بااقتصاد
1401/06/28
10:26
«حپترو» از نظر بنیادی در چه وضعیتی قرار دارد؟

نماد معاملاتی حپترو طی ۸ روز معاملاتی گذشته بازدهی قیمتی بیش از ۴۵ درصدی داشته و خریداران استقبال خوبی برای خرید آن کردند در ادامه به وضعیت بنیادی این شرکت می‌پردازیم.

صنعت حمل و نقل به دلیل جایگاه مهمی که در اقتصاد دارد، به اذعان بیشتر اندیشمندان و صاحب‌نظران عرضه اقتصادی، رشد و توسعه همه جانبه کشورها را مشروط به توسعه بخش حمل و نقل می‌دانند و این صنعت را به عنوان محور فعالیت‌های اساسی و زیربنایی و لامزه تحول به حساب می‌آورند که همراه با رونق اقتصادی دهه‌های اخیر رشد تجارت جهانی نیز به طور مستمر تداوم یافته و امروزه به میزان قابل توجه رسیده است. صنعت حمل و نقل نیز به عنوان جزء تفکیک‌ناپذیر تجارت جهانی در حال رشد بوده است.


وضعیت جاری فعالیت‌های اصلی و زیربنایی شرکت حمل و نقل پتروشیمی


۱-حمل جامدات و انبارداری: شرکت در این زمینه در دوبخش حمل شهری و بین‌شهری کالاهای صادراتی مجتمع‌ها را جابجا می‌نماید. که این امر از کانال ناوگان حمل، پیمانکاران و رانندگان جذب شده از طریق سازمان پایانه‌ها محقق می‌شود.


۲-مایعات و گازها: حمل به صورت چند وجهی از کلیه مراکز تولید به واحدهای مورد نیاز حمل می‌گردد که باز در دو بخش شرکت‌های پتروشیمی و بخش شرکت‌های خصوصی درحال انجام است که این بخش بیشتر از طریق ناوگان ملکی شرکت، رانندگان تک واحدی طرف قرارداد و رانندگان انفرادی جذب شده از کانال اعلام بار پایانه‌ها محقق می‌شود.


۳-خدمات ترخیص: کلیه امور این بخش توسط پرسنل تخصصی شرکت در حال اجرا بوده که با توجه به رفع و وضع تحریم‌های شرکت‌های پتروشیمی رشد یا کاهش آن دارای نوسان است. در بعضی امور در زمینه واردات مجتمع‌ها(پتروشیمی شیراز، مرجان، پلی پروپیلن جم) از رشد خوبی برخوردار بوده همچنان که در زمینه صادرات (پتروشیمی لاله، تخت‌جمشید، اروند و پلی پروپیلن جم) نیز شاهد این رشد بوده‌ایم.


۴-درآمد سرمایه‌گذاری شرکت: براساس صورتجلسات مجامع عمومی صاحبان سهام شرکت‌های ساحل گسترپارس، پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی، جهان دنیز کالا، امتداد زنجیره پایدار و پترو همکاران سورین آژند، سود سهام هرسال مالی، طبق استانداردهای حسابداری در صورت‌های مالی اعمال می‌گردد که در گزارش‌های سالانه اثرات آن قابل مشاهده است.


سهامداران اصلی شرکت


سهامداران اصلی شرکت حمل و نقل پتروشیمی به شرح جدول ذیل است:


1

درآمد حمل محمولات


شرکت در دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ که آخرین صورت مالی شرکت به شمار می‌رود مقدار ۱۵۹,۳۷۶ تن انواع محصولات شیمیایی با حالت‌های جامد، مایع و گاز را از طریق رانندگان شرکتی، تک واحدی و انفرادی حمل نموده است. در این بین نقش حمل جامدات و مایعات بیشتر از گازهاست که عمده حمل جامدات توسط شرکت در مسیرهای حمل شهری و حمل بین شهری تفکیک می‌گردد که در بخش حمل شهری می‌توان از صادرات و محصولات پتروشیمی‌ها در بندرامام و عسلویه از مجتمع به گمرک نظیر محصولات پتروشیمی‌های بندرامام، تخت‌جمشید، لاله و ... را نام برد و از حمل بین شهری‌ها به حمل تولیدات مجتمع‌ها به انبارهای تهران جهت دپو و پخش بین شرکت‌های خصوصی داخلی را نام برد.


همچنین در بخش مایعات در دو بخش حمل میعانات شرکت‌های پتروشیمی به شرکت‌های پتروشیمی و غیر پتروشیمی را بیان نمود که عمده کار شرکت در این حوزه مربوط به شرکت‌های پتروشیمی باتوجه به قراردادهای فی مابین بوده که نسبت به تامین خوراک آن‌ها و صادرات محصولات آن‌ها اقدام می‌گردد. البته حمل مایعات شرکت‌های غیرپتروشیمی با توجه به افزایش کارخانجات تولید مواد شیمیایی و نیاز آن‌ها به محصولات مجتمع‌ها به عنوان مواد اولیه نیز قابل تامل است.


در بخش گازها از حمل آمونیاک به عنوان یکی از برتری‌ها نسبت به رقبا با توجه به داشتن دانش، تجربه و ناوگان حمل مرتبط نام برد که در این زمینه برای نمونه به حمل آمونیام به پتروشیمی ارومیه و در بخش غیر پتروشیمی به شرکت‌های صنایع پایین دستی را نام برد. البته شرکت با خرید تانکرهای جدید سه محور با ظرفیت بالاتر در این زمینه اقدام به افزایش تناژ حمل گازهای همچون آمونیاک (۲۰ تن) ، پروپان (۱۸ تن)، پروپیلن(۱۶ تن) و.... را نموده است.


بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی


از آنجا که حمل توسط رانندگان انجام گردیده بالطبع هزینه‌های آن نیز به طور مستقیم (هزینه حمل) و غیرمستقیم(هزینه سربار عملیاتی) شناسایی می‌گردد.


در بخش هزینه‌های مستقیم باتوجه به تورم و حوادث غیر مترقبه در سال مورد گزارش هزینه‌ها افزایشی را نسبت به سال ۹۹ در پرداختی به رانندگان نشان می‌دهد و از طرفی به تناسب افزایش هزینه‌های مستقیم، هزینه‌های غیر مستقیم مرتبط با عملکرد واحد عملیات افزایش محسوسی را نشان می‌دهد و از آنجا که رانندگان شرکتی جزء نیروهای طرف قرارداد با شرکت لحاظ می‌گردند بالطبع هزینه‌های پرسنلی و... آن‌ها افزایش داشته است.


همچنین افزایش هزینه نگهداری و تعمیران کشنده‌ها نسبت به دوره مشابه ۹۹ باعث کنترل روند هزینه‌های تعمیرات کشنده و کاهش آن با از رده خارج کردن کشنده‌ها و مخازن مستعمل و برنامه‌ریزی برای فروش آن‌ها گردید.


بدین ترتیب صورت‌های مالی دوره سه ماهه اول نشان از درآمد عملیاتی ۳۱.۶ میلیارد تومانی و بهای تمام شده ۲۶.۶ میلیارد تومانی دارد که هردو به میزان ۵۰ درصد افزایش داشته‌اند و سود ناخالص نیز با رقم ۴.۹ میلیارد تومانی افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد. اما باتوجه به هزینه‌های فوق‌الذکر سود عملیاتی دوره مشابه به زیان عملیاتی ۱ میلیارد تومانی رسیده است. در دوره مشابه پارسال زیان خالص ۳۴۲ میلیون تومان بوده که در دوره مورد بررسی با افزایش ۸۱ درصدی به ۶۲۰ میلیون تومان رسیده تا به ازای هر سهم ۳۱ ریال زیان محقق شود.


بررسی نتایج عملکرد با تحقق بودجه پیش‌بینی سالیانه


چشم‌انداز شرکت که همان تبدیل به بزرگ‌ترین هلدینگ لجستیکی در صنعت پتروشیمی در افق ۱۴۰۴ است با تکیه بر تدوین اهداف و استراتژی‌های شرکت و با به کار گرفتن تاکتیک‌های مختلف و متنوع به ظهور رسیده و عملیاتی می‌گردد. از جمله اهداف می‌توان به سودآوری پایدار، رشد فروش، افزایش نوآوری، پیشگیری از آلودگی‌های محیط زیستی و مخاطرات ایمنی و بهداشت شغلی اشاره نمود.


بازم به توضیح است شرکت در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۰ در راستای تحقق بخشی به سود مورد پیش‌بینی، اقدام به کاهش هزینه‌های عمومی و پرسنلی و فروش تعدادی کشنده و نوسازی ناوگان نموده است.



انتهای خبر

0
0