بااقتصاد
1399/11/08
15:47
بی‌اعتنایی بازار سرمایه به رییس جدید با تابلو سرخ/ بهمن؛ ماه تحولات بورس خواهد بود؟

گزارش بازار روز چهارشنبه ۸ بهمن بازار سرمایه با ثبت یک روز منفی دیگر، نشان داد که جریان قدرتمند پول با قانون و مقررات خاص خودش، انتخاب مسیر می‌کند و به راهش ادامه می‌دهد، چنانچه تابلو سرخ بورس تهران، امروز حاکی از بی‌اعتنایی بازار سهام به تغییر و تحولات اخیر حتی در سطح مدیریتی بود و از رییس تازه از راه رسیده پذیرایی کرد.

به گزارش بااقتصاد، امروز چهارشنبه ۸ بهمن‌ماه، نخستین روزی که دکتر محمدعلی دهقان دهنوی بر مسند ریاست سازمان بورس تکیه زده است و برخلاف انتظار عموم که تغییر روند معاملات بورس از منفی به مثبت را پیش‌بینی می‌کردند، شاخص کل با ریزش ۱۳۰۰۰ واحدی به کانال ۱.۱ میلیونی رسید و در یک بازگشت ضعیف، ریزش ۷۳۰۰ واحدی را رقم زد.


اعلام تنفس سهامداران معترض به رییس جدید سازمان بورس


این موضوع موجب شد تا برخی از سهامداران حقیقی پس از تایم معاملات مقابل ساختمان شرکت بورس تهران تجمع اعتراضی تشکیل دهند. به نظر می‌رسد سهامداران معترض به رییس جدید بورس، اعلام تنفس کرده‌اند. البته برخی از فعالان بازار معتقدند، تغییر بعدی در بورس تهران اتفاق خواهد افتاد! گویا بهمن ۹۹ برای بازار سرمایه همراه با تحولات و دگرگونی‌هاست!


مثبت و منفی بورس با رشد ارزش معاملات و خروج نقدینگی حقیقی


در جریان معاملات امروز بازار سهام، بیش از ۳ میلیارد سهم به ارزش ۲۳۳۰۰ میلیارد تومان جابجا شد که بیش از یک‌هزار میلیارد از این مبلغ مربوط به انتقال سهام حقیقی‌ها به حقوقی‌ها بود. ارزش معاملات بالا در مقابل خروج هزار میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی، یکی دیگر از تضادهای بازار امروز بود که بیم و امیدهایی را درپی دارد.


افت قیمت پیاپی سهم‌های بنیادی و نمادهای شاخص‌ساز که تقریبا به روال عادی روزانه تبدیل شده، یکی دیگر از موارد منفی و البته نگران‌کننده بازار سرمایه در یکی دو ماه پایانی سال است. موضوعی که حتی تغییر رییس سازمان بورس هم در آن موثر نبود و بازار بدون توجه به آن، به روند ریزشی خود ادامه داد.


رشد پالایشی‌ها با شایعه تغییر نرخ تخفیف خوراک


نمادهای فارس، فملی و شستا مانند روزهای گذشته بازهم بالاترین ریزش‌ها را به خود اختصاص دادند و سهم بیش‌تری در کاهش ۷۰۰۰ واحدی شاخص کل داشتند. در میان این نمادهای بزرگ، پالایشی‌ها با حمایت حقوقی‌ها و البته زیر تاثیر شایعه افزایش تخفیف خوراک پالایشگاه‌ها، سبز بودند. شپنا، پیشتاز گروه پالایشی‌ها بود و مانند روزهای گذشته به‌تنهایی نقش موثری در تعادل بازار ایفا کرد.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز چهار‌شنبه هشتم بهمن‌‌ماه ۹۹


در کل معاملات امروز بورس تهران و فرابورس، بیش از ۳.۱ میلیارد سهم با ارزش ۲۳ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومانی جابجا شد و بالاترین میزان تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و خودرو و ساخت قطعات انجام شد. معاملات حقیقی‌ها نیز در گروه‌های سیمان، آهک و گچ و مواد و محصولات دارویی رشد داشته است.


مالکیت در معاملات حقوقی‌ها امروز در نماد شستا معادل ۲۴۰میلیارد تومان افزایش یافت و سهامداران حقیقی نیز در نماد کی بی سی برتری ۳۰میلیارد را ثبت کردند. همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۵۲ نماد و سهام حقوقی‌ها در ۲۳۴نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید. جمع تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی ۲۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت از حقوقی به حقیقی نیز ۱۳۰۰میلیارد تومان ثبت شد.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۰۷,۷۳۵.۵۲ (۷۲۹۷.۴۹-)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۲۴.۶۲۷.۷۶ (۲۲۴۲.۳۵-)


ارزش معاملات: ۱۱,۳۹۶ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: فارس، فملی و شستا


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۸۲۰.۳۱ (۷۹.۲۱-)


ارزش معاملات: ۱۲,۲۶۴ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۲.۱ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر منفی: آریا، ذوب و شگویا


گزارش: مولود غلامی



انتهای خبر

0
0