بااقتصاد
1399/12/10
15:47
رکوردشکنی جدید بازار سهام با کاهش ۲۸ درصدی معاملات خرد!/ رخوت سنگین سهم‌ها پشت چراغ قرمز دایمی بورس

گزارش بازار/ یکشنبه ۱۰ اسفندماه این روزها، درحالی‌که معاملات منفی بورس و ریزش‌های شاخص کل، به روند عادی بازار سهام تبدیل شده است، سهامداران شاهد رکوردشکنی‌های دیگری هم هستند، برای نمونه، امروز رکورد کمترین میزان ارزش معاملات خرد در سال ۹۹ با ثبت کاهش ۲۸ درصدی شکسته شد. حجم معاملات بازار نیز وضعیت بهتری نداشت که در فرابورس مشهودتر بود.

اپال، سبز نورس بورس تهران


به گزارش بااقتصاد، امروز یکشنبه ۱۰ اسفندماه، شاخص کل بورس با ۸۵۹۸ واحد ریزش، به رقم یک میلیون و ۱۸۵ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن و شاخص کل فرابورس هم در امتداد آن ریزش کردند. شاخص هم‌وزن ۱۰۲۷ واحد و شاخص کل فرابورس، ۶۵ واحد افت کردند. نمادهای بزرگ فولاد، شستا، فارس، کگل، فملی و کچاد، منفی‌سازان اصلی امروز شاخص بورس تهران بودند و آریا، زاگرس، صبا، کگهر و شگویا نیز برای فرابورس، نقش‌آفرینی منفی کردند.


در همین‌حال، اپال تازه به بورس رسیده، تنها نماد مثبت و سبز در جمع تاثیرگذاران بورس تهران بود که با نقل و انتقال بیش از ۳۱۱ میلیون سهم، صف خرید ۱۴۱ میلیارد تومانی تشکیل داد.


رخوت سنگین سهم‌ها پشت چراغ قرمز دایمی بورس


بازار سهام در روزهای پایانی سال ۹۹، کاملا خلاف جهت معاملات روزهای نخست، حرکت می‌کند و به نظر می‌رسد در کمتر از دو هفته معاملاتی آتی تا بهار ۱۴۰۰ باز هم باید شاهد رکوردشکنی‌های دیگری از همین دست باشیم. یکی از این موارد، می‌تواند تداوم رنگ قرمز تابلو بورس باشد. گویا چراغ سبز نمادها از کار افتاده است و سهم‌ها در رخوت سنگین پشت چراغ قرمز تابلو بورس به خواب رفته‌اند.


نقطه توقف خط سقوط شاخص کجاست؟


در کسادترین روز معاملاتی بازار سرمایه که با ناامیدی و بی‌اعتمادی حقیقی‌ها همراه شد، افزایش ارزش صف‌های فروش و کاهش شدید معاملات خرد، به ثبت رسید. این درحالی‌است که بسیاری از تحلیلگران و فعالان بازار، مولفه‌های مثبت شرکت‌ها مانند افزایش عملکرد مثبت و کاهش قیمت سهام را برای بازگشت دوباره بازار به فاز مثبت، انتظار داشتند.


حالا بازار سهام نه‌تنها با اعتنایی تمام به این مولفه‌ها، به روند نزولی و سقوط ادامه می‌دهد بلکه نقطه توقفی هم برای آن نمی‌توان متصور شد و یا پیش‌بینی کرد. البته شرایط سیاسی داخلی و بین‌المللی مانند انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و همچنین، اظهارنظرهای منفی دولت جدید امریکا بر این عوامل و مولفه‌ها صحه می‌گذارد و دورنمای معاملات بازار سرمایه را کدرتر می‌کند.


تقارن نسخه نوسان نامتقارن با فروش اوراق دولتی


برخی از تحلیلگران و کارشناسان بازار سرمایه نیز تداوم روند منفی شاخص و قفل شدن سهم‌ها در صف‌های فروش را نتیجه سیاست‌گذاری‌های اشتباه و تصمیم‌های غیرکارشناسی مدیران سازمان بورس به‌ویژه اجرای دامنه نوسان نامتقارن و فشار فروش اوراق از سوی دولت می‌دانند. حالا باید منتظر ماند و دید که تصمیم‌های بعدی مدیران بازار سرمایه برای قطع روند ریزشی شاخص و تخلیه بار فروش از روی سهم‌ها چیست؟


تک سهم‌های مثبت در مقابل انبوهی از نمادهای منفی


در جریان دادوستدهای امروز، تنها بیش از ۴ درصد معاملات ۳۴۶ نماد بورسی، در قیمت پایانی مثبت رقم خوردند و حدود ۵۸ درصد از سهم‌ها نیز در فاز منفی معامله شدند. در میان معاملات مثبت، ۳ نماد (۰.۸ درصد) به ارزش ۱۰۸ میلیارد تومان صف خرید تشکیل دادند و بیش از ۹۰ درصد نمادها ( ۳۱۱ نماد)، به ارزش ۴۰۰۸ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفتند.


در بازار اصلی فرابورس نیز، ۱۳۳ نماد روی رینگ معاملات قرار گرفتند و از این میزان، تنها ۷.۵ درصد از نمادها مثبت و بیش از ۸۰ درصد از نمادها منفی معامله شدند. در فرابورس هم تعداد صف خرید نمادهای از انگشتان یک دست فراتر نرفت و ۴ نماد (۳ درصد) صف خرید تشکیل دادند. ارزش صف خرید این ۴ نماد هم ۱۲۵ میلیارد تومان بود درحالی‌که ۱۱۷ (۸۸ درصد) نمادهای فرابورسی، در صف فروش قفل شدند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌یکشنبه ۱۰ اسفندماه ۹۹


در پایان معاملات منفی امروز بازار سهام، مجموع ارزش معاملات به رقم ۹ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز گذشته (‌شنبه) ۱.۴۴ درصد افزایش داشت. ارزش معاملات خرد نیز ۲۸ درصد کاهش یافت و به رقم هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان رسید که پایین ترین رقم در سال جاری است.


خالص تغییر مالکیت بورس نیز۲۱۰ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی ثبت شد و ارزش معاملات خرد بورس به رقم یک هزار و ۴۵۷ میلیارد تومان رسید.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۱۸۵,۵۶۸.۳۹ (۸۴۴۱.۶۵-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۲.۳۸۳.۱۲ (۱۰۱۸.۴۹-)


ارزش معاملات: ۲,۴۶۲ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فولاد، شستا و فارس


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۶,۹۲۰.۴۹ (۶۵.۹۸-)


ارزش معاملات: ۷,۲۲۱ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶/۰ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، زاگرس و صبا


گزارش: مولود غلامی




انتهای خبر

0
0