بااقتصاد
1401/06/20
12:20
«ثمسکن» در ۶ ماهه اول سودساز بود

عملکرد مالی سرمایه‌گذاری مسکن (ثمسکن) در دوره ۶ ماهه اول نشان از درآمدزایی و سودسازی خوبی برای این شرکت دارد.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، ثمسکن در پایان دوره ۶ ماهه از سال مالی خود که منتهی به پایان آذرماه است به جمع درآمد عملیاتی ۷۱.۴ میلیارد تومانی رسیده که ۵۳ درصد بیشتر از دوره مشابه قبلی است.


درآمد سودسهام شرکت در دوره مورد بررسی کاهش ۹ درصدی داشته و به ۹.۸ میلیارد تومان رسیده، سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها با کاهش ۵۶ درصدی به ۴۷ میلیارد تومان رسیده و سایر درآمدهای عملیاتی با افزایش ۱۵۷ درصدی به ۱۴.۵ میلیارد تومان رسیده است.


سود عملیاتی رشد ۵۲ درصدی با رقم ۴۳.۵ میلیارد تومان داشته و سود خالص با افزایش ۵۶ درصدی به ۴۱.۵ میلیارد تومان رسیده تا به ازای هر سهم ۶۶ ریال محقق شود.


تحولات بازار در سال مالی گذشته


از آذرماه ۱۳۹۷، همچنان روند رو به رشد نرخ ارز برقرار بوده است؛ به نحوی که بهای هر دلار آمریکا از ۱۰۳۵۰ تومان در ۳۰آذرماه ۱۳۹۷ به بیش از ۲۹ هزار تومان در زمان کنونی رسیده است. این تغییر باعث رشد بیش از پیش بهای نهاده‌های ساختمانی کشور شده است، به نحوی که روند شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمانی به شکل نمودار ذیل بوده است.


1401-06-20 11_41_47-Window

همچنین شاخص بهای آهن‌آلات، تاسیسات مکانیکی و عایق حرارتی و نیز سیمان، بتن، شن و ماسه نیز مطابق نمودار ذیل بوده است:


1401-06-20 11_43_57-Window

سیاست شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن


با توجه به محتمل بودن سناریو رکود مسکن با توجه به قدرت خرید کم مردم و احتمال وقوع برجام و ریزش قیمت دلار که با توجه به چسبندگی قیمت مسکن به صورت رکود ظاهر خواهد شد، شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن اقدام به ساخت واحدهای با کیفیت ، کوچک مقیاس و مصرفی نموده است. با فرض آنکه مصرف‌کننده واقعی در شرایط رکودی نیز خرید خود را انجام می‌دهد، با در نظر گرفتن وام خرید بانک مسکن، توانایی خرید واحد برای اقشار مصرف‌کننده هنوز موجود است.


ماهیت و میزان استفاده از ابزارهای مالی و ریسک‌های مرتبط با آن‌ها


گروه سرمایه‌گذاری مسکن در سنوات گذشته از اوراق اجاره به عنوان یک ابزار تامین مالی استفاده نمود. همچنین برای تامین مالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب از اوراق خرید دین استفاده شده که در سال جاری سررسید شده است.


دیگر ابزار مالی مورد استفاده در گروه، صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان است. تاکنون ۳ پروژه از پروژه‌های شرکت‌های تابعه توسط این ابزار ، تامین مالی شده است که در دو صندوق نارون و شمالغرب خاتمه یافته و واحدهای احداثی آن‌ها تحویل مشتریان شده است. اطلاعات صندوق نگین شهرری (صندوق در حال اجرا) به شرح جدول است:


1401-06-20 12_00_40-Window

ریسک شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن مربوط به این ابزار عمدتا ناشی از افزایش بهای ساخت پروژه نسبت به بهای ساخت برآوردی است. درخواست تعدیل قرارداد مدیر ساخت در صندوق نگین شهرری به صندوق ارائه شده که پس از اخذ مجوزهای مربوطه و نهایی شدن، مورد اطلاع سهامداران قرار می‌گیرد.


دو برنامه بااهمیت ثمسکن


در توضیحات شرکت آمده است که ثمسکن به دنبال بررسی افزایش سرمایه از محل سایر اندوخته‌ها و مطالبات حال شده است که در صورت قطعی شدن و تصویب هیئت مدیره ، اطلاع‌رسانی‌های مربوط به آن صورت خواهد گرفت.


هم‌چنین یکی دیگر از برنامه‌های بااهمیت این شرکت عرضه اولیه یکی از شرکت‌های زیرمجموعه است؛ ثمسکن در صدد عرضه اولیه یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تابعه خود یعنی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن جنوب در فرابورس است و در حال حاضر پس از احراز کلیه شرایط پذیرش نام شرکت در فهرست نرخ‌های فرابورس درج شده است و به محض بهبود روند معاملات بازار سرمایه عرضه اولیه سهام این شرکت انجام خواهد شد.



انتهای خبر

0
0