کوین ایران
1401/04/27
11:23
معرفی مجموعه NFT میبیتس (Meebits) + آموزش خرید Meebits

با شروع سال ۲۰۲۱ شاهد اوج‌گیری بی‌سابقه محبوبیت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) بودیم. به‌رغم ناملموس بودن این مجموعه‌ها در بدو پیدایش، اکنون بسیاری از ما کاملا با سازوکا...

با شروع سال ۲۰۲۱ شاهد اوج‌گیری بی‌سابقه محبوبیت توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) بودیم. به‌رغم ناملموس بودن این مجموعه‌ها در بدو پیدایش، اکنون بسیاری از ما کاملا با سازوکار NFTها آشنا هستیم. نفوذ پروژه‌های NFT در نسل آینده فناوری به حدی بوده است که بسیاری از توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری، تمرکز اصلی محصولات و خدمات خود را بر خلق یک شبکه مدرن و مبتنی بر استانداردهای نسل سوم اینترنت یا وب۳ قرار داده‌اند. استودیوی Larva Labs نمونه بارز شرکتی است که به خوبی در فناوری بلاک‌چین و فرهنگ NFT حضور یافته است. این استودیو پس از عرضه دو مجموعه بسیار موفق کریپتو پانک (CryptoPunks) و Autoglyphs اقدام به ایجاد یک مجموعه NFT کاملا جدید به اسم Meebits گرفته است. Meebits یا میبیتس از زمان معرفی خود در می ۲۰۲۱ هیاهوی زیادی در بخش NFTها به پا کرده است، به طوری که تنها در هشت ساعت اول معرفی بیش از ۹ هزار شخصیت Meebits به ارزش تقریبی ۲۲۵۰۰ ETH یا ۷۵ میلیون دلار به فروش رسید. با ما در این مقاله همراه باشید تا با این مجموعه NFT هشت بیتی بیشتر آشنا شوید.


از Meebits چه می‌دانیم؟

با نگاهی به میبیتس‌ها می‌توان آن‌ها را یک طرح واکسل سه بعدی دانست. واکسل یا وکسل (Voxel) کوچکترین جزء ساختاری یک تصویر سه بعدی است؛ مانند یک پیکسل در یک تصویر دو بعدی. یک واکسل مقداری را بر روی یک مختصات معین در فضای سه متغیره نشان می‌دهد.


میبیتس

در حقیقت Meebits شخصیت‌های پیکسلی هشت بیتی هستند که بر بلاک‌چین اتریوم زندگی می‌کنند ، براساس الگوریتم آن خلق شده‌اند، مالکیت آن‌ها توسط قراردادهای هوشمند استاندارد ERC-۷۲۱ مدیریت می‌شود و با تمام بازارها و خدمات مبتنی بر اتریوم سازگاری کامل دارند.


تعداد میبیتس‌ها ۲۰ هزار عدد بوده و به نحوی طراحی شده‌اند که مانند شخصیت‌های بازی‌های معروف Minecraft و Roblox به نظر برسند. از این شخصیت‌ها می‌توان در بازی‌های ویدئویی متنوع، جهان‌های مجازی و اپلیکیشن‌های مختلفی استفاده نمود و به راحتی آن‌ها را مبادله یا پویانمایی کرد.


طرح اولیه Meebits در سال ۲۰۲۱ توسط استودیوی موفق Larva Labs معرفی شد و با استقبال گسترده سریعی مواجه گشت. سازندگان این پروژه قصد داشتند تا این مجموعه NFT تجربه دلپذیری چه از نظر کلکسیونی و چه مبادلاتی به کاربران ارائه کند. Larva Labs حتی گام را فراتر نهاد و قابلیت‌های منحصربه‌فردی به این مجموعه افزود که یکی از آن‌ها امکان مبادله مستقیم Meebitsها با یکدیگر است.


شاید محبوبیت Meebits را به خاطر نوظهور بودن یا طراحی واکسل سه بعدی آن‌ها بدانید، اما دلیل اصلی آن حضور استودیوی معتبر Larva Labs در پشت پرده آن است. مشابه با موفقیت شخصیت‌های دو بعدی کریپتوپانک به عنوان آواتارهای مناسب وب۲، میبیتس آواتارهای ایده‌ال سه بعدی متاورس و پلتفرم‌های وب۳ هستند .


جنبش مجموعه NFTهای منحصربه‌فرد دو بعدی هشت بیتی را نخستین مرتبه کریپتوپانک‌ها معرفی کردند. Meebits موفق شد این سنت را شکسته و شخصیت‌های واکسل سه بعدی خلق کند که می‌توان با آن‌ها در فضای متاورس تعامل برقرار کرد.


Meebits

آموزش خرید Meebits

۱-اگر تازه با دنیای کریپتو آشنا شده‌اید ابتدا لازم است با مراجعه به یکی از صرافی‌های رمز ارز معتبر اقدام به خرید مقداری اتریوم کنید. با آنکه اغلب صرافی‌ها ارزهای فیات را قبول می‌کنند اما باید توجه داشته باشید که صرافی‌های کوچکتر نرخ کارمزد یا هزینه‌ی گس بالایی برای تراکنش‌های اتریوم دریافت می‌کنند.


۲-اکنون کیف‌پول متامسک (Metamask) را به صورت افزونه در مرورگر دلخواه خود نصب کرده و یک پسورد برای آن تنظیم کنید. عبارت امنیتی ۱۲ کلمه‌ای متامسک را در یک جای امن (ترجیحا آفلاین) یادداشت کرده تا بتوانید در صورت فراموش کردن پسورد، دسترسی به کیف‌پول را از دست ندهید.


۳-با راه‌اندازی متامسک وقت آن رسیده است تا مقداری از اتریوم خریداری شده در صرافی را به آدرس خود واریز کنید.


۴-پیشنهاد می‌کنیم برای خرید، از بازار معروف OpenSea استفاده کنید که حجم معاملاتی بالایی دارد. با ورود به این سایت کیف‌پول متامسک را همگام‌سازی کرده و از فهرست موجود شخصیت Meebits موردعلاقه خود را پیدا کنید.


۵-اکنون با پیروی از دستورالعمل‌های سایت OpenSea هزینه Meebits دلخواه خود را پرداخت کرده و اطمینان حاصل کنید که تراکنش شما تایید شده است. به یاد داشته باشید که خرید NFTها از بازارهای آنلاین ممکن است پرداخت کارمزدهای مشخصی را در پی داشته باشد، در نتیجه همواره مقداری اتریوم اضافه در کیف‌پول خود برای پوشش هزینه‌های جانبی داشته باشید.


سازمان خودمختار غیرمتمرکز Meebits

اگر بخواهیم بیشتر درباره میبیتس بدانیم باید سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) آن را نیز بررسی کنیم. شاید بتوان هدف کلیدی این DAO را تسهیل روش‌های تامین سرمایه برای پروژه‌های نوآورانه مرتبط با Meebits بیان نمود. این DAO دو نوع عضویت را قبول می‌کند: اعضای رای‌دهنده، و اعضای عادی که امکان شرکت در فرآیند رای‌گیری را ندارند. مالکین NFTهای میبیتس می‌توانند در این DAO عضو شده و در بسیاری از فرآیند‌های حاکمیتی آن حضور داشته باشند. از نخستین امکاناتی که این DAO در اختیار اعضا قرار می‌دهد دسترسی به تالار گفتمان اعضا در پلتفرم Discord است. در مرحله دوم اعضا می‌توانند در رویدادهای حاکمیتی یا پروژه‌ها شرکت داشته و از حق رای‌دهی برخوردار شوند. اما مهمترین ویژگی عضویت در این DAO دسترسی به بنیاد معتبری است که در توسعه آینده مجموعه Meebits نقش بسیار مهمی دارد.


مروری بر کاربردهای Meebits

شخصیت‌های میبیتس قابلیت کاربرد به شیوه‌های گوناگونی را دارند، می‌توان آن‌ها را به عنوان آواتارهای پلتفرم‌های متاورس و یا پویانمایی به شکل مدل‌های سه بعدی استفاده کرد. در این بخش به چند مورد از مهمترین کاربرد این NFTهای جدید اشاره خواهیم کرد:


اجرای شخصیت‌های Meebits به طور سه بعدی و یا تبدیل آن به نوع پیکسل آرت دو بعدی: با خرید هر شخصیت میبیتس یک مجموعه انحصاری از دارایی‌های الحاقی نیز به شما تعلق خواهد گرفت که در آن طرح مدل‌سازی سه‌بعدی آن شخصیت نیز قرار دارد. این طرح با فرمت OBJ ارائه شده که با اکثر نرم‌افزارهای رایج مدل‌سازی و انیمیشن سه‌بعدی اجرا می‌شود. این فایل پویانمایی را به NFT شما اضافه کرده و با انجام حرکات نمایشی اختصاصی آن را هیجان‌انگیزتر خواهد کرد.


در این پکیج الحاقی فایل بسیار باکیفیت رندر سه‌بعدی هر یک از شخصیت‌ها نیز موجود است که با آن می‌توان نسخه‌ای دو بعدی پیکسل آرت از Meebits خود تولید کنید و آن‌‌ها را به عنوان آواتار شبکه‌های اجتماعی موجود مانند اینستاگرام و واتس‌آپ استفاده کنید. استفاده از Meebits به عنوان آواتار بازی‌ها و جهان‌های مجازی: میبیتس قابلیت این را دارند که در بازی‌های آنلاین گوناگون و یا عناوین بلاک‌چینی همچون Cryptovoxels ، دیسنترالند و سندباکس استفاده شوند. مانند همتای دو بعدی خود یعنی کریپتوپانک که آواتار ایده‌آلی برای دیسکورد و توئیتر محسوب می‌شود، Meebits ظرفیت این را دارند تا در پلتفرم‌های سه بعدی و واقعیت مجازی ( VR ) بدرخشند.


شخصیت‌های Meebits در هفت کلاس و با کمیابی گوناگون موجود هستند. کمیاب‌ترین کلاس، Dissected است که تنها ۵ عدد از آن‌ها وجود خواهد داشت. سه کلاس Visitor، Skeleton و Robot نیز در رتبه بعد قرار می‌گیرند و کمیابی آن‌ها براساس ویژگی‌های ظاهری مانند مدل مو، سبک لباس پوشیدن و اکسسوری‌هایشان تعیین می‌شود. برخی از ویژگی‌های ظاهری آن‌ها از جمله کلاه، مدل ریش و گردنبند قابل تغییر است. تهیه پرینت‌های سه بعدی از Meebits : تولید نسخه سه بعدی از شخصیت محبوب Meebits و قرار دادن آن در اتاق، یکی از جذاب‌ترین روش‌های استفاده از این آواتارهای هشت بیتی است. برای این کار لازم است تا یک پرینتر سه بعدی در اختیار داشته باشید.


حضور Meebits در متاورس آینده Yuga Labs : پشتیبانی Meebits از پلتفرم‌های متاورسی آن را تبدیل به گزینه مطلوبی برای حضور در متاورس موردانتظار Otherside کرده است. این شخصیت‌ها حتی در پیش‌نمایش تبلیغاتی Otherside نیز وجود داشتند. جهان Otherside به سبک «بازی‌های نقش‌آفرینی چند نفره آنلاین بزرگ یا MMORPG» ساخته شده است. جمع‌بندی


انتشار Meebits توسط استودیوی Lava Labs آینده موفق و هیجان‌انگیزی را برای آن پیش‌بینی کرده است. این شخصیت‌های واکسلی، آثار هنری منحصربه‌فردی هستند که انعطاف بسیار زیادی در شخصی‌سازی، مدل‌سازی سه بعدی و مبادله در بازارهای NFT دارند. علی‌رغم عرضه محدود Meebits باز هم در مقایسه با مجموعه‌ی کریپتوپانک تعداد آیتم‌های بیشتری برای انتخاب وجود دارد و حجم دارایی در گردش آن تقریبا دو برابر همتای قدیمی‌تر خود است. اصالت و کمیابی، دو عامل بسیار مهمی هستند که اشتیاق کاربران را جهت خرید این مجموعه حفظ کرده‌اند.


Meebits مانند کریپتوپانک یک مجموعه غیرمتمرکز NFT است و توسعه‌دهندگان آن کارمزد مشخصی برای آن در نظر نگرفته‌اند. NFTهای غیرمتمرکز انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و در پروژه‌های آتی فناوری‌های بلاک‌چین شانس حضور پررنگ‌تری دارند.


این مقاله صرفا برای اهداف آموزشی ارائه شده است و نباید به‌عنوان مشاورهٔ تجاری و سرمایه‌گذاری از طرف کوین ایران و نویسندگانش قلمداد شود.


منابع: ۱ ، ۲


انتهای خبر

0
0