بورس۲۴
1402/08/23
09:43
نگاهی به گزارش خاص «سرچشمه» با ۷۱ میلیارد تومان خالص

بورس ۲۴: سرمایه گذاری مس سرچشمه ، بازوی سرمایه گذاری غول مسی ایران ( فملی ) ، نیمه نخست دوره ۱۴۰۲ را با گزارش ۷۱ میلیارد تومان سود خالص ، معادل ۹۲ ریال به ازای هر سهم ، به پایان رسانده است.

بورس۲۴ : سرمایه گذاری مس سرچشمه ، بازوی سرمایه گذاری غول مسی ایران ( فملی ) ، نیمه نخست دوره ۱۴۰۲ را با گزارش ۷۱ میلیارد تومان سود خالص ، معادل ۹۲ ریال به ازای هر سهم ، به پایان رسانده است. ماحصل عملکرد شرکت در مدت مشابه ، ۵۱ میلیارد تومان سود بوده ؛ فلذا شاهد رشد ۲۰ میلیاردی این سرفصل کلیدی صورت سود و زیان هستیم.


نظر به آن که سود تقسیمی دوره ۱۴۰۱ ، ۱۹۱ میلیارد تومان تصویب شده است ، مانده حساب سود انباشته شرکت به حوالی سرمایه اسمی یعنی ۷۶۵ میلیارد تومان نزدیک شده و در انتهای شهریور به ۷۲۷ میلیارد تومان رسیده است.


ظرف ۱ سال گذشته ، نماد معاملاتی شرکت سود سرمایه شیرینی به سرمایه گذاران بلند مدتی تقدیم کرده و ارزش هر سهم "سرچشمه" با رسیدن به سقف ۱۲۰۰ تومان ، پرواز ۲۵۷٪ را ثبت کرده ؛ فلذا اگر در آبان ۱۴۰۱ ، ۱۰۰ میلیون تومان در این شرکت سرمایه گذاری می کردید ، با احتساب سود نقدی ۲۵ تومانی ، ارزش سرمایه شما به بیش از ۳۶۴ میلیون تومان رسیده بود.


در مدت ۶ ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۲ ، سرفصل درآمد های عملیاتی شرکت با جامپ ۲۱۷ میلیاردی نسبت به دوره مقایسه ای به حوالی ۶۵۰ میلیارد تومان رسیده است. بخش عمده این رقم درآمدی ، ۵۹۰ میلیارد تومان ، از محل پیشرفت پروژه های در دست اجرا شناسایی شده و با در نظر گرفتن رقم گزارش شده در سال ۱۴۰۱ ( ۷۶۶ میلیارد ) ، پیش بینی می شود که در نیمه دوم ۱۴۰۲ ، با تداوم پیشرفت پروژه ها ، دست کم به همین میزان درآمد شناسایی شود. ( توجه فرمایید که بر اساس استاندارد حسابداری داخلی شماره ۳ ، در رابطه با پروژه های در دست اجرا ، گزارشگری درآمد ها بر حسب درصد پیشرفت کار صورت می گیرد ).


در انتهای شهریور ۱۴۰۲ ، حقوق مالکانه بخش عمده ( ۵۶٪ ) ساختار سرمایه شرکت را تشکیل داده و همین امر ریسک مالی پیرامون فعالیت های بیزینس را کمتر کرده است. در ساختار بدهی های شرکت ، تنها ۹ میلیارد تومان بدهی بلندمدت شناسایی شده ؛ فلذا شرکت عملا بدهی بلندمدتی ندارد. همچنین سرفصل پیش پرداخت های جاری (۶۶۳ میلیارد ) وزن بالایی در سبد بدهی های کوتاه مدت داشته که با گذر زمان و ایفای تعهدات مربوطه به حساب درآمد عملیاتی منتقل می شود. سرمایه در گردش شرکت نیز در پایان نیمه نخست سال تقریبا ۷۹۰ میلیارد تومان محاسبه شده است.


در انتهای مهر ۱۴۰۲ بهای تمام شده پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت بیش از ۱.۰۸ هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. از مقایسه حجم منابع هدایت شده به سمت شرکت های بورسی و غیربورسی پی می بریم که عمده تمرکز کادر مدیریتی به سمت واحد های خارج از بورس معطوف شده است ؛ بدین صورت که ۷۵٪ از منابع مالی سرمایه گذاری شده ( معادل ۸۱۷ میلیارد تومان ) در شرکت های غیربورسی تمرکز یافته است. گفتنی است که بیش از نیمی از وزن پرتفوی غیربورسی شرکت مربوط به سرمایه گذاری ۴۱۱ میلیاردی در شرکت سرمایه گذاری راهیان سهام است ( درصد مالکیت ۶۲٪ ). از دیگر شرکت های مطرح سبد غیر بورسی شرکت می توان به نیپک ، آلیاژ کار اصفهان ، نیرو صنعت ، ناو صنعت ، صنایع افق مس کرمان ، ارفع سازان و ... اشاره کرد.


در رابطه با پرتفوی بورسی نیز باید اظهار داشت که تقریبا ۲۷۰ میلیارد تومان از منابع مالی در گلچینی از شرکت های بازار سرمایه تمرکز یافته است ؛ ۱۳۸ میلیارد تومان در ملی مس ، ۴۴ میلیارد تومان در فولاد مبارکه ، ۳۰ میلیارد تومان در ذوب آهن اصفهان ، ۱۲ میلیارد در توسعه معادن و فلزات که همگی از جمله شرکت های پرپتانسیل و کم ریسک بازار به حساب می آیند.


در انتهای مهر ماه ، ارزش بازار پرتفوی بورسی تقریبا ۴۲۵ میلیارد تومان محاسبه شده است ؛ فلذا ارزش افزوده سرمایه گذاری های بورسی مجموعه سرچشمه بیش از ۱۵۶ میلیارد تومان گزارش شده که بخش عمده آن مربوط به نماد "فملی" است. با توجه به چینش کم ریسک این پرتفو و همچنین عملکرد مطلوب شرکت های سرمایه پذیر در سنوات گذشته ، بدون شک در سال های آتی دو متغیر ارزش بازار و ارزش افزوده پرتفوی بورسی روند صعودی را ثبت خواهند کرد.


در مهر ۱۴۰۲ ، شرکت اقدام به تحصیل بیش از ۳۷ میلیون سهم تامین سرمایه کیمیا به بهای هر سهم ۱۷۶ تومان کرده و مجموعا ۶.۶ میلیارد تومان به این نماد تخصیص داده است. همچنین مبلغ واگذاری دو سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت کمند ( ۱۲.۴ میلیارد ) و صندوق لبخند فارابی ( ۲۱.۱ میلیارد ) با بهای تمام شده این سرمایه گذاری ها برابر بوده ؛ فلذا سودی شناسایی نشده است. صورت وضعیت پرتفوی غیر بورسی مهر ماه شرکت به شرح زیر است:


ب
انتهای خبر

0
0