بازار، فعلا از عرضه سهام خود منصرف شوند .


با این حال برآیند خرید و فروش در بازار بار دیگر از خروج نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی حکایت داشت. در نتیجه رشد ۰.۱۱ درصدی شاخص‌کل و واگرایی آن با روند شاخص هم‌وزن همچنان احتمال کاهش قیمت نمادهای کوچک‌تر در معاملات فردا را تقویت می کند .


در بازارهای موازی و با دنبال رشد اندک قیمت دلار در صرافی بانک ملی و بازار آزاد، دیگر بازارها نیز رشد اندکی را به ثبت رساندند .


خبر دستور بازنگری و اصلاح شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد، موسوم به شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، از مهم‌ترین اخبار حاشیه‌ای بازار روز دوشنبه بود اما با انتشار این خبر، تغییر و تحول محسوسی در معاملات نمادهای گروه فلزات اساسی رخ نداد .


به نظر می رسد بررسی استعفای حسن قالیباف اصل و احتمال معرفی سومین سکاندار سازمان بورس در سال ۹۹، مهم‌ترین رخدادی است که می‌تواند بر تصمیم سهامداران و در ادامه روند بازار تاثیرگذار باشد.


سه شنبه؛ در انتظار مربی


تداوم روند ریزشی بورس که اکنون در ماه ششم به سر می‌برد باعث شده بازار نسبت به هرگونه خبری (چه مثبت و چه منفی) واکنش بیش از حد نشان دهد. ترس و محافظه‌کاری بیش از اندازه‌ای که اکنون بر بازار سرمایه سایه افکنده ، تحلیل پذیری بازار را کاهش داده و از سوی دیگر گذر زمان باعث شده روند بورس فرسایشی شود .


در این چند ماه کم نبوده که اختلاف‌نظرها روند بازار دستخوش تغییر کند، چه آن زمان که بر سر عرضه صندوق پالایشی یکم، بین دو وزارت خانه اختلاف نظر پیش آمد و چه چند هفته پیش که بر سر نرخ‌گذاری فولاد در بورس کالا، حواشی متعددی به وجود آمد .


دیروز نیز که بازار سرمایه درگیر انتخاب سکان‌دار جدید است، اختلاف نظر بر سر گزینه‌های احتمالی ریاست این سازمان، اکثر نمادها را قرمزپوش کرد .


در چند روز گذشته، سبزپوشی و تشکیل صف خرید در برخی نمادهای تاثیرگذار باعث شده بود که علی رغم افت قیمت اکثر نمادها، شاخص‌کل صعودی باشد. اما در معاملات روز سه شنبه و با بالاگرفتن اختلاف دولت و مجلس بر سر گزینه ریاست سازمان بورس، نماگر بازار هم افت ۲۰ هزار واحدی را تجربه کرد .


در این شرایط سهامدارانی که ماه‌هاست ریزش بورس را نظاره گر هستند، به ستوه آمده و خواستار آن هستند که برای مدتی هم که شده، حواشی از اطراف بازار سرمایه دور شود. مسیله‌ای که مدیر روابط عمومی بورس نیز به آن اذعان داشت .


با این حال جلسه این روز شورای عالی بورس و خروجی آن نقش تعیین کننده‌ای در روند کوتاه مدت بورس دارد، اما برای آن که بتوان درباره آینده میان مدت و بلندمدت بورس اظهارنظر کرد باید منتظر بازگشت آرامش و تقابل منطقی عرضه و تقاضا در بازار بود


چه آن که بسیاری از سهامداران، مثبت‌های این چند روز دو صندوق «دارایکم» و «پالایش» را منطقی نمی دانند؛ چرا که اکنون صندوق پالایشی یکم حدود دو هزار تومان بالاتر از NAV خود معامله می شود واین در حالی است که تا حدود هفت روز پیش، عرضه‌ها در این نماد بسیار بیشتر تقاضا بود .


در نهایت طی این روز نماگر بازار ۱.۷ درصد دیگر افت داشت ولی در کانال ۱.۲ میلیون واحد باقی ماند.


چهارشنبه؛ فرش قرمز برای رییس جدید


معاملات بورس آخرین روز هفته را با افزایش عرضه در کلیات بازار آغاز کرد، اما در ادامه معاملات خالص خرید مثبت سهامداران حقوقی به ویژه در سهام شرکت‌های بزرگتر مانع از افت بیشتر شاخص کل بورس و فرابورس شد. بدین ترتیب شاخص کل بورس به افت ۷ هزار واحدی (۰.۶ درصدی) و شاخص کل فرابورس به افت ۰.۴ درصدی بسنده کرد. بر این اساس بالاخره پس از ۴ هفته متوالی افت، این هفته ۲ درصد به ارتفاع شاخص کل بورس افزوده شد .


در این میان همچنان شاهد عرضه‌ها و تشکیل صف‌های فروش در سهام شرکت‌های کوچکتر هستیم. این امر منجر به افت ۰.۵ درصدی شاخص کل هموزن شد .


براساس خبرهای تایید نشده، امروز سکاندار جدید سازمان بورس با سهامداران حقوقی جلسه‌ای تشکیل داده است. بسیاری از افراد خریدهای حقوقی‌ها در معاملات امروز را متاثر از آن می‌دانند .


در معاملات امروز بورس از ۳۴۴ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۳۶.۶درصد از نمادها مثبت و ۵۹.۳ درصد از نمادها منفی بود. ۷۹ نماد (معادل ۲۳ درصد) صف خرید به ارزش ۵۱۷ میلیارد تومان و ۸۷ نماد (معادل ۲۵ درصد) صف فروش به ارزش ۶۸۶ میلیارد تومان تشکیل دادند .


ارزش معاملات خرد بورس ۸ هزار و ۳۳۸ میلیارد تومان بود. سهامداران حقوقی خالص خرید ۹۲۲ میلیارد تومانی در معاملات بورسی رقم زدند. بیشترین خرید این دسته از سهامداران در دو گروه «چند رشته‌ای و خودرو» بود. در مقابل حقیقی‌ها به خرید سهام «سیمانی‌ها» گرایش داشتند.




انتهای خبر

0
0