بورس۲۴
1401/02/25
20:47
مدیر عامل داروسازی ابوریحان در مجمع: هیچ گونه همکاری با نهاد های غیر مجاز نداریم

بورس ۲۴ - صبح امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سهامی داروسازی ابوریحان ( دابور ) با حضور بیش از ۸۳ درصد سهامداران برگزار شد...

مدیر عامل داروسازی ابوریحان در مجمع: هیچ گونه همکاری با نهاد های غیر مجاز نداریم

بورس۲۴ : صبح امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سهامی داروسازی ابوریحان ( دابور ) با حضور بیش از ۸۳٪ سهامداران برگزار شد.


در ابتدا مدیر عامل شرکت گزارش فعالیت هیات مدیره در دوره منتهی به اسفند ۱۴۰۰ را قرائت کرد که اهم مطالب ذکر شده به شرح زیر بود:


داروسازی ابوریحان بزرگترین تولید کننده داروهای هورمونی در کشور بوده که تعداد ۳۱۲ قلم داروی انسانی و دامی تولید می کند و در بین ۵ تولید کننده برتر داروهای جنریک است. سبد محصولات شرکت بسیار متنوع بوده و شامل داروهای قلب و عروق ، مغز و اعصاب ، تنفسی ، غدد درون ریز و جنسی و ..... است. از مجمع گذشته تا به امروز سهام شرکت نزدیک به ۶۴٪ بازدهی داشته است.


در یک ماهه آینده ، مجوز خط تولید محصول جدید Nasal spray اخذ و ظرف ۶ ماه اینده به بهره برداری می رسد. ۹۳ الی ۹۵٪ این پروژه تکمیل شده است و تنها تولید کننده این محصول در بین شرکت های هم گروه هستیم.


در سال مالی گذشته توانستیم از ظرفیت های خالی سایر شرکت های دارویی استفاده کرده و در آنها نیز دارو تولید کنیم.


بازارهای صادراتی شرکت، کشور های حوزه CIS ، افریقا و حوزه شرق آسیا است. در سال ۱۴۰۰ صادرات شرکت در حدود ۸۸٪ رشد داشته است. بیش از ۵۰ قلم دارو به کشور های هدف صادر شده است.


وضعیت تولیدی شرکت بهبود یافته است. مثلا تولید آمپول و ویال تزریقی از ۴۱ میلیون به ۴۶ میلیون رسیده است.


درآمد های عملیاتی، سود عملیاتی ، سود خالص و سود هر سهم شرکت در سال مالی ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ ، رشد ۵۰٪ داشته اند.


خالص وجه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی که در سال ۱۳۹۹ عددی منفی بوده در سال ۱۴۰۰ ، مثبت شده است.


سهم بازار دو محصول شرکت به نام های Apixaban و Fingolimod در سال های قبل روند صعودی داشته است مثلا سهم بازار Apixaban از ۷٪ در سال ۱۳۹۹ به ۱۲٪ در سال ۱۴۰۰ رسیده است.


هزینه های مالی شرکت رشد ۱۵۷٪ داشته است در حالیکه تسهیلات شرکت ۳۷٪ رشد کرده است. سهامداران به این موضوع شکایت کرده و از شرکت خواستند که از بانک های خصوصی ( سامان ، خاورمیانه و...) وام نگیرد.


در ادامه، مدیر عامل برنامه های فروش شرکت در سال ۱۴۰۱ را بیان کرد:


رشد سهم بازار فروش محصولات از ۷.۵٪ به ۱۲٪ . از ۵ محصول دامی شرکت، ۳ محصول ۱۰۰٪ سهم بازار و دو محصول دیگر ۸۰٪ سهم بازار را در اختیار دارند.


توسعه نمایندگی های صادرات در بازار های هدف و افزایش سهم بازار محصولات صادراتی


ترسیم نقشه راه ارتقای GMP برای بازار های هدف


احتمالا در سال جاری افزایش ۵۰ الی ۸۰٪ نرخ های فروش را داشته باشیم.


تولید محصولات با حاشیه سود بالاتر


در ادامه جلسه ، سهامداران سوالات زیر را مطرح کردند:


سوال: شرکت مشکل نقدینگی ندارد. با وجود تورم فعلی ، چرا سود سهام را ۸ ماهه پرداخت می کنید؟


رییس مجمع: برای مدیریت تکلیف کرد که پرداخت سود حقیقی ها سریعتر انجام شود.


سوال: در صورت های مالی ۲.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان هزینه ثبت و اسناد و ۱.۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان هزینه نمونه تحقیقاتی گزارش شده است. علت وجود این ارقام بالا چیست؟


پاسخ مدیر عامل: این هزینه های ثبتی و حقوقی مربوط به فرآیند وارداتی شرکت و تفاوت ارز ۴۲۰۰ و نیمایی بوده که باید به حساب خزانه عمومی واریز شود. در حال حاضر ۹۰ محصول پایپ لاین در شرکت داریم که برای اخذ مجوز باید با نمونه های خارجی مشابه مقایسه شود و این محصولات بسیار گران هستند مثلا یک نمونه آنزیم هپارین ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان هزینه دارد.


سوال: آیا شرکت با مافیای دارو در ترکیه هند همکاری دارد؟


پاسخ مدیر عامل: هند بزرگترین تامین کننده مواد اولیه دارویی در دنیا بوده و اکثر خرید های ما از شرکت های هندی، بی واسطه صورت می گیرد. منتهی به سبب شرایط تحریمی در بعضی موارد مجبور به همکاری با شرکت های واسطه ای ترکیه ای شدیم که تماما به صورت رسمی در سایت شرکت موجود است. شرکت هیچ گونه همکاری با نهاد های غیر مجاز ندارد.


سوال: سیاست شرکت درباره خرید مواد اولیه چیست؟


پاسخ مدیر عامل: تا جایی که بتوانیم ، مواد اولیه مورد نیازمان را از شرکت های داخلی تهیه می کنیم. در حال حاضر ۶۰٪ مواد اولیه وارداتی بوده و مابقی از بازار داخل تهیه می شود. برای ۵۰٪ اقلام وارداتی ارز ترجیحی داریم و برای ۱۵٪ این اقلام ارز نیمایی.


در پایان جلسه صورت های مالی سالیانه دوره مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ با موافقت اکثریت سهامداران تصویب و سود نقدی هر سهم به مبلغ ۳۵۳ تومان تعیین شد. ( ۹۵٪ سود هر سهم تقسیم شد)


اعضای هیات مدیره شرکت به شرح زیر تعیین شدند:


شرکت دارو پخش


شرکت توزیع دارو پخش


شرکت کاسپین تامین


شرکت سرمایه گذاری صبا تامین


شرکت سرمایه گذاری دارو تامین


حق حضور اعضای غیر موطف هیات مدیره و اعضای کمیته های تخصصی حسابرسی به شرط تشکیل حداقل یک جلسه در ماه به ترتیب به صورت ناخالص مبلغ ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال و ۳۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال تعیین شد.


پاداش اعضای هیات مدیره صفر در نظر گرفته شد. موسسه های حسابرسی هشیار ممیز و شهود امین به ترتیب به عنوان بازرس اصلی و علی البدل تعیین شدند.


گفتنی است، روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه رسمی جهت درج آگهی و اطلاعیه های پیرامون شرکت انتخاب شد.

انتهای خبر

0
0