سهامیاب - آموزش بورس
1400/05/31
07:41
#اخبار_بورسی 1️⃣ محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه دارای فضایی پویا است، این بازار می‌تواند از درون خود برای ...

#اخبار_بورسی



۱️⃣ محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بازار سرمایه دارای فضایی پویا است، این بازار می‌تواند از درون خود برای مشکلات ایجاد شده راهکاری را طراحی کند، اما از بیرون بازار، قیمت‌گذاری دستوری به عنوان سمی تلقی می‌شود که تهدیدکننده معاملات بازار خواهد بود. بازار سرمایه از ظرفیت بالایی برای تامین مالی اقتصاد برخوردار است که تامین مالی دولت هم بخشی از تامین مالی اقتصاد خواهد بود. سیستم بانکی در تامین مالی به حداکثر ظرفیت خود رسیده است اما بازار سرمایه اکنون در ابتدای راه خود قرار دارد و ظرفیت آن برای تامین مالی می‌تواند تا چند برابر رشد کند. دولت باید آموزش و فرهنگ‌سازی به مردم را برای حضور در بازار سرمایه اولویت فعالیت خود قرار دهند و در مقام ناشر نسبت به بازار سرمایه مسئولیت پذیری داشته باشند.



۲️⃣ علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس گفت: آینده بازار سرمایه را با توجه به تحولاتی که در سطح اقتصاد کشور در حال شکل‌گیری است، خوب و روشن می‌بینم. به‌ویژه اینکه رویکردهای حمایتی که وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی درباره بازار بورس دارد، کمک می‌کند که این بازار دچار یک رشد نسبتا مطلوب و سریع شود. انتظار ما هم این است که تا پایان سال شاخص، همان سقف گذشته خودش را تجربه کند.



۳️⃣ ‌دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در پنجمین میز صنعت گفت: نتیجه قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو نه تنها موجب افزایش رفاه مردم نشده بلکه با آسیب به بنیان تولید، زیان سهامداران شرکت‌های تولیدکننده خودرو را در برداشته و لازم است سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس تهران و فرابورس ایران نیز بیش از آنچه تاکنون در جهت حذف موانع و چالش‌های تولید قدم بر می‌داشتند، تلاش کنند تا زودتر مشکلات ایجاد شده بر طرف شود. جناب آقای رئیسی صراحتا بر لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری در صنایع و ضرورت حمایت از بورس تاکید کرده‌اند و در ابتدای شکل‌گیری دولت اگر فعالان این صنعت بتوانند درخواست خود را به شکل مناسبی پیش برده و طرح کنند، حائز اهمیت است به خصوص که خوشبختانه در حال حاضر فضای مناسبی برای پیگیری موارد مرتبط فراهم شده است و وزرای جدید صمت و اقتصاد نیز تا هفته آینده مستقر خواهند شد.



۴️⃣ مخابرات ایران لیست بلندی از املاک خود را برای مزایده گذاشته است که براساس محاسبات نشان می‌دهد ارزش پایه این املاک عرضه شده در جدیدترین مزایده این شرکت بیش از هزار و ۸۲۷ میلیارد تومان است.



۵️⃣ خط جدید افزایش تولید پتروشیمی تندگویان آماده بهره‌برداری شد. سید رضا قاسمی‌شهری، مدیرعامل پتروشیمی تندگویان گفت: پارسال ۸۷ درصد برنامه‌های تولید محقق شده و این مقدار امسال به ۹۵ درصد می‌رسد. برنامه راهبردی این شرکت پتروشیمی تحقق ۱۰۰ درصد نسبت تولید به ظرفیت اسمی در سال ۱۴۰۱ است.



۶️⃣ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با نماد کچاد در نظر دارد سرمایه خود را از سطوح ۵۵.۵۰۰ میلیارد ریالی به ۲۰۰.۰۰۰ هزار میلیارد ریال (معادل ۲۶۰ درصد) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی، سود انباشته، آورده نقدی با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی افزایش دهد.



۷️⃣ سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر گفت: زمان دقیق اعمال افزایش قیمت تایر، در جلسه‌ای که در هفته جاری برگزار می‌شود، مشخص خواهد شد. با توجه به آزادسازی قیمت‌گذاری تایر، تولیدکنندگان می‌توانند قیمت محصولاتشان را با نظارت سازمان حمایت تغییر دهند، در حال حاضر بحث‌ها برای افزایش ۱۵ درصدی قیمت تایر از شهریور ماه مطرح است ولی هنوز زمان اجرا نهایی نشده است.



۸️⃣ بر اساس مصوبه هیئت مدیره شرکت فرابورس ایران، حداکثر حجم مبنا در بازار پایه فرابورس ایران از سه‌‌‌شنبه دوم شهریور معادل «نیم درصد سرمایه پایه شرکت» لحاظ خواهد شد. سایر رویه‌‌‌های محاسباتی مرتبط با حجم مبنا که در این اطلاعیه به آن اشاره نشده است، همانند گذشته به قوت خود باقی خواهد ماند.



۹️⃣ شرکت ملی صنایع مس ایران با نماد فملی در نظر دارد سرمایه خود را از سطوح ۲۰۰.۰۰۰ میلیارد ریالی به ۴۰۰.۰۰۰ هزار میلیارد ریال (معادل ۱۰۰ درصد) از محل سود انباشته به منظور تامین بخشی از منابع مورد نیاز جهت تکمیل طرح‌های توسعه در دست اجرا، جبران بخشی از مخارج سرمایه‌ای انجام شده در شرکت‌های سرمایه‌پذیر و تامین بخشی از منابع مورد نیاز جهت مشارکت در افزایش سرمایه شرکت تامین وانتقال آب خلیج‌فارس افزایش دهد.



🔟 شرکت سیمان آبیک با نماد "سابیک" در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.



۱️⃣۱️⃣ محمد رضوانی‌فر مدیرعامل پر حاشیه شستا با دستور مستقیم محمد شریعتمداری وزیر کار عزل شد. سید ضیاالدین شجاعی برهان به عنوان سرپرست شستا منصوب شده است.

انتهای خبر

0
0