فارس نیوز
1401/12/16
18:16
ر‌شد بورس با وجود منفی شدن نمادهای خودرویی/ برخی سهم‌های بازار سرمایه از بازارهای موازی عقب هستند

در جریان معاملات امروز، برخلاف خروج پول حقیقی و منفی شدن نمادهای خودرویی، بورس با رشد همراه شد، به عقیده کارشناسان ۶۰ تا ۷۰ درصد از سهم‌های موجود در بازار سرمایه از بازارهای موازی خود عقب هستند و شاید به یک سوم ارزش واقعی خود معامله می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در ادامه روند نوسانی خود، امروز با رشد همراه شد، ورود پول حقیقی به همراه افزایش ارزش معاملات خرد می‌تواند روند صعودی بورس در هفته‌های آینده را تا حدود زیادی تضمین کند.


بورس در روزی که خبر حذف عرضه خودرو در بورس کالا از بودجه سال ۱۴۰۲، بسیاری از سهامداران را مجبور به خروج از این نماد کرد. اما برآیند کلی ورود و خروج پول حقیقی از بازار سرمایه به سمت ورود پول سنگینی کرد و همین مسئله نیز سبب رشد بورس شده است.


با خروج پول از نمادهای خودرویی و منفی شدن این نمادها، بسیاری از اهالی بازار سرمایه انتظار داشتند تا بورس نیز منفی شود. اما رشد بورس و ورود پول به این بازار بخشی از افسانه لیدری خودرویی ها بر بورس را از بین برد.


* بورس از بازارهای موازی عقب مانده است


وحید جعفری، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طی ۱۰ سال گذشته رشد بورس به دلیل بنیاد شرکت ها و انتظارات تورمی رخ داده است.


وی ادامه داد: تفاوت بازار سرمایه با بازارهای موازی مانند ارز، طلا و سکه، مسکن این بوده که روندهای بازار سرمایه با سرعت بسیار بیشتری از روندهای بازارهای موازی رخ داده و رشد و ریزش در بازار سرمایه بسیار سریع‌تر از بازارهای موازی است.


این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه این روزها یکی از جاماندگان بازارها در بازدهی بوده و همین علت باعث شده بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه‌های خود را به سمت بازار سرمایه بیاورند تا بتوانند پول خود را در برابر تورم حفظ کنند.


جعفری افزود: روند بورس در هفته‌های گذشته نشان می دهد در آغاز روند صعودی بودیم و در ماه‌های آتی شاهد شکستن رکوردهای جدیدی در بازار سرمایه خواهیم بود، در این میان سرمایه گذاران باید بسیار آگاهانه رفتار کنند؛ زیرا برخی از سهم‌ها نسبت به بازارهای موازی جلوتر بوده و باید در خرید آنان احتیاط کرد.


وی تصریح کرد: به جرات می‌توان گفت ۶۰ تا ۷۰ درصد از سهم‌های موجود در بازار سرمایه از بازارهای موازی خود عقب هستند و شاید به یک سوم ارزش واقعی خود معامله می‌شوند.


* رشد شاخص های عملکردی بورس


در پایان معاملات امروز بورس، شاخص کل با افزایش ۳۱ هزار و ۹۴۲ واحدی شاخص کل نسبت به روز کاری قبل تا سطح یک میلیون و ۸۱۷ هزار و ۶۱۱ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۷۹ درصد بوده است.


شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با رشد ۷ هزار و ۳۸۶ واحدی در رقم ۵۴۵ هزار و ۶۵۶ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۳۷ درصد بوده است. همچنین شاخص کل فرابورس با افزایش ۳۲۵ واحدی در سطح ۲۳ هزار و ۴۶ واحد قرار گرفت.


* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام


امروز ارزش معاملات کل بازار سهام با کاهش شدیدی به ۴۸ هزار و ۶۰۴ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۲۸ هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان بود که ۵۸ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می شود.


امروز ارزش معاملات خرد سهام نیز با افزایش ۳۶ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۹ هزار و ۶۷۷ میلیارد تومان رسید.


* ورود پول حقیقی به بازار سرمایه


امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار پس از هفت روز پیاپی خروج پول، بالاخره مثبت شد و ۴۶۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بورس بازگشت.


در معاملات روز سه‌شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین)، خزامیا (زامیاد) و خودرو (ایران خودرو اختصاص داشت. در سوی دیگر، فولاد (فولاد مبارکه)، تاپیکوح (حق تقدم شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین) و بورس (شرکت بورس تهران)بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.


* سبزپوشی ۷۵ درصدی سهم های بورسی


در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، ۴۸۶ نماد رشد قیمت داشتند و ۱۶۴ نماد کاهش قیمت داشتند. به عبارت دیگر، ۷۵ درصد بازار رشد قیمت داشتند و ۲۵ درصد بازار افت قیمت داشتند.


در جریان معاملات امروز، ۱۳۲ نماد با ارزش ۵۰۲ میلیارد تومان در صف خرید قرار داشته و ۳۶ سهم با ارزش ۲۴۳ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفتند.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0