اخبار اکس نوین
1401/03/29
16:10
ارز دیجیتال nft art چیست ؟

ارز دیجیتال nft art یک دارایی دیجیتالی است که به طور کامل در دنیای دیجیتال وجود دارد. شما نمی توانید آن را لمس کنید، اما می توانید مالک آن باشید. یک NFT می تواند هر نوع فایل دیجیتالی باشد: یک اثر هنری، یک مقاله، موسیقی یا حتی یک "میم" که در فضای مجازی وایرال شده . مثلا عکس میم «دختر فاجعه» که در زبان انگلیسی بسیار محبوب شده اوایل امسال به قیمت ۵۰۰ هزار دلار فروخته شد! NFT مخفف Non Fungible Token است، اما این به چه معناست؟ خوب، ابتدا باید بفهمیم "Fungible Token" چیست : اگر از نظرمنطق پولی به آن فکر کنیم: یک اسکناس ۱۰ هزار تومانی را…

ارز دیجیتال nft art یک دارایی دیجیتالی است که به طور کامل در دنیای دیجیتال وجود دارد. شما نمی توانید آن را لمس کنید، اما می توانید مالک آن باشید . یک NFT می تواند هر نوع فایل دیجیتالی باشد: یک اثر هنری، یک مقاله، موسیقی یا حتی یک “میم” که در فضای مجازی وایرال شده . مثلا عکس میم «دختر فاجعه» که در زبان انگلیسی بسیار محبوب شده اوایل امسال به قیمت ۵۰۰ هزار دلار فروخته شد!


NFT مخفف Non Fungible Token است، اما این به چه معناست؟ خوب، ابتدا باید بفهمیم “Fungible Token” چیست : اگر از نظرمنطق پولی به آن فکر کنیم: یک اسکناس ۱۰ هزار تومانی را می توان با پنج اسکناس ۲ هزار تومانی معاوضه کرد و همچنان همان ارزش را حفظ کرد، به این معنی که یک اسکناس ۱۰ هزار تومان ای در دنیای واقعی یک توکن قابل تعویض است.


اما در دنیای مجازی و nft حالا اگر این اسکناس ۱۰ هزار تومانی توسط یک نقاش معروف مثلا بنکسی امضا شود، تبدیل به یک محصول کاملا منحصر به فرد با یک قیمت خاص می شود. پس تعیین ارزش آن بسیار دشوارتر است، زیرا دیگر به فقط ارزش پنج اسکناس ۲ هزار تومانی را ندارد. این بدان معناست که یک توکن غیر قابل تعویض را نمی توان با هیچ مقدار معادلی تعویض کرد و وقتی یک اثر هنری تبدیل به NFT می شود فقط صاحب آن می تواند آن را شخص دیگری بفروشد آن هم به قیمتی که توافق می شود .


پس ارزش هر ارز دیجیتال NFT ART مانند هر روش سرمایه گذاری دیگری می تواند در آینده بسته به شرایط مختلف افزایش یا کاهش یابد.


در دنیای واقعی ( غیر دیجیتال ) آثار هنری مانند نقاشی‌ها ارزشمند هستند، زیرا واقعا در نوع خود بی‌نظیر هستند – با دست، با تکنیک خاص و اغلب با رنگ خاص نقاشی شده‌اند. و از همه مهم تر از آن ها در جهان فقط یک نسخه اورجینال وجود دارد


ولی همانطور که همه می دانیم، فایل های دیجیتال را می توان به راحتی و بدون محدودیت هر چقدر که بخواهیم کپی و پیست کرد. اما در مورد NFT ها اینطور نیست. این اقلام با یک گواهی دیجیتال خرید و فروش می شوند که نشان دهنده مالکیت یک دارایی مجازی منحصر به فرد است که شخصی تولید کرده یا تولید نکرده ولی مالکیت آن را خریده است .


مانند هر چیز دیگری در دنیای ما، این اقلام دیجیتالی در هر زمان تنها می توانند یک مالک رسمی داشته باشند.


ارز دیجیتال nft art توسط فناوری بلاک چین، یک پایگاه داده خراب نشدنی که نمی توان در آن دستکاری کرد، ایمن و محافظت می شود. بلاک چین ها پایگاه داده ای هستند که ارزهای رمزنگاری شده ای مانند خرید بیت کوین و اتریوم از آن استفاده می کنند و البته امروز تمام nft ها هم از آن بهره می برند.


با توجه به ماهیت بلاک چین، هیچ کس نمی تواند سابقه مالکیت ( مالک های قبلی ) را تغییر دهد یا برای ایجاد نسخه جدیدی از NFT، یک اثر دیجیتالی را کپی یا پیست کند. شما می توانید کپی آثار هنری که به فرم nft درامده اند رو در اینترنت پیدا کنید یا تکثیر کنید اما نسخه اصلی آن تنها متعلق به یک نفر است و فقط آن یک نفر حق فروش آن اثر هنری را دارد پس شما نمی توانید آن اثر هنری را به قیمت کمتر از جای دیگر بخرید و حق مالکیت ان را به نام خود بزنید .


توجه داشته باشید یک هنرمند هنگام فروش اثر دیجیتال خود در قالب nft art به شخص دیگر می تواند مدل های مختلفی این اثر رو بفروشد . در بعضی از مواقع بعد فروخته شدن یک اثر هنری در قالب nft . در کل فضای مجازی فقط آن شخصی که مالک اثر هست اجازه استفاده از اثر هنری رو دارد و بقیه افراد نمی توانند کپی آن را در وب سایت یا شبکه های اجتماعی یا هر جای دیگری استفاده کنند . اما گاهی nft art به گونه ای است که می توان ان را کپی کرد ولی نمی توان آن اثر هنری را خرید فروش کرد مگر از صاحب اصلی که در حال حاضر مالکیت اون اثر هنری رو دارد .


همچنین موقع خریدن nft شما معمولا تمام حق و حقوق اون اثر هنری رو تصاحب نمی کنید مگر اینکه صاحب اثر در هنگام فروختن nft تمام حقوق مالکیت خود را به شما واگذار کند .


مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:


ماهیت غیرمتمرکز و منحصربه‌فرد بلاک چین به ایجاد راه‌های جدیدی کمک می‌کند که در آن هنر را می‌توان تولید کرد و به خرید و فروش رساند


استفاده از بلاک چین می‌تواند برخی از قدرت‌های کلکسیونرها و فروشندگان بزرگ آثار هنری را در دنیای هنر کاهش دهد و بخشی از قدرت را به هنرمندان بازگرداند. این حرکت ، قدرت دلال هایی را که اغلب به دنبال کاهش سود زیادی از فروش آثار هنری هستند، از بین می‌برد و این بدان معناست که خود هنرمند از مزیت بالایی برخوردار می شود.


گاها کلکسیونر ها و مجموعه‌داران آثار هنری مبالغ مضحکی ( شش تا هشت رقمی) برای به دست آوردن یک اثر هنری پرداخت می‌کنند، در حالی که اغلب آثاری که خریداری می‌کنند می‌توانند به صورت آنلاین به صورت رایگان دیده و به اشتراک گذاشته شوند.


بسیاری از منتقدان اعلام کرده‌اند که ایده NFT فقط یک مد جدید است. با این حال، شوق NFT گروه‌هایی از هنرمندان و سرمایه‌گذاران، دلالان و تصورات آن‌ها را به سوی خود جذب می‌کند که به دنبال ثروتمند شدن از ایده NFT هستند،


به طور جدی ارز دیجیتال NFT ART یک اقتصاد جدید در حال رشد است


هر کسی می تواند یک توکن بسازد و آثار خود را به عنوان NFT بفروشد اما در واقع ارزش اثر شما بر اساس تاثیر آن اثر بر ذهن مخاطب ( خریدار) تعیین می شود


“ارزش” هر شیئی با تعداد منابع و ساعات کاری که برای ایجاد و تولید آن صرف شده است تعریف نمی شود، بلکه با توجه به زمینه آن و منطق یا دیدگاه استفاده کنندگان آن متغیر است. در دنیای NFT این تئوری وجود دارد که : ارزش هر اثر دیجیتال توسط فردی که آن را خرید یا به فروش می رساند ، تعیین می شود.


در دنیای NFT ها، قیمت بر اساس نحوه درک جامعه هدف است. یعنی مخاطب


یکی از محبوب ترین ویدیوهای میم، که چیزی جز یک GIF متحرک نیست، بیش از ۵۰۰۰۰۰ دلار فروخته شد. چند هفته بعد از این، گریمز، نوازنده، برخی از هنرهای نمادین خود را به بیش از ۶ میلیون دلار فروخت. سایر اقلام هنری کمتر نیز فروخته شده است. بنیانگذار توییتر، جک دورسی، اولین توییت توییتر را به عنوان NFT فروخت و قیمت پیشنهادی برای این آیتم به ۲.۵ میلیون دلار رسید.


فروش NFT توسط یک هنرمند دیجیتال به نام بیپل به مبلغ هنگفت ۶۹ میلیون دلار هم اخیرا انجام شد که بزرگترین فروش برای هنر دیجیتال تا به امروز است. با این حال، مانند ارزهای دیجیتال، نگرانی‌های عمده‌ای در مورد تاثیر حفظ بلاک چین بر محیط‌زیست وجود دارد.


دلایل متعددی وجود دارد که چرا آنقدر NFT کردن یک اثر هنریامروزه شتاب گرفته است، از آزادی بیان تا حذف واسطه ها !


یکی از بزرگترین چیزهایی که در مورد سیستم ارز دیجیتال nft art ارزش تجلیل دارد این است که این سیستم دارای توانایی باورنکردنی هنرمندان برای بیان آزادانه خود است.


رسانه هنرهای دیجیتال هیچ محدودیتی ندارد و هنرمند، بر خلاف اشکال هنری سنتی تر که در آن فقط به یک بوم یا عکس محدود می شد امروزه دستش باز است.NFT ها تعریف هنر را تغییر داده اند و به دنیای هنر و شکل های هنری بیشتر از همیشه دربرگیرنده بیان دیجیتال هستند.


بسیاری از هنرمندان در سبک‌های هنری غیرمعمول، بحث‌برانگیز و اغلب پیشگامانه در هنر دیجیتال کار می‌کنند، و این موارد، مورد توجه بسیاری از مجموعه‌داران و سرمایه‌گذاران در هنر NFT قرار گرفته‌اند. به طور مثال برخی از آثار هنری ، مانند تصاویر سه بعدی متحرک، آثار هنری سبک خیابانی، و کارتون ها، در بازار آنلاین NFT ها رشد می کنند.


نسل‌های جوانی که تمام وقت خود را در اینستاگرام می‌گذرانند و همه افرادی که به سمت ارزهای رمزنگاری شده جذب می‌شوند، جذب زیبایی‌شناسی می‌شوند، انرژی می‌دهند و از طریق اینترنت به صفحه نمایش خیره می شوند و زمانی رو سپری می کنند.


در دنیای NFT کافیه فقط آنلاین باشید . بدون نیاز به افراد واسط و گالری ها . از برخی جهات، گالری ها دروازه ورود هنرمندان به بازار هستند و انتخاب می کنند چه کسی یا چه چیزی را به نمایش بگذارند یا حتی به خود اجازه دهند قطعه های بزرگی از اثر را هنگام فروختن بردارند.


هنرمندانی که هنر NFT را تولید می‌کنند گروه‌ها و جوامع آنلاینی را تشکیل می‌دهند که در آن به یکدیگر کمک می‌کنند و یکدیگر را در شبکه‌های خود آموزش می‌دهند. چندین هنرمند از هند آثار هنری دیجیتال تولید کرده و آنها را به کلکسیونرهایی در کشورهای دیگر در سراسر جهان فروخته اند. … این قدرت ارز دیجیتال nft art می باشد


سرمایه گذاران معمولا دارای سبد متنوعی هستند و بسیاری از مشاغل بزرگ و افراد مشهور از پلت فرم بلاک چین برای خرید و فروش NFT استفاده می کنند.در واقع سرمایه گذاران به دنبال این هستند که تمام تخم مرغ هاشان را در یک سبد نگذارند و به این دلیل به دنیای ارز دیجیتال nft art ها هم به عنوا ن بازاری جدید برای سرمایه گذاری علاقه نشان دادند .


راب گرونکوفسکی، ستاره فوتبال، برخی از کارهای برجسته Super Bowl را به عنوان کارت بازرگانی به مبلغ بیش از ۱.۶ میلیون دلار فروخته است، و گروه راک Kings of Leon برخی از موسیقی ها را به عنوان NFT به قیمت بیش از ۲ میلیون دلار فروخت.


انتظار می رود اولین توییت بنیانگذار توییتر که به حراج گذاشته شد به قیمت ۲.۵ میلیون دلار فروخته شود. با گذشت زمان، NFT ها میلیون ها دلار بیشتر و با قیمت بالاتر به فروش می رسند. جنبش NFT شاهدی بر این باور است که این پیشرفت‌های فناوری، مانند پلتفرم‌های رمزنگاری و بلاک چین، این شانس و قدرت را دارند که دنیایی را که ما می‌شناسیم تغییر دهند.


فناوری بلاک چین قبلا برای بهبود امنیت رای گیری در ایالات متحده آمریکا، مبارزه با تقلب بیمه ای و ایمن سازی اطلاعات پزشکی چندین شرکت مراقبت های بهداشتی ایالات متحده مورد استفاده قرار گرفته است.


امیدواریم در این مقاله به پرسش شما در خصوص چیستی و اهیمت ارز دیجیتال nft art پاسخ داده باشیم . مثل همیشه هر گونه پرسش انتقاد یا پیشنهادی در خصوص این موضوع دارید در قسمت نظرات برای ما بفرستید .


انتهای خبر

0
0