بتاسهم
1399/11/25
13:57
معاون وزیر اقتصاد تشریح کرد: جزییات درآمدزایی دولت از بازار طی سال جاری صبح امروز عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد در نشست خبری آخرین وضعیت فروش ...

معاون وزیر اقتصاد تشریح کرد: جزییات درآمدزایی دولت از بازار طی سال جاری



صبح امروز عباس معمارنژاد، معاون وزیر اقتصاد در نشست خبری آخرین وضعیت فروش سهام و املاک بانک ها ارزشگذاری بانک های ادغامی ، تعیین تکلیف سهامداران حقیقی بانک های ادغامی ، آمار افزایش سرمایه و تامین مالی از بازار سرمایه و عرضه اولیه شرکت ها را به طور کامل تشریح کرد.


فروش ۱۱ هزار میلیارد تومان دارایی بانک ها از ابتدای سال


به گزارش همفکران ، معمارنژاد از فروش ۱۱ هزار میلیارد تومانی اموال و دارایی بانک ها از ابتدای امسال خبر داد و گفت: از اول سال جاری تا ۱۵ دی ماه بانک ملت، رفاه، ملی، تجارت، سپه، صادرات، کشاوزی، توسعه صادرات، پست بانک و مسکن ۱۱ هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌ها را به فروش رسانده‌اند که سهم سهام ۳.۱ هزار میلیارد تومان و سهم املاک ۷.۹ هزار میلیارد تومان بوده و اگر روند صعودی ابتدای سال بازار سرمایه ادامه داشت حجم سهام عرضه شده بانک‌ها در بورس بیشتر بود.


بلوک های بدون خریدار


این مقام مسئول با اشاره به عرضه دو بلوک سرمایه گذاری امید و سرمایه گذاری توسعه ملی گفت: نظام بانکی در دو مقطع بلوک ۷۰ و ۵۱ درصدی دو شرکت بزرگ سرمایه گذاری امید و سرمایه گذاری توسعه ملی را عرضه کردند که ارقام بالایی داشت، اما متاسفانه شرایط بازار سرمایه اکنون مناسب نیست و منتظر شرایط باثبات هستیم که شرکت های بزرگ زیرمجموعه بانک‌ها را عرضه کنیم.


معاون وزیر اقتصاد به عرضه اولیه سهام یکی از زیرمجموعه‌های بانک صادرات به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان در فرابورس طی سال جاری اشاره کرد و گفت: از اول دی ماه سال ۹۶ تا ۱۵ دی ماه سال جاری نیز بانک‌ها ۱۷ هزار میلیارد تومان سهام و ۱۵ هزار میلیارد تومان املاک عرضه کرده اند که در مجموع ۳۳ هزار میلیارد تومان را در برمی گیرد که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن طی سال جاری محقق شده است.


ارزش ۹۰ هزار میلیارد تومانی اموال مازاد بانک ها


وی در ادامه این جلسه با بیان اینکه ارزش اموال بانک ها روز به روز در حال تغییر است ولی برآوردها حکایت از آن دارد که بانک ها ۹۰ هزار میلیارد تومان در بانک های زیرمجموعه دولت اموال و دارایی دارند، عنوان کرد: ارزشگذاری ها هر ۶ ماه یکبار به روز می شود که این برآورد ۹۰ هزار میلیارد تومانی برای یکسال قبل است و حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان از آن به فروش رفته که تحقق ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد. برای مابقی بانک ها و شرکت های زیرمجموعه آگهی صادر شده این در حالی است که بانک سپه تاکنون سه بار سرمایه گذاری امید را عرضه کرده ولی برای آن مشتری وجود نداشته است.


تامین مالی ۳۰۳ هزار میلیارد تومانی از بازار سرمایه


معاون وزیر اقتصاد از تاسیس تعدادی شرکت سهامی عام جدید به ارزش ۴۱۰ میلیارد تومان از ابتدای سال تا به امروز خبر داد و گفت: ۶۷ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام از محل غیر از تجدید ارزیابی دارایی ها را در برمی گیرد، ۴۳ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و ۲۸ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه سهام شرکت ها در بورس و فرابورس بوده است. ۳۰۳ هزار میلیارد تومان جمع کل تامین مالی است که از بازار سرمایه تا پایان دی ماه اتفاق افتاده و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نیز ارزش صندوق های پذیرفته شده در بورس است.


۴۲۴ شرکت هنوز دولتی هستند


این مقام مسئول با بیان اینکه اکنون ۴۲۴ شرکت دولتی داریم که ۳۵۹ شرکت فعال، ۳۷ شرکت راکد و ۲۸ شرکت در حال تصفیه هستند، گفت: ۳۳۰ شرکت دیگر نیز وجود دارد که دولت در آنها کمتر از ۵۰ درصد سهم دارد که دولتی تلقی نمی‌شوند. لایحه نظام شرکت داری بخش عمومی در کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است و این برای دولت در ابتدای سال جاری ارسال شده که امیدواریم این لایحه تنظیم و به مجلس تقدیم شود تا بتوانیم بر مبنای قانون و مقررات مشخص، شفاف و یکپارچه نحوه ساماندهی شرکت های دولتی را تعیین کنیم.


بانک های ملت و تجارت به سهامداران عدالت کارت اعتباری می دهند


معمارنژاد از آمادگی دو بانک تجارت و ملی برای ارائه کارت اعتباری به ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت هر یک از متقاضیان به شکل الکترونیکی خبر داد و گفت: در این رابطه مردم بدون مراجعه به بانک می توانند سهام را در تضمین بانک قرار دهند که معادل ۵۰ درصد آن را بصورت کارت اعتباری از ۳ هزار فروشگاه سطح شهر، خرید ضروری را انجام خواهند داد و به مرور هم سایر بانک ها اضافه خواهند شد. سیستم های دو بانک به سپرده گذاری مرکزی وصل شده است و بصورت غیرحضوری این ارتباط برقرار است.


تشریح جزییات ادغام بانک ها و تکلیف سهامداران


معمار نژاد در خصوص ادغام بانک‌ها با اشاره به اینکه در خرداد ماه بانک حکمت ایرانیان و مهر اقتصاد ادغام شدند، گفت:طی دو ماه گذشته بانک انصار، قوامین و موسسه اعتباری کوثر نیز در بانک سپه ادغام شدند.

انتهای خبر

0
0