همفکران
1400/11/20
16:03
تردیدهای برجامی بازار

بازار این هفته بیش از هرزمان دیگری درگیر و دار توافقات هسته‌ای قرار داشت و با اخبار امیدوارکننده شاخص بالا و برعکس با شایعات و اخبار منفی، رو به ریزش داشت.


بازار این هفته بیش از هرزمان دیگری درگیر و دار توافقات هسته‌ای قرار داشت و با اخبار امیدوارکننده شاخص بالا و برعکس با شایعات و اخبار منفی، رو به ریزش داشت .


شاخص طی هفته کاری خود از رقم یک‌میلیون و ۲۸۲ هزار واحد شروع و با رقم یک‌میلیون و ۲۸۴ هزار واحد به پایان برد .


بازار دائما از فضای امیدواری به ناامیدی و برعکس کاملا تغییر وضعیت می‌داد. تاثیرات نرخ ارز هم تاثیر مشابه‌ای بر بازار داشت. در برهه‌های دلار یار شاخص و در روزهای نقش بار شاخص را بازی می‌کرد و باعث می‌شد تا سمت‌وسوی بورس تغییر پیدا کند .


بازار از ابتدای هفته با گرایش‌های اصلاحی و کنترل‌شده شروع به کارکرد و این تفکر اصلاحی در کل هفته در بازار جاری بود .


شاخص شنبه را با رقم یک‌میلیون و ۲۸۲ هزار واحد به پایان برد. اولین روز هفته فلزات اساسی، نفتی‌ها و بانکی‌ها سه گروهی بودند که بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند .


با کاهش ۲۲ هزار و ۴۴۷ واحدی در روز یکشنبه، کانال مهم یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را از دست داد و در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد قرار گرفت. از دست دادن خانه ۱۳۰۰ هزار واحد بر نگرانی‌های بازار اضافه کرد و باعث که دوشنبه هم شاخص توانی برای رشد و بازپس‌گیری کانال ازدست‌رفته نداشته باشد. برخی از کارشناسان علت ریزش بازار عدم اطمینان به توافقات برجام می‌دانستند و معتقد بودند که بازار واکنش غیرمنطقی هم نسبت به نرخ ارز داشته است .


دوشنبه تحت تاثیر این فضاها شاخص کلا منفی بود و طی یک ساعت ۸ هزار واحد را از دست داد و نهایتا به رقم یک‌میلیون و ۲۷۴ هزار واحد رسید .


در این روز برای چندمین روز متوالی، صندوق‌های قابل معامله پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی‌های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی‌های خرد از شیمیایی‌ها و فلزات اساسی‌ها صورت گرفت. در بین نمادها نیز صندوق کارا بیشترین ورود پول حقیقی را داشت و فملی و اتکای بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .


بعد از افت دوشنبه، سه‌شنبه کمی اوضاع بهتر شد، بازار با نوسانات ارزی کنار آمد و تثبیت دلار در قیمت ۲۵ هزار تومان، تکیه‌گاه خوبی برای افزایش فضای امیدواری شد. در این روز فشار فروش بر تقاضا پیشی گرفته بود و شاخص هم به رقم یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار و ۱۶۹ واحد رسید. بانکی‌ها سهم زیادی در رشد این روز شاخص داشتند. معاملات خودرویی‌ها و فلزات اساسی هم تاثیرات مثبتی بر بازار داشت. نمادهای خودرو، وبملت و وتجارت نیز بیش از دیگر نمادها خریدوفروش شدند .


بازار آخرین روز هفته را هم همچنان در فضای بیم و امید به سر می‌برد و نهایتا شاخص کل درحالی‌که امید بازار به توافقات و رشد افزایش پیدا کرد؛ شاخص با رشد ۳ هزار واحدی هفته را به پایان رساند و در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۸۴ هزار واحد قرار گرفت .


۳ گروه خودرو، فلزات اساسی و بانک بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. ۳ صنعت خودرو، بانک و سرمایه‌گذاری به ترتیب میزبان بیشترین حجم معاملات بودند. امروز نیز نمادهای خودرو، خساپا و خپارس نیز بیش از دیگر نمادها خریدوفروش شدند .


در این روز صندوق‌های قابل معامله پذیرای بیشترین پول از سوی حقیقی‌های بازار بودند. در مقابل بیشترین خروج نقدینگی‌های خرد از گروه‌های فلزات اساسی و شیمیایی صورت گرفت. در بین نمادها نیز صندوق کارا و نماد فرابرس بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند و فملی و اتکای بیش از همه در حمایت حقوقی‌ها بودند .

انتهای خبر

0
0